Spis treści
Agencja pocztowa – co to jest?
Dynamiczny rozwój prywatnych operatorów wymusił, by Poczta Polska wprowadziła szereg zmian. By zachęcić konsumentów do korzystania z usług właśnie Poczty Polskiej, powstały m.in. agencje pocztowe. To punkty, w których klient może nie tylko odebrać adresowany do niego list, lecz także wysłać przesyłkę. Punkt pocztowy nawiązuje współpracę z Pocztą Polską na podstawie umowy agencyjnej. Współcześnie Poczta Polska wciąż poszukuje osób zainteresowanych współpracą. Tych, co prawda, nie brakuje, choć pojawia się pytanie o rentowność takiego przedsięwzięcia.
Nawiązanie współpracy z Pocztą Polską oznacza, że trzeba się stać przedsiębiorcą. To zaś generuje konkretne koszty, bo choć założenie działalności gospodarczej to niewielkie pieniądze, to wynajęcie lokalu i regulowanie co miesiąc opłat eksploatacyjnych jest już konkretnym wydatkiem. Z tego też względu to rozwiązanie dedykowane jest przede wszystkim tym, którzy już prowadzą działalność gospodarczą.
Wskutek rosnącej konkurencji w sektorze prywatnym Poczta Polska przekształca swoje usługi i stara się rozwijać na miarę potrzeb Polaków. O tym, jakie zmiany zaszły w niej w ostatnich latach, dowiecie się np. z poniższego materiału:
agencję-pocztową">Jak otworzyć agencję pocztową?
Na co może liczyć przedsiębiorca, decydujący się na współpracę z Pocztą Polską? Jak otworzyć agencję pocztową? Podstawą jest oczywiście specjalne oprogramowanie, z którego będzie zobowiązany korzystać, obsługując klientów zainteresowanych nadaniem przekazu pieniężnego, przesyłki poleconej czy paczki. Nie bez znaczenia są również zewnętrzne elementy reklamowe np. szyld. Państwowy operator jest znany i większość klientów ma do niego zaufanie, zatem klientów również nie powinno zabraknąć.
Poza kwestią oprogramowania i właściwego oznaczenia punktu pocztowego przedsiębiorca może również liczyć na wyposażenie agencji pocztowej w szereg produktów niezbędnych do jej prawidłowego prowadzenia. Wśród takich rzeczy należy wskazać druki, pieczęcie czy urządzenia pozwalające określić cenę nadania przesyłki (wagi listowne i do paczek). Co należy zrobić, aby otworzyć agencję pocztową?
- Zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji.
- Zgłosić się do rejonowego urzędu PP.
- Zgłosić u dyrektora urzędu pisemną ofertę utworzenia punktu pocztowego.
Agencja pocztowa – czy to się opłaca?
Nawiązanie współpracy z Pocztą Polską opłaca się osobom prowadzącym już działalność gospodarczą. Tacy przedsiębiorcy posiadają lokal, stałych klientów i mogą rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowe usługi. Eksperci podkreślają przy tym, że najwięcej mogą zarobić ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą w niewielkiej miejscowości. Tam, gdzie dostęp do usług operatorów pocztowych jest ograniczony, właściciel placówek pocztowych nie powinien narzekać na brak zysków.
Ile aktualnie działa agencji pocztowych? Szacuje się, że liczba takich placówek oscyluje w granicach 5 tysięcy. Specjaliści podkreślają przy tym, że rynek nie jest nasycony. Otwarcie placówki pocztowej, poza małymi miejscowościami, opłaca się również w miastach dynamicznie się rozwijających. Powstanie nowej dzielnicy to możliwość wykorzystania potencjału i dostarczenia konsumentom profesjonalnych usług pocztowych.
Podpisz umowę agencyjną na punkt pocztowy
Przedstawiciele Poczty Polskiej oferują zainteresowanym podpisanie umowy agencyjnej, czyli takiej, która została uregulowana w Kodeksie cywilnym. W tym dokumencie przedsiębiorca znajdzie wszystkie najważniejsze informacje – zarówno o zakresie świadczonych usług, jak i sposobie rozliczenia czy prowizji, na jaką może liczyć.
Formalności nie jest wiele. Również w ten sposób Poczta Polska zachęca osoby zainteresowane do współpracy. A trzeba przy tym pamiętać, że specjaliści z PKPP Lewiatan ocenili, że polski rynek usług pocztowych w przybliżeniu jest wart 7 mld zł. To kolejny powód, dla którego osoby prowadzące już działalność gospodarczą, powinny zainteresować się prowadzeniem agencji pocztowej.
Więcej informacji o współpracy z Pocztą Polską można znaleźć na stronie: www.poczta-polska.pl/zaloz-agencje-pocztowa.
To może Cię również zainteresować
Formy prowadzenia działalności gospodarczej – wybierz odpowiednią dla siebie