Spis treści
Zobacz także artykuł: Czy dodatkowa praca jest opłacalna?
Dywersyfikacja pracy, oszczędności oraz inne rodzaje i strategie
Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorstw, które szukają sposobu na rozwój w nowych obszarach. Dla wielu osób praca na etacie, w tym także w sferze budżetowej, nie jest satysfakcjonująca i wybierają one realizację własnych projektów biznesowych. W obecnych czasach jednak stawianie na wyłącznie jeden rynek, produkt czy usługę jest dość ryzykowne. Z tego powodu tak dużą popularnością zaczyna cieszyć się dywersyfikacja.
Czym jest dywersyfikacja?
Co należy rozumieć pod tym pojęciem i w jaki sposób można zastosować tego typu strategie w praktycznym biznesowym działaniu? Dywersyfikacja przedsiębiorstwa to nic innego jak - idąc za definicją Słownika Języka Polskiego PWN - “różnicowanie asortymentu produkcji lub usług w celu zmniejszenia ryzyka w prowadzeniu działalności gospodarczej”. Na tej płaszczyźnie często zachodzi np. dywersyfikacja portfela, dywersyfikacja produktu czy dywersyfikacja upraw. W praktyce mechanizm ten polega na odejściu od strategii skupiania się na jednej dziedzinie i czerpania z niej jak największych zysków na rzecz rozproszenia kapitału i działań.
Jakie są rodzaje dywersyfikacji?
Istnieje kilka klasyfikacji rodzajów dywersyfikacji. Najpopularniejszy stworzył rosyjski ekonomista H. I. Ansoff, który z punktu widzenia celowości podejmowanych działań, podzielił ją na następujące typu:
- dywersyfikacja koncentryczna - oznacza wprowadzenie niewielkich modyfikacji w obowiązującej dotychczas ofercie produktów oraz usług, które mają pomóc w pozyskaniu nowych klientów, ale przy jednoczesnym zachowaniu procedur i technologii (mowa tutaj np. o stworzeniu nowych wariantów produktów);
- dywersyfikacja horyzontalna (pozioma) - poszerzenie oferty o nowe produkty lub usługi, które mogą trafić zarówno do obecnych, jak i nowych klientów, sprzedaż odbywa się tymi samymi kanałami co do tej pory (np. nowy kolor istniejącego już produktu);
- dywersyfikacja wertykalna (pionowa) - ten rodzaj oznacza przejęcie działalności w ramach dwóch faz: dotychczasowej oraz następującej po niej, w praktyce polega np. na rozpoczęciu przez przedsiębiorstwo produkcji półproduktów;
- dywersyfikacja konglomeratowa - to rozszerzenie oferty o produkty czy usługi skierowane do nowej grupy docelowej.
Dywersyfikacja pracy
Nie każdy w celu zwiększenia swoich dochodów lub poszerzenia biznesu decyduje się na dodatkową pracę lub wykonywanie służbowych zadań w sobotę i inne dni wolne. Dywersyfikacja pracy to złożony temat i wbrew pozorom nie polega na zwiększeniu liczby godzin aktywności zawodowej np. poprzez rezygnację z urlopów i pracę przez całe wakacje. Przeciwnie - rozwiązanie to ma prowadzić do rozsądnego i w pełni przemyślanego rozdzielenia obowiązków w taki sposób, aby najwięcej energii i czasu poświęcać na aspekty, które przynoszą najwięcej korzyści firmie. W tym kontekście istotnym czynnikiem okazuje się umiejętność delegowania zadań, odpowiedniego zarządzania zespołem, a także wszelkimi procesami i komunikacją w przedsiębiorstwie. Przy okazji zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Umowa lojalnościowa - tym może zaskoczyć pracodawca.
Jakie są główne cele dywersyfikację?
Wiele osób zastanawia się z pewnością, jaki jest cel dywersyfikowania przedsiębiorstwa, szczególnie wtedy, gdy wszystko idzie po myśli jego właściciela, a interes przynosi zyski. Zasadniczym celem rozproszenia biznesu jest minimalizowanie wszelkich zagrożeń, które mogą zachwiać jego stabilnością czy rentownością. Strategie dywersyfikacyjne mają za zadanie wpłynąć pozytywnie na długofalowy rozwój podmiotu gospodarczego, z jednoczesnym otwieraniem się na nowe możliwości. Często bowiem inwestycja początkowa z czasem przestaje przynosić satysfakcjonujące wyniki i potrzebny jest nowy impuls, dzięki któremu działalność przedsiębiorstwa będzie niezagrożona. Przy dywersyfikacji przedsiębiorstwa straty w jednym obszarze uzupełnia się zyskami z innego. Najważniejsze jest dobranie odpowiedniej strategii i konsekwentne realizowanie przyjętych założeń.
- Liczba przedsiębiorstw poszukujących sposobu na rozwój w nowych obszarach rośnie.
- Dywersyfikacja przedsiębiorstwa polega na odejściu od strategii skupiania się na jednej dziedzinie i czerpania z niej jak największych zysków na rzecz rozproszenia kapitału i działań.
- Istnieją różne rodzaje dywersyfikacji, takie jak koncentryczna, horyzontalna, wertykalna i konglomeratowa.
- Głównym celem dywersyfikacji jest minimalizowanie zagrożeń dla stabilności i rentowności przedsiębiorstwa oraz otwieranie się na nowe możliwości.