Spis treści
Z naszego tekstu dowiesz się:
- jak firmy mogą dbać o swojego pracownika;
- co to jest mapa doświadczeń klienta;
- jaki masz wpływ na doświadczenie pracownika;
- jak zmotywować pracownika.
Przeczytaj także artykuł: Wizerunek firmy to nie wydmuszka – na czym polega dobry employer branding?
Jak firmy mogą dbać o swoich pracowników?
Firmy mogą dbać o swoich pracowników na różne sposoby. Jednym z nich jest employee experience, czyli budowanie doświadczenia pracownika. Proces ten rozpoczyna się już w momencie pierwszego kontaktu z firmą, np. podczas rozmowy rekrutacyjnej lub jeszcze na etapie aplikowania do firmy. To dobry moment na zadbanie o doświadczenia klienta, który stanie się naszym pracownikiem. Pracownik przedsiębiorstwa powinien pokazać mu wtedy firmę oraz opowiedzieć o wartościach, misji i celach.
Dbanie o pracownika przejawia się także w komunikacji. Powinna być ona rzeczowa i zrozumiała. Kandydat na pracownika oraz zatrudniona osoba powinna wiedzieć, jakie są oczekiwania względem niego, a także jaką rolę będzie pełnić w firmie i jakie będą jego obowiązki. Na etapie rekrutacji firma może pokazać także, co wartościowego daje swoim pracownikom. Mogą to być różne benefity w postaci darmowych posiłków, regularnych imprez integracyjnych, a także cała kultura organizacyjna, równowaga życia zawodowego i prywatnego oraz możliwości rozwoju i dodatkowe ubezpieczenia.
Ścieżka doświadczeń klienta w związku w pracą w danej jednostce jest długa. Warto dbać o dobre wrażenie nie tylko w momencie zatrudniania, ale także podczas codziennej pracy. Zadbany pracownik, który czuje, że jest dla firmy naprawdę ważny, jest bardziej efektywny i zaangażowany w pracę. Dzięki temu osiąga lepsze wyniki i wpływa na zyski przedsiębiorstwa. Pracodawca powinien więc zadbać o to, by relacje między pracownikami były jak najbardziej pozytywne, a atmosfera - przyjazna.
Mapowanie doświadczeń pracowników
Mapa doświadczeń klienta lub pracownika, czyli customer journey map to całokształt jego doświadczeń z daną firmą lub organizacją. Składają się na nie zarówno komunikacja, pierwsze wrażenie, jak i podejmowane interakcje oraz ogólne wrażenia. Doświadczenia pracownika rozpoczynają się w momencie aplikowania do firmy, a później rozwijają się podczas rekrutacji oraz pracy. Wpływ na doświadczenia mają m.in. możliwość rozwoju w firmie oraz awansu, a także atmosfera. Cała ścieżka doświadczeń zamyka się wraz z zakończeniem pracy dla danej jednostki.
Mapowanie polega na zobrazowaniu ważnych momentów, które są kluczowe nie tylko dla pracownika, ale także dla firmy. Pozwala to na zmianę perspektywy z wewnętrznej (czego oczekuje firma) na zewnętrzną (co warto dać pracownikowi). Dzięki mapowaniu możemy poznać potrzeby pracownika oraz jego oczekiwania. Znając je, potrafimy lepiej go zrozumieć i wspierać. A pracownik, który czuje, że jest ważny, będzie efektywniejszy i bardziej zaangażowany.
- przyciągnięcie pracownika do firmy,
- zatrudnienie, czyli proces rekrutacji, ofertę pracy, jej warunki i zakres obowiązków,
- wdrożenie, czyli zapoznanie pracownika z działalnością oraz zespołem, a także przedstawienie mu obowiązków, przeprowadzenie szkoleń i udzielenie ważnych informacji,
- angażowanie, czyli działania, które wpływają na lepsze relacje (np. szkolenia, ankiety, wsparcie),
- osiągnięcia, czyli klarowne przedstawianie celów, dawanie informacji zwrotnej oraz motywowanie,
- rozwój, czyli wszelkie szkolenia, testy, gry zespołowe budujące zaangażowanie,
- odejście, czyli moment rozstania się pracownika i firmy.
