Szkolenia i rozwój

Jak skutecznie robić notatki w pracy czy na spotkaniach?

26 stycznia 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 8 głosów

8 głosów

4 komentarze
Jak skutecznie robić notatki w pracy czy na spotkaniach?
Robienie notatek może pomóc usystematyzować wiedzę, przyswoić polecenia przełożonego czy utrwalić wymagania klienta. Sztuka sporządzania notatek nie jest łatwa, ale warto jej się nauczyć. Z pewnością zaprocentuje to w karierze zawodowej.

 

Zobacz także: Pierwszy dzień w pracy. Jak go przeżyć?

Dlaczego notowanie jest istotne?

Notowanie bezpośrednio stymuluje mózg. Jak pokazały badania, osoby notujące istotne treści radziły sobie znacznie lepiej na testach sprawdzających wiedzę. Co więcej, udowodniono, że uczenie się z własnych notatek przynosi lepsze rezultaty. Bardzo duży wpływ na skuteczne zapamiętanie przekazanej treści ma powrót do zapisanych stron. Wówczas wiedza, którą zapamiętaliśmy, jest uzupełniana przez dodatkowe informacje znajdujące się w zeszycie czy na komputerze. Powrót do notatek to pogłębianie śladu w mózgu, który został utrwalony podczas słuchania wykładu. 

W środowisku biznesowym również często sporządza się notatki, szczególnie na spotkaniach. Robienie notatek pozwala na odnotowanie kluczowych poleceń. Sprawdza się również przy wdrażaniu nowych rozwiązań czy strategii w formie. Mając przed oczami gotową instrukcję, można natychmiast przejść do działania, bez dodatkowych wskazówek. To znacząco skraca czas wykonania polecenia i w efekcie przynosi lepsze rezultaty. 

O czym warto pamiętać przed robieniem notatek?

Dobrze sporządzone notatki sprawdzają się w miejscu pracy i podczas spotkań biznesowych. Obecnie można notować na wiele sposobów. Jednym z nich jest tradycyjne zapisywanie treści za pomocą notesu i ołówka lub długopisu. Coraz częściej jednak wykonuje się notatki digitalnie, a więc przy użyciu narzędzi technologicznych. Aplikacje mobilne instalowane na telefonie, komputerze lub tablecie pozwalają na tworzenie tabel oraz schematów, które grupują treści i nadają im priorytet. W konsekwencji uwzględnione zostają wyłącznie najistotniejsze informacje. 

Jakie są metody skutecznego notowania?

Szacuje się, że tylko co 10. osoba potrafi poprawnie notować. Tworzenie notatek to tak naprawdę filtrowanie informacji, które odbiera nasz mózg. Gdy uznamy daną wiadomość za istotną, wówczas ją zapisujemy. Gdy dany szczegół okazuje się zbędny, najczęściej go pomijamy. Notatki również poprawiają sposób słuchania. Pozwalają na utrwalenie kluczowych zagadnień z danego szkolenia. Podczas prezentacji biznesowych pozwalają skupić się na omawianym temacie. 

Szukasz pracy?

BRYGADZISTA - MISTRZ PRODUKCJI

LAMINTEX sp. z o.o.

  • Nowy Sącz
Dodana

Wykładanie towaru- owoce/warzywa -Bydgoszcz

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Bydgoszcz
Dodana

Kasjer/Sprzedawca Stężyca

Golden Serwis Sp. z o. o.

  • 28-28 zł brutto / h
  • Stężyca
Dodana
Dodana

Jak robić notatki w pracy? 

Mówi się, że bez odpowiednich notatek dany pomysł przepadnie bezpowrotnie. Sporo w tym racji. Niektóre myśli są ulotne, często trudno przywołać pomysł sprzed kilku minut. W pracy wiele metod i rozwiązań sugerowanych przez pracowników można połączyć z mapą myśli dotyczącą danej prezentacji, na której klient prezentował swoje oczekiwania. Pamiętając, które punkty przedstawił jako szczególnie istotne, łatwiej będzie się do nich dostosować. To także przyswajanie informacji od wymagającego szefa

Odpowiednio dobrany program do robienia notatek pozwoli na szybkie spisywanie treści. Jak jednak zapisywać słowa, aby otrzymać przejrzystą notatkę? Istnieje kilka technik, które warto rozważyć. 

1. Forma streszczenia. Polega na filtrowaniu przekazywanych informacji i zapisywaniu najważniejszych zagadnień. Warto uwzględnić przede wszystkim słowa kluczowe, które obudowuje się treścią notatki. Pozwala na uzyskanie tzw. briefu z danego spotkania. Pomimo że na pierwszy rzut oka notatka ta może się wydawać monotonna, będzie zrozumiałą treścią również dla innych osób. 

2. Flow. Rozwiązanie idealne dla osób kreatywnych. Korzysta się nie tylko ze słów, ale również strzałek i schematów. Polega na rysowaniu połączeń pomiędzy danymi elementami, aby powstał ciąg przyczynowo-skutkowy. Sprawdza się w przypadku notatek osobistych, które przeznaczone są wyłącznie dla notującego. Dla innych osób mogą być niezrozumiałe. 

