Spis treści
Z naszego artykułu dowiesz się:
- jak można zwiększyć efektywność u pracownika;
- jaki wpływ na efektywność ma wywieranie presji na pracowniku;
- jakie są sposoby mierzenia efektywności pracownika;
- jak pracownik może sobie radzić z presją w pracy.
Sprawdź również inny nasz artykuł: 5 wskazówek jak lepiej wykorzystać czas w pracy
Jak można zwiększyć efektywność u pracownika?
Chyba każdy pracodawca zastanawiał się kiedyś, jak skutecznie zwiększyć efektywność zatrudnianych pracowników. Istnieją różne sposoby, jednak który będzie najlepszy? Podstawą jest tu odpowiednie delegowanie zadań. Każdy pracownik musi wiedzieć, jaki jest cel jego pracy. Kiedy wie, co ma zrobić, będzie koncentrował się na zadaniu.
Ważne jest również, aby pracownik miał możliwość swobodnej komunikacji, dobrze rozumiał swoje obowiązki, a w przypadku braków umiejętności i wiedzy mógł poszerzać swoje kompetencje, uczestnicząc w szkoleniach.
Warto wiedzieć, że na efektywność pracy pracowników można wpłynąć poprzez zapewnienie odpowiednich narzędzi do pracy, czyli nowoczesnego sprzętu, oprogramowania i innych rozwiązań, które zautomatyzują i uproszczą pracę.
Chyba każdy pracodawca wie, że odpowiednie zarządzanie efektywnością pracowników pozwala na osiągnięcie sukcesów. Podwładni powinni mieć zapewnione przerwy podczas pracy, mieć dostęp do miejsca, w którym będą mogli odpocząć, zjeść posiłek, napić się kawy, zrelaksować się i porozmawiać ze współpracownikami.
Bardzo ważne jest również, aby doceniać swoich podwładnych, motywować ich, wynagradzać ich pracę i zawsze służyć dobrym słowem, radą i pomocą, gdyż doskonale zwiększa to efektywność pracy pracowników. Bycie wampirem energetycznym nie okaże się tu pomocne, dlatego warto pomyśleć o swojej postawie wobec pracowników. Nadmierna presja i nacisk to forma mobbingu, dlatego warto być powściągliwym, jeśli chodzi o wygórowane oczekiwania wobec podwładnych.
Wywieranie presji na pracowniku – wpływ na jego efektywność
Wywieranie presji na pracowniku może mieć wiele przyczyn. Pracodawca naciskając na podwładnego, bardzo często chce osiągnąć określone korzyści w postaci wyników i zysków. Jednak liczne badania wskazują na negatywny wpływ wywierania presji na pracowników. Rodzi ona niepotrzebny stres, który przekłada się na efektywność. Pracownik nie jest w stanie skupić się na wykonywaniu określonych zadań i dążeniu do celu. Staje się poirytowany, zamyślony i mniej zmotywowany. Dodatkowo ulega panice, może mieć problemy z komunikacją i wyrażaniem swoich emocji, stając się chaotyczny i mniej skuteczny.
Taki silny nacisk negatywnie odbija się na na wykonywanych obowiązkach. Lata badań nad motywacją udowadniają, że pozytywne motywatory i dialog dużo lepiej zwiększają efektywność i wydajność niż presja. Wywieranie presji na pracowniku to rodzaj mobbingu, dlatego koniecznie należy temu przeciwdziałać.
Sposoby mierzenia efektywności pracownika
Istnieje wiele sposobów na mierzenie efektywności pracowników. Jednym z nich jest analiza wyników osiąganych przez pracowników. Sprawdzeniu podlega w zależności od stanowiska ilość sprzedanych towarów, pozyskanych klientów, wyprodukowanych produktów, przeprowadzonych rozmów telefonicznych itd.
Kolejnym świetnym sposobem mierzenia efektywności jest obserwacja i prowadzenie notatek. Przełożony ma możliwość prowadzenia zapisków odnośnie do ilości produkcji czy sprzedaży. Warto wiedzieć, że dużo łatwiej jest zmierzyć efektywność pracowników fizycznych niż umysłowych.
Ocena efektywności pracowników jest także możliwa za pomocą testów psychologicznych, które mogą wskazać, czy dana osoba posiada wymagane cechy na danym stanowisku. Wyniki takich testów pozwolą na zwiększenie efektywności. Czasem wystarczy jedynie zmiana stanowiska pracy.
Wiele osób uważa za doskonały sposób mierzenia efektywności audyt personalny. Najczęściej przeprowadza się go na koniec roku poprzez weryfikację dokumentacji i przeprowadzenie rozmów z pracownikami. Dzięki takim rozmowom można określić motywację pracownika, chęci do pracy, a także potrzeby, cele i plany. Badanie efektywności pracowników ma ogromne znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstwa, dlatego każdy szef powinien zadbać o to, aby posiadać wskaźniki efektywności pracownika.
Jak pracownik może sobie radzić z presją w pracy?
Presja w pracy jest niezwykle często obecna na wielu stanowiskach. Wpływa negatywnie na wykonywane obowiązki, gdyż jest przyczyną nadmiernego napięcia i stresu. Coraz więcej pracowników zastanawia się, jak sobie z nią poradzić.
Bardzo ważne jest, aby wyznaczać sobie cele realne do osiągnięcia. Koniecznie należy szukać odpowiednich rozwiązań, które pozwolą na pracę w warunkach, które będą odpowiadały wymaganiom pracownika.
Presja w pracy może być skutecznie niwelowana poprzez zwiększanie swojej odporności psychicznej. Konieczne jest tu pozytywne myślenie i wiara we własne możliwości, gdyż wielokrotnie zdarza się, że negatywne myślenie wpływa demotywująco.
Co istotne, każdy pracownik powinien dbać o właśnie zdrowie, zwiększanie swojego poczucia wartości i relaks. Dobrze jest stosować techniki relaksacyjne oraz odróżniać miejsce pracy od domu, w którym powinno się jedynie odpoczywać. Z pracodawcą, który nadmiernie naciska, warto jest rozmawiać, szukając skutecznych rozwiązań. Dobrze jest mu uświadomić, że presja odbija się negatywnie na wydajności całej załogi.
- Delegowanie zadań, odpowiednia komunikacja i możliwość poszerzania kompetencji zwiększają efektywność pracy pracowników.
- Wywieranie presji na pracownikach ma negatywny wpływ na ich efektywność i może prowadzić do mobbingu.
- Sposoby mierzenia efektywności pracowników to między innymi analiza wyników, obserwacja i prowadzenie notatek, testy psychologiczne oraz audyt personalny.
- Aby poradzić sobie z presją w pracy, pracownik powinien sobie wyznaczać realne cele oraz szukać odpowiednich rozwiązań, które pomogą mu wykonywać swoje obowiązki.