Spis treści
Otrzymanie awansu to moment, o którym marzy większość pracowników. Ale osiągnięcie tego punktu to również chwila, gdy zatrudniony stawia sobie szereg pytań. Poza tymi dotyczącymi dalszej ścieżki zawodowej i koniecznością wytyczenia nowych celów, pojawiają się pierwsze wątpliwości i istotne zagadnienie, czyli w jaki sposób rozmawiać ze swoimi współpracownika, którzy – z dnia na dzień – stali się podwładnymi. Udawać, że nic się nie stało czy od pierwszego dnia dać do rozumienia, że teraz będzie się wymagać konkretnych rezultatów pracy?
Pytanie o to, w jaki sposób traktować pracowników, z którymi jeszcze do niedawna plotkowało się o przełożonych, to istotne zagadnienie. Jeżeli właśnie otrzymałeś awans, to powinieneś być świadomy, że z całą pewnością nie unikniesz oceniania. Być może staniesz się powodem plotek, ale są na to sposoby. Sprawdź, jak rozmawiać z podwładnymi.
Ryzyko związane z awansem -sprawdź, jak się przed nim chronić?
Chociaż awans w pracy jest postrzegany jako pozytywny krok w karierze, wiąże się także z pewnym ryzykiem. Przede wszystkim konieczne jest odnalezienie się w nowej sytuacji oraz przyzwczajenie otoczenia do tego, że pełni się w firmie inną rolę, z drugiej stron rosną oczekiwania i presja zarówno ze strony zwierzchników, jak i podwładnych. Wymienione zagrożenia potencjalnie mogą stać się źródłem konfliktów. Aby minimalizować te ryzyko, kluczowe jest ciągłe doskonalenie swoich umiejętności interpersonalnych, dbanie o dobre relacje w zespole oraz otwartość na feedback. Ponadto, warto być przygotowanym na to, że awans wiąże się z większą odpowiedzialnością i stresem, dlatego ważne jest, aby dbać o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Awans a polityka firmy
Gdy mowa o awansie w kontekście tego, w jaki sposób rozmawiać ze swoimi byłymi koleżankami i kolegami z działu, pojawia się pytanie o politykę firmy wobec tego typu sytuacji. Okazuję się, że w wielu przypadkach wewnętrzne procedury mogą wiele ułatwić. Większość dużych podmiotów, które opracowały specjalne zasady postępowania przy awansie wewnętrznym, najczęściej dokonuje się przesunięć. W praktyce oznacza to, że osoba awansowana zostaje oddelegowana do innego działu lub przesunięć dokonuje się między pracownikami zajmującymi w firmowej hierarchii niższe stanowiska.
W przypadku małych firm takie rozwiązanie nie zawsze jest możliwe. Zatem pytanie o dalsze relacje nabiera w takiej sytuacji dużego znaczenia. Podstawą podstępowania i budowania relacji na nowo, jest nie tylko wytycznie granic, lecz także nie udawanie, że nic się nie zmieniło. Przeciwnie – zmieniło się wiele.
Pamiętaj, asertywność to podstawa
Jako nowy przełożony powinieneś od razu wytyczyć granice. Niech podwładni wiedzą, że mogą się do ciebie zwrócić z każdym zawodowym problemem, ale jednocześnie wymagaj, by pracowali rzetelnie jak do tej pory. To ważne, bo od teraz to ty odpowiadasz za wyniki działu. Ważne zatem, by zatrudnieni mieli świadomość, że to, o co poprosisz się, jest poleceniem służbowym, które trzeba wykonać.
Poza asertywnością w kontekście obowiązków zawodowych podwładnych, warto też pamiętać o konieczności ich motywowania. To zadanie dla przełożonego, którym właśnie się stałeś. W praktyce oznacza to, że powinieneś starać się o to, by pracownicy wiedzieli, po co właściwie pracują i na co mogą liczyć. Równie ważne jest wytycznie ich ścieżki kariery i opracowanie celów.
Pomagaj, kiedy jest to konieczne
Jako przełożony nie powinieneś zapominać o tym, by pomagać swoim podwładnym. Dobrze, by mieli oni świadomość, że jesteś w stanie zagwarantować im wsparcie. Oczekuj jednak tego samego. Awans nie oznacza, że nagle wiesz wszystko. Jeżeli potrzebujesz konkretnych informacji, to nie obawiaj się pytać swoich podwładnych. Niech wiedzą, że ty również ich potrzebujesz.
Choć awans jest dobrą wiadomością, niesie konkretne pytania. Jeżeli jednak podejdziesz do byłych współpracowników uczciwie, określisz, czego wymagasz i co chcesz osiągnąć, to jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu.
To może Cię również zainteresować