Szkolenia i rozwój

Czym jest employee advocacy i jaką wartość niesie dla biznesu?

9 września 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 8 głosów

8 głosów

4 komentarze
Czym jest employee advocacy i jaką wartość niesie dla biznesu?
Employee advocacy zdobyło dużą popularność za granicą, lecz coraz prężniej idea ta rozwija się również w Polsce. Polega ona na promowaniu przedsiębiorstwa i budowaniu pozytywnego obrazu marki przez pracowników firmy, którzy identyfikują się z nią i jej wartościami. Zbudowanie odpowiedniej strategii employee advocacy nie jest proste, a ponadto wymaga zaangażowania osób, które nie tylko pracują w danej firmie, lecz czują się jej integralną częścią.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym dokładnie jest employee advocacy,
  • dlaczego employee advocacy jest tak istotny dla firmy,
  • jak wdrożyć employee advocacy,
  • jakie korzyści dla pracownika może przynieść employee advocacy?

Czytaj także: Employer branding - czy wiesz, jak budować markę dobrego pracodawcy?

Czym jest employee advocacy?

Definicja employee advocacy jest bardzo prosta - pracownicy firmy promują jej produkty lub usługi za pomocą różnych kanałów, najczęściej komunikacji zdalnej, choć nie tylko. Pracownicy mogą budować pozytywny wizerunek marki poprzez:

  • udostępnianie na portalach społecznościowych firmowych postów (z kont prywatnych),
  • promowanie firmy na forach internetowych,
  • udział w filmach promujących firmę,
  • branie udziału w targach branżowych,
  • branie udziału w targach pracy.

Możliwości, jakie daje employee advocacy jest sporo, jednak należy opracować spójną strategię, a także odpowiednio dobierać osoby, które pomogą w promowaniu firmy. 

Video

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Dodana

Doradca Klienta w Dziale IT

PeoplePro

  • Jelenia Góra
Dodana
Dodana

Employee advocacy jako strategia employer branding'u

Employee advocacy jest pojęciem szerszym, niż employer brandingDefinicja employer brandingu mówi głównie o budowaniu pozytywnego obrazu firmy jako pracodawcy, który najlepszym pracownikom oferuje wiele. W dzisiejszych realiach rynkowych employer branding jest niezwykle istotny, bowiem pracownicy nie mają większych oporów przed zmianą miejsca zatrudnienia, jeśli tylko znajdą lepszą ofertę. Ponadto, wybierają oni miejsca, które cieszą się uznaniem i renomą przede wszystkim wśród obecnych pracowników. Nie jest tajemnicą, że to właśnie oni mogą stanowić prawdziwą wizytówkę firmy. Zadowolony pracownik, który identyfikuje się z marką, będzie chciał ją promować i świadczyć o niej na zewnątrz. Nie jest to możliwe w przypadku osób, które zastanawiają się nad zmianą miejsca zatrudnienia, są niezadowolone z obecnych warunków pracy bądź nie uważają, że pracodawca działa przede wszystkim w ich imieniu. Okazuje się więc, że employee advocacy może być doskonałą strategią employer branding. Wiele osób postrzega ją jako "pozytywny skutek uboczny" działań marketingowych, podejmowanych przez pracowników. Warto mieć na uwadze, że potencjalni pracownicy najbardziej ufają nie HR-owcom, reklamom czy temu, co napisane jest w ogłoszeniu o pracę, lecz obecnym pracownikom firmy.

Dlaczego employee advocacy jest opłacalne dla firmy?

Wiadomo już, czym jest employee advocacy, pozostaje jednak pytanie, jakie dokładnie korzyści przynosi firmie ta strategia? Otóż wśród najczęściej wymienianych można znaleźć:

  • wzrost zaangażowania pracowników - nie chodzi tu wyłącznie o angażowanie się w promowanie marki, lecz także w swoje obowiązki zawodowe,
  • umocnienie kultury organizacyjnej,
  • przyciąganie do firmy specjalistów - zadowolony pracownik jest najlepszą wizytówką firmy w oczach specjalisty, który poszukuje zatrudnienia,
  • budowanie pozytywnego obrazu marki w oczach pracowników, społeczeństwa, mediów,
  • możliwość pozyskania nowych klientów.

Wszystko to sprawia, że działania z zakresu employee advocacy są opłacalne dla firmy, zwłaszcza że na ogół związane są z nieco niższymi kosztami, niż wdrożenie efektywnej kampanii PR czy marketingowej. Employee advocacy pomaga zarówno małym, lokalnie działającym firmom, jak i dużym, dobrze prosperującym przedsiębiorstwom. Choć wielu osobom wydaje się, że employee advocacy to domena wyłącznie światowych korporacji, czynnikiem decydującym o powodzeniu kampanii jest nie wielkość firmy, a zaangażowanie pracowników, którzy z założenia mają promować markę.

Video

Jak wdrożyć employee advocacy we własnej firmie?

