Spis treści
Jakie są najczęściej stosowane metody zarządzania firmą?
Jeżeli zostaliśmy już uznani za osoby nadające się do zarządzania firmą, a więc udowodniliśmy swoją wiedzę, sprawność i kwalifikacje, zapewne zaczniemy od następujących, sprawdzonych metod zarządzania.
Każda technika zarządzania przedsiębiorstwem musi brać pod uwagę planowanie działań i ewaluację ich przebiegu - fachowo nazywa się to zarządzaniem procesowym. A więc osiąganie wypracowanych w przedsiębiorstwie celów musi uwzględnić możliwie ścisły (ale też możliwie elastyczny) plan działań, a ich wyniki powinny być monitorowane na bieżąco. Dzięki tej technice zarządzania zawsze wiemy w jakim miejscu się znajdujemy i co należy jeszcze udoskonalić.
Inną jeszcze, choć komplementarną metodą zarządzania będzie tzw. benchmarking, czyli wykonywanie badań porównawczych, które polegają na dokładnym sprawdzeniu metod i sposobów działania firm, które odniosły sukces w branży, w której my również działamy. Korzystamy więc wtedy z najlepszych i sprawdzonych wzorców, uczymy się od najlepszych i próbujemy wdrażać ich pomysły w naszej firmie. Ma to uzasadnienie w tym, że nie ma potrzeby “wyważania otwartych drzwi” i można zdać się na to, o czym już wiemy, że jest skuteczne.
Wśród technik zarządzania firmami ważną rolę odgrywają także elementy kontroli różnych etapów realizacji celów (tzw. controlling). Ustalamy w tym systemie pewne kryteria, według których oceniamy poszczególne procesy. Ocena jest możliwa poprzez uzyskanie możliwie szczegółowych informacji o działaniach firmy. Następnie stosujemy obrane kryteria oceny. Ta technika zarządzania pozwala się dowiedzieć o tym, co warto w naszej pracy kontynuować, a co musi zostać poddane korektom i udoskonaleniom.
Wśród przynoszących realne efekty metody zarządzania przedsiębiorstwem">metod zarządzania przedsiębiorstwem koniecznie należy też wymienić tzw. “zarządzanie kompetencjami”, a więc korzystanie z wiedzy, talentów i uzdolnień naszych pracowników oraz rozwijanie ich potencjału, który stanowi przecież najważniejszych potencjał firmy. Dziś bardzo rozpowszechniony jest także outsourcing, czyli wykorzystywanie i zlecanie niektórych zadań podmiotom zewnętrzny. Nie zapominamy także o starej, dobrej metodzie zarządzania, która polega na dokładnym ustaleniu zapotrzebowania naszych odbiorców i dostosowaniu naszych działań do tego, aby dostarczyć im to, czego pragną (specjalistycznie nazywa się to “lean management”).
Jakie są najczęściej występujące błędy w zarządzaniu firmą?
Zarządzanie firmą rzadko obywa się bez błędów, pomyłki są wpisane w cały proces nawet jeśli dysponujemy najlepszym oprogramowaniem do zarządzania i doskonałymi metodami. Częstym błędem jest przeliczenie się ze swoimi możliwościami. Być może cele zostały zaplanowane ambitnie, środki dobrane właściwie, ale wszystko pozostaje jedynie “na papierze” i okazuje się nieskuteczne, ponieważ nie dysponujemy odpowiednim kapitałem ludzkim lub innymi potrzebnymi zasobami. Błędem w technice zarządzania są także zbyt wysokie wymagania względem pracowników oraz zbyt autorytarny styl przywództwa - wtedy spada morale zespołu pracowniczego, który przestaje utożsamiać się z celami firmy. Nadmierne ambicje kierownika lub menadżera i nieuwzględnianie zdania podwładnych to także spory błąd, ponieważ “co dwie głowy, to nie jedna”. Skuteczność metod zarządzania przedsiębiorstwem powinna prowadzić do harmonijnej współpracy wszystkich, więc błędem jest stworzenie warunków nadmiernej rywalizacji. Inny błąd, także tkwiący po stronie zarządzających, to ich niekompetentność, która może przejawiać się np. lenistwem lub brakiem reakcji wtedy, gdy jest to potrzebne.
W jaki sposób można usprawnić zarządzenie przedsiębiorstwem?
Odpowiednie techniki zarządzania przedsiębiorstwem powinny przynieść właściwą sprawność działania. Liczy się wiedza i jej zastosowanie - metody zarządzania, przynajmniej te wykładane na uczelniach wyższych, to wynik pogłębionych badań i wielu doświadczeń. Ich należyte stosowanie powinno przynosić sukcesy.
Ale zarządzanie firmą posiada także aspekt personalistyczny (kadrowy). Nawet najlepsze techniki zarządzania nie przyniosą oczekiwanych skutków, jeśli menedżerowie nie będą potrafili z nich korzystać, a szeregowi pracownicy nie będą umieli ich wdrażać. Efektywność zwiększamy także przez implementację specjalistycznego oprogramowania do zarządzania. Mamy tu na myśli wszelkie systemy informatyczne, które pozwalają się lepiej komunikować, lepiej przyglądać się procesom pracy, lepiej planować. Usprawnienie pracy przedsiębiorstwa nie musi wiązać się z wielkimi nakładami finansowymi. Czasem po prostu wystarczy jeden lub kilku dobrych menadżerów z odpowiednią wiedzą, dobre oprogramowanie do zarządzania firmą, na pewno przydadzą się też szkolenia dla pracowników. Możemy również wprowadzać mechanizmy motywujące pracowników, możemy konsultować nasze cele i plany ze specjalistami, otwierać się na rady dobrych doradców - jeżeli potrafimy zbierać informacje o procesach w naszej firmie i dokonywać ich ewaluacji, to natychmiast będziemy wiedzieli, co jeszcze można poprawić.
Jakie są nowoczesne metody zarządzania przedsiębiorstwem?
Podane powyżej metody zarządzania firmą nie spadły z nieba, ale są wynikiem wielu doświadczeń oraz badań naukowych nad procesami pracy i ich racjonalizacją. Nowoczesne metody zarządzania zawsze dążą do maksymalizacji pożądanych efektów i ekonomii działania. Istnieje zespół technik zarządzania, który jest uznawany za stały i uniwersalny, jednakże badacze pracy nadal rozwijają swoje projekty i co raz obwieszczają nowe pomysły na lepsze funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Oprogramowanie do zarządzania firmą
Na koniec warto wspomnieć o wielkim wspomożeniu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, które jest dzieckiem epoki cyfrowej - oprogramowanie do zarządzania firmą. Na rynku istnieje wiele bezpłatnych, a bardzo zaawansowanych systemów oprogramowania do zarządzania, ale najlepsze rozwiązania w tej materii proponują podmioty wyspecjalizowane w dostarczaniu do firm autorskich rozwiązań informatycznych. Dobre oprogramowanie do zarządzania należy dziś uznać za konieczność w każdym przedsiębiorstwie, które chce osiągać swoje cele.
- Techniki zarządzania przedsiębiorstwem muszą uwzględniać planowanie działań i ewaluację ich przebiegu, czyli zarządzanie procesowe.
- Korzystanie z benchmarkingu pozwala na wykorzystanie sprawdzonych metod i sposobów działania firm odnoszących sukces w branży.
- Technika controllingu umożliwia ocenę poszczególnych procesów w firmie, co pozwala na ich udoskonalenie.
- Najważniejszym potencjałem firmy są kompetencje pracowników, a zarządzanie kompetencjami polega na rozwijaniu ich talentów i wiedzy.