Spis treści
Praca wiąże się z konkretnym wysiłkiem – fizycznym lub psychicznym. Jako pracodawca powinieneś zadbać o to, by Twoi pracownicy mogli odpocząć w trakcie wykonywania poszczególnych czynności. Masz zresztą taki obowiązek. Ponieważ jednak ustawodawca przewidział elastyczne rozwiązania, wiele zależy od ciebie. Zadbaj o pracowników – sprawdź, co powinieneś wiedzieć o ustanawianiu przerw w pracy.
Przerwa a Kodeks pracy
Krótka czy dłuższa – każda przerwa jest dobra, by na chwilę oderwać się do pracowniczych obowiązków, wypić łyk kawy lub wody, spojrzeć za okno… Specjaliści od dawna podkreślają, że regularne przerwy w pracy mogą podnieść wydajność pracowników. Właśnie dlatego przerw lekceważyć nie wolno – przeciwnie, warto wykorzystać ich potencjał.
Szczegółowe informacje na temat tego, ile czasu powinna trwać przerwa, znajdują się w Kodeksie pracy. Według niego prawo do przerwy przysługuje osobom, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi min. 6 godzin (bez względu na ogólny wymiar etatu). Zgodnie z Art. 134 K.p. obowiązuje 15-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy. Tego przywileju pracodawca nie może pracownikowi odebrać, nawet na podstawie porozumienia. Zwykle ustawowy kwadrans przeznacza się na spożycie posiłku, dlatego potocznie mówi się o nim „przerwa śniadaniowa”.
Jednak to nie wszystko. Art. 141 § 1 k.p. daje pracodawcy możliwość wprowadzenia jednej przerwy, która nie jest wliczana do czasu pracy, a jej długość może wynieść maksymalnie 60 minut. Zapis o takiej godzinnej przerwie musi się wówczas znaleźć w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy bądź w umowie o pracę podpisywanej z zatrudnionymi.
Warto wspomnieć, że prawo do dodatkowych przerw mają osoby objęte wyjątkowymi przywilejami, np. matki karmiące piersią, pracownicy młodociani czy ci wykonujący obowiązki w szczególnych warunkach.
Kto zarządza o przerwie w pracy?
Przerwa pozwala zregenerować siły. Wielu pracodawców zastanawia się jednak, jak wprowadzić pauzę do zakładu pracy. Rozwiązania są dwa: odgórne ustalenie godziny, o której rozpocznie się przerwa, lub pozostawienie decyzji każdemu pracownikowi. Które rozwiązanie sprawdza się lepiej w praktyce? Wiele zależy od zakładu pracy i sposobu pracy. Inaczej będą wyglądały przerwy w pracy kierowcy, a inaczej w przypadku ekspedienta w sklepie.
Źródło: Stampler.pl
Przerwy w pracy ustalane odgórnie najczęściej mają miejsce w tych zakładach pracy, w których pracownicy pracują w zespole, a do wykonywania pracy wykorzystują m.in. maszyny i urządzenia produkcyjne. W takiej sytuacji przerwanie procesu produkcyjnego nie jest sprawą łatwą, trudno też wyobrazić sobie, by linia produkcyjna mogła pracować właściwie niezależnie od liczby osób obsługujących ją w danym momencie.
Inaczej sytuacja prezentuje się w tych zawodach, w których pracownicy mają większą swobodę, gdy mowa o wykonywaniu obowiązków (np. pracownicy biurowi). Wówczas przerwa nie musi być ogłaszana z góry – pracownicy mogą decydować o niej sami.
Godzinna przerwa coraz popularniejsza
Kwadrans to często zbyt krótka przerwa jak na 8 godzin pracy. Zauważa to coraz więcej pracodawców i pracowników. Właśnie z tego względu w wielu firmach można spotkać się z sytuacją, że zamiast krótkiej przerwy, osoby zatrudnione mają prawo aż do godzinnej przerwy. O ile jeszcze kilka lat temu na wdrożenie takiego rozwiązania decydowały się głównie oddziały zagranicznych firm działające w Polsce, o tyle współcześnie coraz więcej pracodawców zauważa korzyści płynące z wdrożenia takiego rozwiązania.
Niezależnie od tego, ile czasu jesteś pracodawcą, powinieneś wykorzystać przerwy, by zwiększyć wydajność zatrudnionych. Wypoczęty pracownik wykonuje swoje zadania nie tylko szybciej, lecz przede wszystkim bez znużenia. Postaw na przerwy i zadbaj o wypoczynek pracowników, by firma rozwijała się jeszcze dynamiczniej niż dotychczas.
To może Cię również zainteresować