Spis treści
Zobacz też: Organizacja przedsiębiorstwa. Jaka struktura organizacyjna panuje w Twojej firmie?
Czym charakteryzują się współczesne metody zarządzania przedsiębiorstwem
Czym są metody zarządzania przedsiębiorstwem? Pod tym pojęciem rozumiemy szereg wytycznych na temat tego, w jaki sposób skutecznie i efektywnie zarządzać firmą. Ich twórcy kładą nacisk na osiąganie celów strategicznych i operacyjnych oraz uwzględniają sytuację rynkową panującą w poszczególnych branżach. Podczas wyboru jednej z metod firma musi określić, jaka będzie struktura organizacyjna a także wytyczyć podstawowe cele do osiągnięcia.
Dawniej w kontekście zarządzania wyróżniano wyłącznie szkołę klasyczną, ilościową czy behawioralną. Wraz z upływem lat oraz zmianą warunków prowadzenia działalności gospodarczej pod względem prawnym czy też zachowań konsumentów specjaliści zaczęli jednak tworzyć nowe modele teoretyczne.
Dzięki współczesnym metodom zarządzania przedsiębiorstwem właściciele firm są w stanie efektywnie reagować na dynamicznie zmieniające się realia rynkowe oraz zwiększać swoje przewagi konkurencyjne, co powoduje, że ich szanse na odniesienie sukcesu są zdecydowanie wyższe. Właściwy dobór metody zarządzania firmą niejednokrotnie przyczynia się do wzrostu rentowności, poprawy morale wśród pracowników a także wzrostu zaufania do firmy wśród klientów i jej partnerów biznesowych. Dobry kierownik, któremu postawimy za cel odpowiednie zmotywowanie pracowników poprzez nową koncepcję zarządzania, na pewno poradzi sobie z tak wytyczonym zadaniem.
Najpopularniejsze metody zarządzania przedsiębiorstwem - TOP7
Obecnie najpopularniejsze metody zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniają szereg różnorodnych i dynamicznie zmieniających się czynników. Bez względu na to, w jakiej branży funkcjonuje nasza firma, znalezienie odpowiedniej metody zarządzania nie powinno stanowić problemu.
Do najpopularniejszych metod zarządzania przedsiębiorstwem zaliczamy:
- Benchmarking. Jest to metoda polegająca na porównywaniu własnych rozwiązań z tymi, które stosują pozostałe przedsiębiorstwa funkcjonujące w danej branży. Poprzez zdobytą w ten sposób wiedzę dąży się do udoskonalenia funkcjonowania firmy, wzrostu dochodów a także poprawy jakości obsługi klienta. Istotą benchmarkingu jest wyszukiwanie takich elementów i rozwiązań, które mają największy wpływ na prawdopodobieństwo osiągnięcia rynkowego sukcesu.
- Controlling (ang. control - „kierowanie, opanowanie, sterowanie, regulowanie").W tym modelu określa się kryteria, według których ocenie poddawane są poszczególne procesy. Dokonanie oceny możliwe jest poprzez pozyskanie jak największej liczby szczegółowych informacji odnośnie działalności przedsiębiorstwa. Dzięki controllingowi w łatwy sposób można zweryfikować, które projekty i działania podejmowane do tej pory w ramach przedsiębiorstwa przynoszą wymierne korzyści, a które należy zmodyfikować bądź całkowicie z nich zrezygnować.
- CRM (Customer Relationship Management). Jej istotą jest kładzenie nacisku na pielęgnowanie jak najlepszych i trwałych relacji z klientami. Teoretycy CRM wskazują, że relacje z klientami nie są jednorazowe, tylko są procesem. Firma stawiająca na CRM musi nieustannie dążyć do polepszania obsługi klientów, oferowania im jak największej liczby możliwości a także skupiać się na pozyskiwaniu klientów najbardziej wartościowych. Niezwykle ważną rolę pełnią tu różnego rodzaju działania marketingowe, które muszą zapewniać stały kontakt z klientami. Muszą oni czuć, że są dla firmy ważni, dzięki czemu będą korzystać z jej usług w długoterminowej perspektywie.
- ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Jest to określenie dla wyspecjalizowanych i kompleksowych rodzajów oprogramowania, które mają na celu wspomaganie procesów biznesowych realizowanych w ramach konkretnego przedsiębiorstwa. Dzięki ERP jedno oprogramowanie pozwala na zarządzanie wszystkimi zasobami firmy w jednym miejscu. Implementacja ERP przyczynia się do znaczącej poprawy obiegu informacji w przedsiębiorstwie. Kierownicy mają stały dostęp do wielu danych i informacji, a zatem mogą na bieżąco podejmować konieczne decyzje. Firma dysponująca ERP jest bardziej odporna na kryzysy wizerunkowe czy gospodarcze, gdyż jest w stanie szybciej modyfikować strategię w zależności od konkretnych okoliczności.
- Zarządzanie procesowe. Jest to metoda, która ma odpowiadać w szczególności na dynamiczne zmiany zarówno wewnątrz jak i zewnątrz organizacji a także zmieniające się potrzeby klientów. Do najważniejszych celów zarządzania procesowego zaliczamy usprawnienie procesów w organizacji, dostosowanie strategii do potrzeb klientów, wzrost rentowności, poprawę efektywności poszczególnych działów, stosowanie nowoczesnych technologii cyfrowych, poprawę komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami.
- Zarządzanie przez kompetencje. Polega ona na korzystaniu przede wszystkim z wiedzy oraz osiągnięć i doświadczeń zatrudnianych pracowników. Reprezentanci tej teorii podkreślają, że prawdziwą siłą przedsiębiorstwa są kompetencje jej pracowników, gdyż ma to bezpośrednie przełożenie na jakość świadczonych usług oraz poziom zadowolenia klientów oraz partnerów biznesowych.
- Outsourcing. Polega on na przekazaniu wykonywania konkretnych zadań podmiotom zewnętrznym. W ramach outsourcingu przekazuje się zazwyczaj kompetencje w zakresie obsługi informatycznej, księgowości, szkoleń bądź zaopatrzenia.
Efektywność zarządzania przedsiębiorstwem
Aby zarządzanie przedsiębiorstwem było efektywne, trzeba dbać o wiele różnorodnych kwestii. Chodzi tutaj o:
- właściwe planowanie,
- właściwe kontrolowanie,
- właściwa organizacja,
- właściwe przewodzenie (zarządzanie) zasobami ludzkimi,
- poszerzanie kompetencji pracowników,
- analizowanie sytuacji rynkowej oraz zachowań konsumentów,
- poprawę obiegu informacji wewnątrz przedsiębiorstwa,
- poprawę poziomu obsługi klienta,
- ograniczanie wydatków,
- podążanie za konkurencją,
- wprowadzenie innowacji.
Dlaczego warto wybrać i wdrożyć metody zarządzania w przedsiębiorstwie?
Dzięki współczesnym metodom zarządzania w przedsiębiorstwie jesteśmy w stanie w stosunkowo krótkim czasie odnieść wiele sukcesów. Warto wiedzieć, że właściwie wdrożone modele zarządzania przedsiębiorstwem dają szansę na zwiększenie liczby klientów, poprawę relacji z klientami i partnerami biznesowymi, wzrost rentowności przedsiębiorstwa, ograniczenie kosztów, poprawę komunikacji w firmie czy też większą odporność na różnego rodzaju kryzysy wizerunkowe bądź gospodarcze.
Jak wdrożyć wybrany model zarządzania przedsiębiorstwem w firmie?
Wdrożenie jakiegokolwiek modelu zarządzania przedsiębiorstwem powinno być poprzedzone wszechstronną analizą przeprowadzoną przez niezależnego audytora. Taki specjalista dokładnie zbada aktualną pozycję rynkową firmy, wyniki finansowe, satysfakcję klientów i partnerów biznesowych, obieg informacji i wiele innych czynników.
Dzięki merytorycznemu wsparciu zyskamy pewność, że wybrany model zarządzania przedsiębiorstwem rzeczywiście przyczyni się do poprawy rentowności naszego przedsięwzięcia oraz zwiększenia pozycji względem konkurencyjnych podmiotów.
- Metody zarządzania przedsiębiorstwem to szereg wytycznych dotyczących skutecznego zarządzania firmą, uwzględniających cele strategiczne i sytuację rynkową.
- Obecnie istnieje wiele różnorodnych metod zarządzania, w tym benchmarking, controlling, CRM, ERP oraz zarządzanie procesowe.
- Dobór właściwej metody zarządzania może przyczynić się do wzrostu rentowności, poprawy morale wśród pracowników oraz zaufania klientów i partnerów biznesowych.
- Jedną z nowocześniejszych metod zarządzania jest zarządzanie przez kompetencje, które kładzie nacisk na rozwój zasobów ludzkich i ich kompetencji w celu zwiększenia efektywności działań firmowych.