Spis treści
Czego dowiesz się z artykułu?
- Pokolenie Z – co o wiemy o tym pokoleniu?
- Pokolenie Z – jaka jest jego charakterystyka?
- Pokolenie Z – od kiedy jest uznawane?
- Czym się cechują pracownicy z tego pokolenia?
- Jakich stanowisk poszukują pracownicy urodzeni w latach 90.?
- Jakie są prace, które pokolenie Z niechętnie podejmuje?
Pokolenie Z – co o wiemy o tym pokoleniu?
Istnieje kilka charakterystycznych cech pokolenia Z, które odróżniają je od innych pokoleń. To cyfrowi tubylcy, którzy dorastali w technologii takiej jak Internet i media społecznościowe. Są też bardziej zróżnicowani, zglobalizowani i połączeni niż poprzednie pokolenia. Ponadto często opisuje się ich jako osoby przedsiębiorcze, niezależne i zdolne do adaptacji.
Pokolenie Z, znane również jako iGeneration, Gen Tech, Net Gen lub Digital Natives, to pokolenie demograficzne będące następcą pokolenia millenialsów. Demografowie i badacze zazwyczaj używają ram czasowych 1995-2012 r. jako początkowych lat urodzenia.
Czym się cechują pracownicy z tego pokolenia?
Sytuacja na rynku pracy dynamicznie się zmienia, a duży wpływ na kierunek tych zmian mają zmiany społeczne i demograficzne. Siłą rzeczy coraz więcej członków Generation Z wchodzi na rynek pracy każdego dnia. To pokolenie różni się od poprzednich pod wieloma względami, a ich wyjątkowe umiejętności i perspektywy już teraz mają duży wpływ na miejsce pracy.
Ponieważ coraz więcej osób z pokolenia Z wchodzi na rynek pracy, pracodawcy muszą być świadomi wyjątkowych wartości i oczekiwań, jakie przynosi to pokolenie. Muszą również wiedzieć, jak najlepiej zarządzać swoimi pracownikami z pokolenia Z oraz motywować ich.
Pokolenie Z to wysoko wykształcone pokolenie, w którym wielu członków generacji ukończyło studia lub obecnie studiuje. Jest to grupa z bardzo dobrym dostępem do technologii i mediów społecznościowych. W związku z tym mają wysokie oczekiwania wobec swoich pracodawców zarówno pod względem wynagrodzenia, jak i możliwości. Jeśli potrzeby te nie są spełniane, przedstawiciele Gen Net nie wahają się zmienić pracy – w przeciwieństwie do poprzednich pokoleń pracowników są oni mniej lojalni i nie czują się związani z firmą.
Niektóre kluczowe rzeczy, które pracodawcy muszą wiedzieć o pokoleniu Z, obejmują ich wartości (takie jak skupienie się na celu), oczekiwania (takie jak chęć uzyskania większej ilości informacji zwrotnych), umiejętności (takie jak znajomość technologii) i style pracy (takie jak preferowanie współpracy). Dzięki zrozumieniu tych rzeczy na temat pokolenia Z pracodawcy mogą stworzyć miejsce pracy, które spełnia ich potrzeby i pomaga im się rozwijać.
Jakich stanowisk poszukują pracownicy urodzeni w latach 90.?
Cechą charakterystyczną Net Gen jest to, że członkowie tego pokolenia dorastali z technologią. Czują się komfortowo z urządzeniami cyfrowymi i mediami społecznościowymi i używają ich do większości swoich zadań i komunikacji. Doprowadziło to do tego, że nazywano ich „cyfrowymi tubylcami”. Wielu z nich ma cały czas dostęp do Internetu za pośrednictwem smartfonów i innych urządzeń. Net Gen jest nie tylko zaawansowane technologicznie i połączone. Jest znane również z niezależności, pomysłowości i zdolności adaptacyjnych.
Ciekawych informacji w tym zakresie dostarczają badania empiryczne. Do opracowań tej kwestii należy m.in. „Gen Z: Digital in their DNA", JWT Intelligence, 2012). Zgodnie z danymi, jakie zawarto w tym raporcie:
- trzech na pięciu przedstawicieli pokolenia Z traktuje prowadzenie własnego biznesu jako optymalny sposób na zarabianie i karierę zawodową; co ciekawe, nie są oni specjalistami – niemal trzy czwarte respondentów jest zdania, że pierwsza założona przez nich firma nie przetrwa na rynku;
- niemal 90% chce aktywnie spędzać czas; taki stan rzeczy pozwala wnioskować, że obiektem zainteresowania przedstawicieli pokolenia Z będzie praca w elastycznych godzinach.
Biorąc pod uwagę te informacje oraz specyfikę pokolenia Z, można wywnioskować, że typowe preferowane przez nie stanowiska to: influencer, copywriter, social media marketer itp.
Pokolenie Z a wynagrodzenie i inne możliwości w miejscu pracy
Jeśli chodzi o wynagrodzenie, typowy młody pracownik należący do Gen Net oczekuje sprawiedliwego wynagrodzenia za swoją pracę. Są też bardzo świadomi kosztów utrzymania i konieczności oszczędzania na swoją przyszłość. Wielu członków Pokolenia Z jest już obciążonych kredytami studenckimi (dotyczy to w szczególności USA, ale np. w Polsce popularne są płatne studia zaoczne), więc rozumieją, jak ważne jest bezpieczeństwo finansowe. Pracodawcy, którzy mogą zaoferować konkurencyjne wynagrodzenia i świadczenia, będą w stanie przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty z tego pokolenia.
Prace, które pokolenie Z niechętnie podejmuje
Z wielu badań w tym zakresie można wywnioskować, że pokolenie Z nie lubi pracy na stanowiskach, które wymagają 100 proc. zaangażowania. Praca po godzinach, stres, odpowiedzialność, konieczność samorozwoju – są to sytuacje, których „zetki” (tak również czasem określa się młodych pracowników) woleliby uniknąć.
Taki stan rzeczy oznacza, że w przyszłości mogą pojawić się poważne problemy w zatrudnianiu nowych osób w bankach, korporacjach finansowych, przedsiębiorstwach z branży telekomunikacyjnej czy sprzedaży.
Przedstawiciele pokolenia Z nie uznają także hierarchii i nie chcą podporządkowywać się swoim przełożonym bez cienia dyskusji. W efekcie praca w silnie zhierarchizowanej instytucji może nie leżeć w obszarze ich zainteresowań.
Pokolenie Z na rynku pracy
Podsumowując, pracodawcy właściwie z każdej branży rynkowej muszą zdawać sobie sprawę z rosnącej roli pokolenia Z na rynku pracy i tego, co to oznacza dla ich firmy. A – jak sami to często przyznają – współpraca z Gen Net nie należy do najłatwiejszych.