Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- czym jest public relations,
- dlaczego PR jest tak ważny w kontekście prowadzenia firmy,
- jakie korzyści płyną z działań PR,
- jaka jest różnica pomiędzy PR, a marketingiem?
Czytaj także: Wizerunek firmy to nie wydmuszka - na czym polega dobry employer branding?
Czym tak właściwie jest PR?
PR to skrót, który w codziennej mowie biznesowej zastąpił pełną nazwę, jaką jest public relations. Definicja PR jest stosunkowo prosta - są to wszelkie działania, które mają na celu podniesienie rangi firmy, zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku czy budowanie pozytywnych relacji biznesowych. PR w wąskim ujęciu odnosi się jedynie do relacji na linii przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo, jednak powszechnie wiadomo, że nie wystarczają one, aby mówić o efektywnym budowaniu wizerunku marki. Wręcz przeciwnie, bowiem należy także zadbać o relacje na linii przedsiębiorstwo-społeczeństwo oraz przedsiębiorstwo-pracownicy. Choć próby budowania pozytywnego obrazu firmy były podejmowane już na początku XX wieku, wtedy jeszcze nikt nie wiedział, co to znaczy PR i dlaczego z czasem stanie się on tak istotny pod kątem promowania marki. Dziś wiadomo, że żadna dobrze prosperująca firma nie odniesie sukcesu, jeśli nie zadba o swoją renomę.
Dlaczego PR jest tak ważny w biznesie?
Wiadomo już, co to public relations, pozostaje jednak pytanie, dlaczego działania z tego zakresu są tak istotne w biznesie? Otóż głównym celem PR jest dbanie o pozytywny wizerunek firmy w oczach:
- innych przedsiębiorców,
- pracowników,
- społeczeństwa,
- mediów.
Tymczasem działania mogą przynieść także inne efekty, które mają charakter pośredni. Mowa tutaj między innymi o poinformowaniu zainteresowanych o samym fakcie istnienia przedsiębiorstwa, bez nachalnej promocji produktów czy usług. PR pozwala również zaprezentować swoje stanowisko w kwestiach istotnych dla:
- edukacji,
- ochrony zdrowia,
- ochrony środowiska naturalnego,
- społecznej odpowiedzialności biznesu.
Umożliwia też podejmowanie dialogu pomiędzy firmą, a innymi podmiotami rynkowymi bądź społeczeństwem. Odpowiada na pytania, których oczekują pracownicy czy lokalna społeczność. Działania public relations powinny w pewnym stopniu podążać za opinią publiczną, odpowiadając na jej potrzeby. Wszystko po to, aby budować pozytywny wizerunek marki, która jednocześnie staje się rozpoznawalna na rynku.
PR – najważniejsze korzyści, które z niego wynikają
Działania PR przynoszą przedsiębiorstwu liczne korzyści, i to w różnych sferach działalności. Przede wszystkim pozwalają one pozyskać dobrych specjalistów, którzy chcą nawiązać współpracę z dobrze prosperującymi, odpowiedzialnymi pracodawcami. Ponadto, poprzez działania PR firma zyskuje większy rozgłos, co daje dobrą podstawę do podjęcia różnego typu aktywności z zakresu marketingu. Zasada jest prosta - najpierw należy uczynić markę rozpoznawalną, później dopiero można zacząć ją reklamować, oferując klientom produkty bądź usługi. Warto zwrócić uwagę na to, że PR pomaga ukierunkować przedsiębiorstwo na konkretny tor działania. Firma może podjąć pracę na rzecz obrony praw kobiet, samotnych matek, osieroconych dzieci czy osób, które doznały przemocy psychicznej. Przedsiębiorstwo może również stać się rozpoznawalne jako takie, które stawia przede wszystkim na ochronę środowiska naturalnego. Możliwości jest wiele, dlatego działania z zakresu PR zawsze muszą być dokładnie przemyślane, tak aby przynosiły one oczekiwane rezultaty.
O czym należy pamiętać, wdrażając strategię PR w firmie?
Nie ulega wątpliwości, że public relations jest potrzebny w każdej firmie - zarówno działającej lokalnie, jak i zdobywającej światowe rynki. O czym warto pamiętać, wdrażając odpowiednią strategię? Przede wszystkim musimy mieć na względzie jej dokładne opracowanie. Trudno mówić o efektywnej kampanii, jeśli jest ona niespójna i nieprzemyślana. Warto zastanowić się, jakie cele wyznaczamy firmie i jaki dokładnie jej obraz chcemy budować. Czy stawiamy tutaj na odpowiedzialność ekologiczną, a może społeczną? Nie należy podejmować kilku kroków na raz, bowiem może okazać się, że nie damy rady zrealizować wszelkich, zamierzonych prac. Opracowując strategię PR, należy mieć na uwadze budżet, jaki przeznaczamy na kampanię. Działania PR są stosunkowo kosztowne, i choć mogą one przynosić korzyści finansowe, to dopiero w dłuższym okresie czasu. Pamiętajmy, aby kampanię opracowali specjaliści, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie, a także doświadczenie zawodowe. Niektórym wydaje się, że działania public relations może planować i podejmować każdy, jednak nie jest to prawda - tylko doświadczeni specjaliści pomogą nam osiągnąć sukces.
Jaka jest różnica pomiędzy działaniami PR a marketingiem?
Marketing bardzo często mylony jest z public relations, jednak warto mieć świadomość, że pomiędzy tymi dwoma pojęciami jest zasadnicza różnica. Marketing ma znacznie szersze znaczenie dla biznesu i skupia się głównie na promocji produktów czy usług danej firmy, pośrednio budując przy tym pozytywny obraz marki. Marketingowcy najczęściej dążą do tego, aby pozyskać nowych klientów i sprzedać im konkretny produkt lub usługę. Tymczasem PR-owcy zwykle skupiają się na tym, aby klient w pozytywny sposób kojarzył firmę. Najczęściej bywa tak, że PR-owcy ściśle współpracują z marketingowcami. Niektóre firmy wdrażają wręcz jedną, PR-owo-marketingową kampanię, która ma na celu jednocześnie zaprezentowanie w pozytywny sposób firmy i zachęcenie klienta do skorzystania z jej oferty. Niemniej jednak takie działania muszą być odpowiednio przemyślane i wymagają wręcz eksperckiego podejścia. Mówi się, że działania z zakresu PR pozwalają w lepszy sposób promować produkty, zatem PR-owcy wytyczają drogę marketingowcom. Z drugiej strony, kampania public relations i marketingowa musi iść w jednym kierunku. Jeśli firma kreuje się na odpowiedzialną ekologicznie, to w jej reklamie powinno się podkreślać fakt, iż produkty wypuszczane na rynek nie szkodzą środowisku naturalnemu. Tylko w ten sposób można budować pozytywny i spójny obraz marki.
- Public relations to wszelkie działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy, zwiększenie jej rozpoznawalności oraz budowanie relacji biznesowych.
- Działania PR przynoszą liczne korzyści, takie jak pozyskanie specjalistów, większy rozgłos i możliwość ukierunkowania przedsiębiorstwa na konkretny tor działań.
- Wdrażając strategię PR, trzeba mieć na uwadze dokładne jej opracowanie, cele firmy oraz budżet przeznaczony na kampanię.
- Działania PR powinny być przemyślane i realizowane przez doświadczonych specjalistów, by osiągnąć zamierzone cele i przynieść długofalowe korzyści.