Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- jak wygląda przechodzenie z umowy o pracę na kontrakt B2B,
- jak wygląda kwestia Małego ZUS przy B2B,
- o czym należy pamiętać, samodzielnie opłacając składki ZUS i podatki,
- czy warto być płatnikiem VAT,
- czym różni się kontrakt B2B od umowy o pracę?
Czytaj także: Praca na etacie a prowadzenie działalności gospodarczej - najważniejsze kwestie.
Przejście z umowy o pracę na kontrakt B2B – najważniejsze informacje
Przejście z umowy o pracę na B2B powinno być poprzedzone dogłębną analizą naszej sytuacji finansowej oraz podatkowej. Najczęściej wygląda to tak, że osoby, które wpadają w drugi próg podatkowy, decydują się założyć własną działalność, aby móc zoptymalizować wysokość płaconych podatków. Co istotne, kontrakt B2B nie musi zawierać dokładnie takich samych obowiązków, jak umowa o pracę. Możemy zdecydować się na współpracę w węższym zakresie, jednocześnie podpisując umowę z innym podmiotem. Samozatrudnienie nie różni się w tym kontekście w niczym od bycia przedsiębiorcą - możemy zawierać tyle umów, ile tylko jesteśmy w stanie zrealizować. Pamiętajmy, że przechodząc na B2B:
- jesteśmy zobowiązani we własnym zakresie odprowadzać składki ZUS i podatki,
- tracimy przywileje pracownicze, takie jak urlop czy ekwiwalenty,
- nie obowiązuje nas czas pracy jak w przypadku pracowników etatowych,
- mamy większą swobodę w nawiązywaniu różnego typu kontraktów biznesowych.
Świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy, a ulga Mały ZUS
Najczęściej pracownik, który zdecyduje się założyć własną działalność gospodarczą, podpisuje umowę z tym samym podmiotem, który uprzednio był jego pracodawcą. W praktyce mamy tutaj do czynienia z czymś takim, jak samozatrudnienie u byłego pracodawcy. W polskim porządku prawnym nie jest to niczym niespotykanym, jednak zarówno w kontekście składek ZUS, jak i płaconych podatków takie rozwiązanie może okazać się niekorzystne. Mowa tutaj w szczególności o Małym ZUS-ie, z którego mogą korzystać początkujący przedsiębiorcy. Daje on możliwość płacenia niższych składek przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej. Zadeklarowana podstawa wynosi wtedy nie mniej, niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Niemniej jednak przedsiębiorca, który wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy te same czynności, które wykonywał w ramach umowy o pracę, nie ma prawa do skorzystania z ulgi Mały ZUS. Ponadto, nie przysługuje mu także ulga na start. Nie ma też prawa, przez pierwsze dwa lata prowadzenia firmy, korzystać z opodatkowania liniowego. Przedsiębiorcy starają się obejść ten przepis, na przykład poprzez nawiązanie współpracy z podmiotem powiązanym, a nie konkretnie z byłym pracodawcą. Takie działanie jest jednak ryzykowne, bowiem w przypadku kontroli organy podatkowe i ZUS sprawdzają, kto jest rzeczywistym odbiorcą usług. Przejście z uop na B2B u tego samego pracodawcy nie zawsze będzie więc korzystne, zwłaszcza jeśli mamy na względzie wyłącznie aspekty finansowe.
Samodzielne opłacanie składek i rozliczanie podatków
Przejście z uop na B2B daje nie tylko korzyści, ale przynosi także dodatkowe obowiązki, z których przedsiębiorca musi się wywiązać. Będąc na umowie o pracę, składki ZUS i podatek dochodowy odprowadza za nas pracodawca. Tymczasem na samozatrudnieniu obowiązek ten spada na nas. Musimy we własnym zakresie nie tylko obliczać, ale również odprowadzać składki i podatki. Za jakiekolwiek błędy popełnione w tym zakresie odpowiada przedsiębiorca. Najczęściej jednak osoby samozatrudnione decydują się nawiązać współpracę z biurem rachunkowym. Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści, między innymi:
- pozwala scedować odpowiedzialność na właściciela biura,
- pozwala uniknąć konieczności samodzielnego obliczania podatków i składek ZUS,
- redukuje problem samodzielnego prowadzenia księgowości i zdobywania w związku z tym specjalistycznej wiedzy,
- pozwala ograniczyć koszty związane z zakupem programu księgowego bądź odpowiedniej licencji.