Jak mieć wpływ na dobre doświadczenia pracownika?
Budowanie ścieżki doświadczeń sprawia, że pracodawca ma realny wpływ na doświadczenia i emocje pracownika. Dzięki mapowaniu, pracodawca diagnozuje potrzeby pracownika oraz jego oczekiwania i zestawia je z celami firmy. Następnie łączy te dwa punkty widzenia w jedną całość, która będzie odpowiadała wszystkim zainteresowanym. Tworzenie mapy doświadczeń pozwala także na przestawienie się przez pracodawcę na myślenie zewnętrzne, czyli takie, które jest skoncentrowane na pracowniku. Zamiast zastanawiać się, co jeszcze może wymagać od zatrudnionych osób, szuka sposobów na ich motywowanie i angażowanie w działanie. Pracownik, który ma pozytywne doświadczenia związane z firmą, będzie odnosił większe sukcesy. By wpływać na doświadczenia pracownika, warto go motywować w taki sposób, który faktycznie przyniesie efekty. Gratyfikacje powinny być dopasowane do potrzeb poszczególnych osób.
Jak współpracować ze swoim pracownikiem?
Współpraca z pracownikiem powinna opierać się na równości. Nie możemy patrzyć na niego z góry i pokazywać swojej wyższości, ponieważ to zniechęca do pracy i buduje negatywne skojarzenia z miejscem pracy. Zamiast tego powinniśmy szukać w pracowniku mocnych stron i umiejętności, które warto rozwijać dodatkowymi szkoleniami lub kursami. Podczas współpracy pracodawca powinien także wyłapywać momenty, w którym pojawiają się negatywne zjawiska. Następnie powinien analizować je i szukać rozwiązań, które wyeliminują takie zjawiska w przyszłości.
Jak motywować swojego pracownika do pracy?
Motywowanie pracowników jest bardzo ważnym elementem w każdej działalności. Regularne motywowanie przekłada się na wzrost zaangażowania poszczególnych osób. Jeśli pracodawca oczekuje, by pracownik był efektywny, powinien stawiać mu konkretne cele. Wtedy zatrudniona osoba wie, jakie oczekiwania względem niej ma pracodawca. Oprócz tego pracodawca powinien pamiętać o tym, że nie może nieustannie wymagać od pracownika, nie dając niczego w zamian.
Formy motywowania pracowników mogą być bardzo różne. Warto zbadać potrzeby pracowników oraz to, co oni sami chcieliby dostać w ramach gratyfikacji. Im ciekawsza i lepsza nagroda, tym większe zaangażowanie.
- voucherami,
- wyjazdami,
- nagrodami rzeczowymi,
- premią finansową.
Często jednak na sukces firmy przekłada się działanie całego zespołu. Dlatego warto również zadbać o integrację zespołów pracowniczych. Dzięki temu pracownicy będą ze sobą lepiej współpracować, a to sprawi, że ich działania będą efektywniejsze. Sprawna komunikacja i dobre relacje mogą przełożyć się także na większą kreatywność w poszukiwaniu pomysłów i rozwiązań, a także innowacyjność. To wszystko ma wpływ na rozwój całej firmy.
- Employee experience, czyli budowanie doświadczenia pracownika od pierwszego kontaktu z firmą ma kluczowe znaczenie dla efektywności i zaangażowania pracowników.
- Mapowanie doświadczeń klienta lub pracownika pozwala na zobrazowanie ważnych momentów, które są kluczowe dla zarówno pracownika, jak i firmy, a także na zmianę perspektywy z wewnętrznej na zewnętrzną i zrozumienie potrzeb pracownika.
- Zadbanie o dobre doświadczenia pracownika ma wpływ na efektywność pracy, co sprawia, że warto skoncentrować się nie tylko na motywowaniu, ale także na budowaniu pozytywnej atmosfery i relacji między pracownikami.
- Ważne jest także równomierne traktowanie pracowników, szukanie ich mocnych stron i wyeliminowanie negatywnych zjawisk, co pozwala na efektywne motywowanie oraz osiąganie celów firmy.