Spis treści
Czy psycholog jest potrzebny w pracy?
Współpraca z psychologiem może okazać się niezwykle owocna - zarówno z perspektywy właściciela firmy, jak i z punktu widzenia pracowników. Psycholog w zakładzie pracy przede wszystkim podejmuje działania mające na celu podniesienie komfortu zatrudnionych osób, a także zwiększenia ich satysfakcji związanej z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Dzięki regularnemu kontaktowi ze specjalistą w dziedzinie psychologii wszyscy członkowie danego przedsiębiorstwa mogą nauczyć się zasad skutecznej komunikacji oraz efektywnego planowania działań. Wszystkie wymienione powyżej czynniki wpływają w dużym stopniu na skuteczną realizację wyznaczonych celów. Choć zatrudnienie psychologa może wydawać się zbędnym wydatkiem, praca wykwalifikowanego specjalisty może znacząco wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
W obecnych czasach powszechnym zjawiskiem jest praca zdalna. Nieustanne przebywanie w domach nie jest środowiskiem sprzyjającym zdrowiu psychicznemu. Często może wiązać się ze znacznym spadkiem ogólnego dobrostanu, a co za tym idzie - z obniżeniem jakości wykonywania zawodowych obowiązków. Tego rodzaju warunki pracy są sytuacją, w której tym bardziej korzystanie z pomocy psychologicznej może okazać się niezwykle korzystne.
Jaka jest rola psychologa w korporacjach?
Rola psychologa w pracy - w szczególności specjalisty zatrudnionego w korporacji - może być niezwykle istotna. Jedną z głównych funkcji może okazać się stworzenie przyjaznego środowiska w przedsiębiorstwie. Ułatwienie wykreowania przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku może w znacznym stopniu obniżyć ryzyko nadmiernych zwolnień pracowników. Brak zbędnych stresujących bodźców sprawi, że zdecydowanie prostsze okaże się stworzenie dobrze zgranego zespołu. Praca psychologa w korporacji może też wiązać się z selekcjonowaniem personelu i analizą dostępnych miejsc, na które prowadzona jest rekrutacja. Dzięki wyborze osób spełniających wszystkie warunki determinowane przez dane stanowisko możliwe jest znaczne zwiększenie dochodów.
Na samopoczucie pracowników - a tym samym ich skuteczność w wykonywaniu obowiązków zawodowych - wpływa też zdrowie i stopień narażenia na wypalenie zawodowe. Łatwa dostępność do skorzystania z porady psychologicznej może okazać się niezwykle ważnym czynnikiem, który usprawni rozwiązywanie problemów. Od kilku lat wypalenie zawodowe znajduje się w międzynarodowej klasyfikacji chorób ICD-10. Aby zapobiec występowaniu tego zjawiska, warto regularnie proponować pracownikom konsultacje psychologiczne. Dzięki nim możliwe będzie przedłużenie stażu pracy najbardziej efektywnych członków zespołu.
Jakie są różnice pomiędzy psychologiem a HR w firmach?
Stanowisko w dziale HR oraz pozycja psychologa często są ze sobą utożsamiane. Cechą wspólną jest to, że osoby pracujące zarówno na jednym, jak i drugim stanowisku, zajmują się pracą z ludźmi. Jednak te dwie profesje znacząco się między sobą różnią. Psycholog jest osobą ukierunkowaną na dbanie o samopoczucie i zdrowie psychiczne pracowników przedsiębiorstwa. Z kolei praca w dziale HR wiąże się raczej z nadzorowaniem zespołu pod kątem jego efektywności oraz wyłapywanie osób, które spowalniają osiąganie efektów przez daną firmę. Podstawowa różnica między psychologiem, a HR związana jest też z kwalifikacjami. Psycholog to osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie psychologii, a często również szkołę psychoterapii. Z kolei w dziale HR często zatrudniane są osoby posiadające doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Jakie są zalety z posiadania psychologa w firmie?
Psycholog zatrudniony w firmie nie tylko dba o dobrostan zdrowotny pracowników. Umiejętności miękkie psychologa są też niezwykle przydatne w sytuacji wystąpienia sporu, zarówno na płaszczyźnie pracownik-pracownik, jak i pracodawca-pracownik. Osoba z wykształceniem psychologicznym posiada kompetencje, które umożliwiają jej podejmowanie mediacji, a także sprawne przeprowadzenie procesu zwolnienia danego pracownika. Z reguły psychologowie zatrudniani w korporacjach specjalizują się też w doradztwie zawodowym. Mogą pomagać osobom, które zostały zwolnione znaleźć kolejne miejsce zatrudnienia.
Czy psycholog może robić szkolenia w zakładach pracy?
Obecnie to pracownicy są głównym czynnikiem wpływającym na efektywne funkcjonowanie firmy. Ich dobrostan psychiczny bezpośrednio przekłada się na skuteczne działanie zakładu pracy. Psycholog jest przyszłościowym i wszechstronnym zawodem. Jego praca skupia się nie tylko na rozmowach w gabinecie, ale również na prowadzeniu szkoleń. Mogą one dotyczyć tematyki radzenia sobie ze stresem, efektywnego zarządzania czasem, a także odpowiedniego kreowania profesjonalnych relacji w firmie. Są to tylko przykładowe tematy, a warsztaty mogą być personalizowane pod kątem branży, w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Psychoedukacja pracowników może znacząco poprawić jakość ich życia prywatnego i zawodowego.