Spis treści
Jak stres wpływa na pracę?
Stres w pracy może być czynnikiem motywującym - lekkie przypływ adrenaliny pozwala skupić się na swoich obowiązkach oraz w krótszym czasie wykonać konkretne zadania. Niemniej jednak bardzo szkodliwy jest permanentny stres, który towarzyszy pracownikom każdego dnia. Badania naukowe dowodzą, że stres wpływa nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, lecz również psychiczne. Oznacza to, że nadmiernie zestresowany pracownik:
- traci pewność siebie i poczucie wartości,
- nie potrafi skupić się na swoich obowiązkach,
- nie potrafi wiarygodnie ocenić rezultatów swojej pracy,
- częściej choruje,
- szybciej odczuwa zmęczenie i towarzyszące mu objawy, takie jak na przykład ból głowy czy drżenie rąk.
Idealna praca zaczyna się od swobodnej atmosfery
Gdybyśmy zapytali pracowników, dlaczego cenią sobie swoje miejsce zatrudnienia, w pierwszej kolejności wskażą stosunkowo wysokie wynagrodzenie, jednak kolejnym czynnikiem jest atmosfera w pracy. Jeśli wiemy, że możemy liczyć na współpracowników i przełożonych, nie będziemy wykonywać obowiązków pod presją czasu (oczywiście poza drobnymi wyjątkami) i zawsze możemy poruszyć także bardziej osobiste tematy w rozmowie, to zdecydowanie chętniej stawiamy się w pracy. Jak się okazuje, wielu pracowników decyduje się złożyć wypowiedzenie właśnie z powodu złej atmosfery i ciągłej presji, jaką odczuwają. Nie ulega wątpliwości, że swobodna atmosfera to jeden z atutów firmy, dlatego te, które nie wprowadziły sztywnych reguł postępowania, traktują to jako czynnik marketingowy. W ogłoszeniach o pracę często możemy znaleźć informacje o luźnej, niezobowiązującej atmosferze w miejscu zatrudnienia. Na tego typu oferty odpowiadamy zdecydowanie chętniej, nawet jeśli nie zamierzamy wchodzić w bliższe relacje ze współpracownikami. Ostatecznie w miejscu zatrudnienia spędzamy średnio 8 godzin dziennie, dlatego ważne jest, jaka panuje tam atmosfera.
Cechy empatycznego pracownik?
Mówi się, że atmosferę w pracy tworzą ludzie. Jest to jedynie część prawdy, ponieważ duży wpływ na nią mają ogólnie przyjęte normy i kultura organizacyjna. Firmy często same ustalają konkretne zasady postępowania, które opierają się na pewnych celach czy założeniach. Oczywiście, czynnik ludzki też odgrywa tutaj znaczącą rolę. Empatia w pracy jest bardzo istotna, gdyż pozwala stworzyć dobrą atmosferę, panującą wśród osób zatrudnionych w tym samym dziale. Empatyczny pracownik:
- jest otwarty na potrzeby innych,
- potrafi pomóc i doradzić,
- skupia się na pracy zespołowej,
- rozumie słabości innych,
- jest w stanie poświęcić nieco własnego czasu, aby pomóc,
- jest otwarty na pracę zespołową.
Warto mieć świadomość, że powyższe cechy dotyczą nie tylko pracowników, lecz również przełożonych. Ci muszą dodatkowo zdawać sobie sprawę z tego, że każdy może mieć przysłowiowy gorszy dzień, a wynika on nie z niechęci do pracy, lecz często z problemów osobistych. Empatia w pracy przekłada się także na rozumienie sytuacji osobistej. Dobrym przykładem będą osoby, które mają na wychowaniu małe dzieci bądź opiekują się schorowanymi rodzicami. W ich przypadku elastyczność i zrozumienie to bardzo istotne kwestie. Oczywiście, nie chodzi o to, aby przekładały się one na efektywność pracowników czy w jakikolwiek sposób ich odciążały, jednak w pewnych sytuacjach empatia okazuje się po prostu kluczowa.
Żarty z przełożonym – czy można przekroczyć granice?
Swobodna atmosfera, poczucie humoru i doza luźniejszego podejścia - to wszystko można zaobserwować w relacjach pomiędzy pracownikami, jednak czy z przełożonym również możemy sobie pożartować? Wiele zależy tutaj od samego szefa, jego podejścia i chęci do nawiązywania kontaktów. Obecnie przyjmuje się, że nie ma nic złego w żartowaniu czy nawet byciu z przełożonym na "ty". Niemniej jednak pracownicy muszą znać pewne granice, którą wyznacza hierarchia stanowisk. Przełożony może być nawet dobrym przyjacielem na gruncie prywatnym, lecz w pracy zawsze pozostanie szefem. Dodatkowo warto mieć świadomość, że w relacjach służbowych, na przykład podczas spotkań biznesowych, nie można pozwalać sobie na prywatę. Mówi o tym przede wszystkim etyka biznesu, której zdecydowanie należy przestrzegać.
Zalety pracy w zespole bez oficjalnych zwrotów
Humor w pracy przekłada się nie tylko na empatię, dobrą atmosferę czy współpracę, lecz również podejście, jakie pracownicy prezentują względem siebie. W wielu miejscach pracy nie obowiązują już ścisłe zwroty "pan" czy "pani" - wszyscy są ze sobą na "ty". Takie rozwiązanie spotyka się z aprobatą zarówno starszych, jak i młodszych członków zespołu. Przywędrowało do nas zza Oceanu, jednak jest bardzo popularne także w innych krajach Europy. Praca w zespole bez oficjalnych zwrotów przynosi wiele korzyści, w tym między innymi:
- pozwala poczuć się jego pełnoprawnym członkiem,
- daje poczucie wsparcia,
- pozwala na efektywną współpracę pomiędzy poszczególnymi jego członkami,
- pozwala stworzyć luźną, przyjazną atmosferę.