3. Metoda Feynmana. Technika opracowana przez laureata nagrody Nobla w dziedzinie nauk ścisłych. Polega na zamienianiu skomplikowanych określeń branżowych na prosty i nieskomplikowany język. Ma na celu stworzenie prostej, zwięzłej i łatwo przyswajalnej treści. Eliminuje wszelkie skróty myślowe, jej celem jest przede wszystkim zrozumienie przekazywanej treści. Sprawdza się na spotkaniach profesjonalistów, którzy omawiają skomplikowany temat.

Którą metodę wybrać dla siebie?

Wybór metody to indywidualna sprawa. Nie można narzucić jednej techniki, gdyż każdy inaczej interpretuje daną wypowiedź i może wyciągnąć na jej podstawie inne wnioski. Co więcej, w zależności od stanowiska oraz branży, kluczowe mogą być inne kwestie. Niemniej wiele osób określa siebie jako „wzrokowców". Takie osoby najszybciej przyswajają wiedzę, która jest zawarta w schematach i grafikach. Takim osobom rekomendowane są programy do tworzenia notatek. Aplikacja do robienia notatek pozwoli nie tylko zapisać ważne zagadnienia, ale również przedstawić je w sposób klarowny. 

Inne osoby zapamiętują dane kwestie za pomocą słów kluczowych. Dane określenia pozwalają im na przywołanie pełnych kwestii. W tym przypadku warto w notatkach uwzględnić najważniejsze określenia oraz frazy. Mogą być ze sobą połączone w sposób graficzny lub z siebie wynikać. To pozwoli opracować schemat działania szczególnie w pracy, która dotyczy nowego projektu lub stworzenia oferty dla klienta.

Czego nie wolno robić podczas robienia notatek?

Nie powinno się zapisywać słowo w słowo tego, co mówi dana osoba. Wówczas bardzo łatwo stracić wątek. Nadmiar informacji przeszkadza w skupieniu. Ponadto osoby notujące ważne kwestie postrzegane są jako skuteczniejsze w danej pracy. Rzeczywiście, łatwiej przywołać polecenia szefa, gdy ma się szkic wypowiedzi na kartce. Pozwoli także uniknąć w przyszłości nieporozumień i konfliktów. 

Notowanie nie jest wiernym odwzorowywaniem wypowiedzi. To filtracja i selekcja zdań. Gdy zapisuje się wszystko w kolejności chronologicznej, zazwyczaj notatka będzie przepełniona zbędnymi słowami, które niewiele wnoszą nowego. Warto zatem skupić się na najważniejszych określeniach, które są kluczowe dla danej sprawy. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jak robić notatki? Warto wypróbować kilku metod i następnie wybrać, która jest najefektywniejsza. Aby móc wypracować nawyk notowania, zawsze warto mieć przy sobie kartkę z długopisem lub urządzenie mobilne z dedykowaną aplikacją. 

Video

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego warto notować na spotkaniach biznesowych i podczas prezentacji w pracy?

Robienie notatek na bieżąco jest bardzo ważne. Przede wszystkim pomaga skupić się na danym temacie. Zarysowanie najważniejszych punktów może mieć formę mapy myśli. Dzięki temu dany temat można przyswoić szybciej i bez dodatkowego nakładu nauki.

Jak notować, aby myśli były zapisane w sposób klarowny i usystematyzowany?

Oprócz samych fraz i słów warto wykorzystać jedną z metod notowania. Warto otworzyć schematy i odwołania do innych wątków.

Czego warto unikać, aby notatki były rzeczywiście przydatne w pracy?

Nie warto przepisywać dokładnie tego, co mówi dana osoba. Lepiej skupić się na słowach kluczowych, które pozwolą na przywołanie określonej treści.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

kosa

kosa

Osobiście zawsze cenić będę pracowników, którzy biorą notatki i wdrażają omawiane rozwiązania w swojej pracy. Dla mnie to oznaka zaangażowania i profesjonalizmu. Artykuł przypomina mi, że warto zwrócić uwagę na sposób notowania i ewentualnie pomóc pracownikom poprawić tę umiejętność.
Polit

Polit

Cieszy mnie to, że artykuł pokazuje, jak ważne są notatki również w środowisku biznesowym. Mam nadzieję, że pracodawcy doceniają pracowników, którzy biorą notatki na spotkaniach i wdrażają kolejne strategie firmy.
Noten12

Noten12

Nie mam teraz pracy, ale gdy będę się starał o jakąś, to na pewno zastosuję się do porad w artykule. Wydają się być bardzo przydatne i ułatwiające zapamiętywanie ważnych informacji.
Hanna Wrzosek

Hanna Wrzosek

Ciekawy artykuł. Sama robię notatki na każdym spotkaniu i wykładzie. Dzięki temu mam pewność, że nie zapomnę najważniejszych informacji. Polecam każdemu tę praktykę!

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.