Employee advocacy w biznesie odgrywa bardzo dużą rolę, jednak istotne jest przede wszystkim opracowanie spójnej kampanii, która będzie przynosiła oczekiwane efekty. W pierwszej kolejności należy zastanowić się, w jakich dokładnie obszarach chcemy działać i na czym najbardziej nam zależy. Czy jest to wzrost sprzedaży, zwiększenie rozpoznawalności marki czy może przyciągnięcie do firmy najlepszych specjalistów? Należy też określić, z jakich dokładnie narzędzi będą korzystać pracownicy. Zazwyczaj są to kanały komunikacji zdalnej, lecz można też działać w innych obszarach. Kolejnym krokiem jest dobór odpowiednich współpracowników. Co oczywiste, nie każdy może efektywnie promować firmę - wybrany pracownik musi przede wszystkim identyfikować się z jej wartościami i polityką. Na początek dobrze jest ograniczyć liczbę pracowników, którzy będą podejmowali działania z zakresu employee advocacy, tak aby móc w pewniejszy sposób obsadzić poszczególne role. Bardzo istotną kwestią jest stworzenie odpowiedniego contentu, czyli treści. To zadanie warto powierzyć nie tylko ambasadorom marki, ale również specjalistom do spraw PR czy marketingu. Pracodawcy powinni pamiętać, aby dokładnie poinformować pracowników promujących firmę, na czym właściwie kampania będzie polegać. Niedoinformowany pracownik prędzej czy później zrezygnuje z aktywnej promocji, gdyż nie będzie wiedział, jakie kroki ma podejmować w dalszej kolejności.

Jakie korzyści dla pracownika niesie za sobą employee advocacy?

Przykładów employer branding, które korzysta z employee advocacy, można szukać zarówno w Polskich, jak i międzynarodowych firmach. Niektóre tworzą bardzo rozbudowane strategie, podczas gdy inne skupiają się wyłącznie na promocji w mediach społecznościowych. Niemniej jednak warto przy okazji zastanowić się, jakie korzyści employee advocacy może przynieść pracownikom - zarówno obecnym, jak i potencjalnym? Otóż w przypadku obecnych pracowników mowa przede wszystkim o takich korzyściach, jak:

  • możliwość brania udziału w budowaniu wizerunku marki,
  • możliwość wejścia w struktury firmy,
  • budowanie rozległej sieci kontaktów,
  • zwiększenie poziomu posiadanej wiedzy,
  • możliwość zawarcia nowych znajomości i relacji z klientami.

Tymczasem potencjalni pracownicy mogą dzięki employee advocacy lepiej poznać firmę, w której rozważają podjęcie zatrudnienia. Zapoznają się nie tylko z opiniami obecnych pracowników, lecz również z wartościami firmy, jej polityką czy strategią. Dzięki temu mogą bardziej świadomie podjąć decyzję odnośnie zatrudnienia się w konkretnym przedsiębiorstwie. 

Podsumowanie:
  • Employee advocacy to strategia polegająca na tym, że pracownicy promują produkty czy usługi swojego pracodawcy, korzystając z różnych kanałów.
  • Jest to ważne nie tylko dla zwiększenia sprzedaży, ale także dla budowania pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy.
  • Zaletami employee advocacy są m.in. wzrost zaangażowania pracowników, umocnienie kultury organizacyjnej, przyciąganie specjalistów, budowanie pozytywnego wizerunku marki i pozyskanie nowych klientów.
  • Aby skutecznie wdrożyć employee advocacy w firmie, należy opracować spójną strategię, dobierać odpowiednich współpracowników i stworzyć odpowiedni content.

Najczęściej zadawane pytania

Co to znaczy employee advocacy?

Employee advocacy to strategia, która polega na promowaniu firmy przez jej pracowników, głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych, choć nie tylko. Zaangażowani są w nią pracownicy, którzy identyfikują się z marką.

Czy każda firma może wdrożyć employee advocacy?

Warunkiem wdrożenia employee advocacy jest znalezienie pracowników, którzy będą chcieli promować firmę we własnym zakresie. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, wtedy też działania z zakresu employee advocacy nie mogą zostać podjęte.

Kto wdraża strategię employee advocacy?

Najczęściej opracowaniem i wdrażaniem strategii z zakresu employee advocacy zajmuje się dział HR w porozumieniu z pracownikami oraz pracodawcą. Często w kampanii biorą też udział marketingowcy oraz pracownicy działu PR.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

wolontariusz

wolontariusz

W naszej firmie stosujemyemployee advocacy od dłuższego czasu i muszę powiedzieć, że to bardzo efektywna strategia. Pracownicy angażują się w promowanie marki, dzięki czemu zyskujemy większą rozpoznawalność i przyciągamy lepszych specjalistów. Zdecydowanie polecam to rozwiązanie każdemu pracodawcy.
przedsiębiorca

przedsiębiorca

Zawsze zwracam uwagę na to, jak pracownicy mówią o swoim pracodawcy. Jeśli słyszę same pozytywne opinie i zapał do promowania marki, to wiem, że to dobre miejsce na zatrudnienie. Dlatego uważam, żeemployee advocacy jest istotną strategią marketingową dla każdej firmy.
olo

olo

Zastanawiam się, czy kiedykolwiek będę miał szansę pracować w firmie, która stosujeemployee advocacy. Wydaje mi się, że to świetna strategia, która pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku i przyciąganie najlepszych pracowników. Mam nadzieję, że w przyszłości trafię na takie miejsce pracy.
Guta

Guta

Jako pracownik firmy, uważam żeemployee advocacy to świetna strategia budowania wizerunku marki. Czuję się zaangażowany w to, co firma robi, i chętnie pomagam w jej promocji. To też pomaga mi w mojej pracy, bo czuję większe zaangażowanie w wykonywanie swoich obowiązków.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.