Oczywiście nie ma przeciwwskazań, aby przedsiębiorca prowadził księgowość we własnym zakresie, lecz zazwyczaj nie posiada on w tej materii wystarczającej wiedzy ani doświadczenia, by móc poradzić sobie z podatkami samodzielnie.
Czy warto być płatnikiem VAT, będąc na kontrakcie B2B?
Bycie podatnikiem podatku VAT wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, jednak w pewnych przypadkach warto zdecydować się na ten krok. Zacznijmy od tego, że czasami przedsiębiorcy zwyczajnie nie mają wyboru - prawo obliguje ich do tego, aby opłacać podatek VAT ze względu na branżę, w jakiej działają. Tymczasem w przypadku, gdy można samodzielnie zdecydować, czy zostać płatnikiem VAT, czy też nie, warto przede wszystkim rozważyć, z kim będziemy współpracować. Jeśli decydujemy się na współpracę z podmiotami gospodarczymi, to w większości przypadków opłaca się zostać podatnikiem VAT. Firmy najchętniej podejmują współpracę właśnie z przedsiębiorcami, które są czynnymi podatnikami VAT. Wszystko dlatego, że mogą one odliczyć podatek, zatem redukują zobowiązanie wobec budżetu państwa. Jeśli jednak zamierzamy współpracować z byłym pracodawcą, lecz będzie on jedynym podmiotem, z którym podpiszemy kontrakt, to lepiej zrezygnować z bycia podatkiem VAT. Pamiętajmy, że możemy nim zostać w każdej chwili, jeśli tylko stwierdzimy, że jest to dla nas opłacalne.
Czym powinien się różnić kontrakt B2B od umowy o pracę?
Dobry kontrakt B2B różni się od umowy o pracę przede wszystkim:
- wysokością wynagrodzenia - przedsiębiorca sam będzie musiał regulować składki ZUS i podatki, zatem powinien zarabiać więcej, aby nie być stratnym,
- regulacjami dotyczącymi dni wolnych - przedsiębiorca nie ma prawa do urlopu, jednak może ustalić z byłym pracodawcom zakres płatnych dni wolnych,
- regulacjami dotyczącymi zakresu wykonywanych obowiązków,
- regulacjami dotyczącymi czasu pracy.
Pamiętajmy, że kontrakt B2B nie jest umową o pracę, zatem nie daje on przywilejów przedsiębiorcy, jednocześnie nie czyniąc z niego pracownika w oczach byłego pracodawcy. Kontrakt B2B zwykle różni się też czasem trwania, bowiem najczęściej jest on zawierany na czas nieokreślony.
- Przejście z umowy o pracę na kontrakt B2B powinno być poprzedzone dogłębną analizą sytuacji finansowej oraz podatkowej
- Kontrakt B2B nie musi zawierać takich samych obowiązków, jak umowa o pracę. Możemy zdecydować się na współpracę w węższym zakresie, jednocześnie podpisując umowę z innym podmiotem
- Przy przejściu na B2B tracimy przywileje pracownicze, takie jak urlop czy ekwiwalenty, jednak mamy większą swobodę w nawiązywaniu różnego typu kontraktów biznesowych
- Bycie płatnikiem VAT wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, jednak warto rozważyć ten krok, zwłaszcza jeśli jesteśmy zobowiązani do opłacania podatku VAT ze względu na branżę, w jakiej działamy