Spis treści
W zakładzie pracy spotykasz różnych ludzi. Z częścią z nich dogadasz się świetnie, z innymi trudno się porozumieć nawet w podstawowych kwestiach. To naturalne. By jednak nie okazało się, że relacje ze współpracownikami psują Ci dzień spędzany w pracy, najlepiej zastosować się do kilku prostych rad, które pozwolą przetrwać z uśmiechem każdy dzień.
Sprawdź, skuteczne sposoby na rozwiązywanie problemów
Każdy pracownik zetknie się z przeciwnościami. Kluczem jest nauka, jak radzić sobie z trudnościami w konstruktywny sposób. Zamiast unikać problemów, staw czoła wyzwaniom i poszukaj skutecznych rozwiązań. Przemyślane podejście i otwartość na feedback mogą prowadzić do lepszego rozumienia sytuacji i skuteczniejszego działania.
Przede wszystkim bądź miły
Uśmiech jeszcze nikogo nie zabił, pomógł zaś w wielu sytuacjach! Niezależnie od tego, z kim pracujesz, postaraj się być zawsze uśmiechnięty. Wychodząc z inicjatywą i witając się radośnie od progu, może się okazać, że zyskasz najwięcej, bo będziesz potrafił zmienić nastawienie współpracowników. Pamiętaj też, że uśmiech jest zaraźliwy. Kto wie, może zmienisz przyzwyczajenia swoich współpracowników i – zamiast zrzędzić, marudzić, narzekać czy złościć się – po prostu zaczną się uśmiechać?
Pomagaj wtedy, gdy możesz
Czasem pracownicy mają zły dzień, bo faktycznie nie wiedzą, w jaki sposób wykonać zadanie, które zostało im zlecone. Jeżeli potrafisz pomóc, to zrób to. W ten sposób nie tylko pokażesz, że potrafisz pomóc, lecz także będziesz mógł liczyć na pomoc wówczas, gdy sam będziesz miał problem. W dłuższej perspektywie takie działanie jest po prostu opłacalne.
Nie plotkuj
Biurowe ploteczki poznał chyba każdy, kto miał możliwość pracować w biurze. Złotą zasadą jest jednak, by nie dopuścić do tego, by miały one miejsce. Dzięki temu można uniknąć wielu kłopotów. Takie rozwiązanie się sprawdza. Nowy pracownik w firmie? Może być pokusą do plotkowania. Pamiętaj jednak, że nie tędy droga. Przede wszystkim nowy pracownik potrzebuje czasu, by wdrożyć się w obowiązki. Zamiast mu przeszkadzać lub obgadywać braki w umiejętnościach, lepiej mu pomóc. Zyskać można świetnego współpracownika.
Bądź asertywny
I ta cecha przydaje się w biurze. Warto wytyczyć jasną granicę – warto pomagać i należy to robić, ale nie oznacza to, że będziesz wykonywać pracę za kogoś. Takie postawienie sprawy powinno spowodować, że twoje biurko nie będzie się uginać pod ciężarem dokumentów, które należy sprawdzić, przepisać czy pilnie przygotować dla szefa.
Życie prywatne? Nie w pracy!
Praca to miejsce, w którym masz się realizować zawodowo. Problemy życia osobistego lepiej zostawić na progu firmy. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko uniknąć plotek. Z drugiej strony zwróć uwagę na fakt, że nie każdy współpracownik chce słuchać o twoich problemów w czasie, który przeznaczony jest na wykonywanie kolejnych zadań.
Nie krytykuj
Nikt z nas nie lubi być krytykowanym. Współpracownicy mogą się pomylić lub o czymś zapomnieć. Zamiast krytykować, warto pokazać zrozumienie i zaoferować pomoc. Krytykanctwo jeszcze nikomu nie pomogło w zbudowaniu dobrej, sprzyjającej pracy atmosfery w miejscu zatrudnienia. Widzisz, że w firmie można coś ulepszyć? Rzuć pomysł, sprawdź, w jaki sposób inni do niego podejdą.
Doceniaj innych
To również się sprawdza. Czasem wystarczy po prostu docenić swoich współpracowników, by poczuli się oni lepiej. Pochwalenie kolegi czy koleżanki zajmujących biurka naprzeciwko wcale nie oznacza, że robią oni więcej niż ty. Warto jednak nagradzać się wzajemnie za drobne sukcesy. Wówczas zespół pracuje jeszcze wydajniej.
Temat | Główna rada | Krótki opis | Działanie pracownika |
---|---|---|---|
Postawa wobec innych | Bądź miły | Uśmiech i pozytywne nastawienie pomagają w budowaniu dobrych relacji. | Uśmiechaj się i witaj współpracowników. |
Pomoc | Pomagaj gdy możesz | Wsparcie dla innych może przynieść korzyści w dłuższej perspektywie. | W razie potrzeby oferuj pomoc kolegom. |
Relacje w pracy | Nie plotkuj | Unikanie plotek zapobiega konfliktom i pomaga w budowaniu zaufania. | Skoncentruj się na własnych zadaniach, unikaj plotek. |
Organizacja dnia | Zorganizuj się | Planowanie i ustalanie priorytetów zwiększa produktywność. | Ustal harmonogram i priorytety na dany dzień. |
Radzenie sobie ze stresem | Nie panikuj | Zachowanie spokoju pomaga w skutecznym rozwiązywaniu problemów. | Gdy czujesz stres, zrób kilka głębokich oddechów. |
Najważniejsze polub swoją pracę
By przetrwać nawet w najgorszej pracy, warto zmienić perspektywę i skupić się na tym, co cię motywuje. W wielu przypadkach osamotnienie w pracy czy wypalenie zawodowe są efektem braku zrozumienia celu wykonywanej pracy. Poszukaj aspektów swojej roli, które naprawdę cenisz i które dają ci satysfakcję. To może pomóc w budowaniu pozytywnego stosunku do codziennych obowiązków.