Spis treści
Z niniejszego artykułu dowiesz się między innymi:
- czym jest misja i wizja firmy oraz co powinny zawierać oba rozporządzenia;
- na którym etapie zakładania firmy należy pomyśleć o ich ustaleniu;
- jakie są zalety sporządzania misji i wizji firmy oraz dlaczego warto postawić na ich jakościowe ustalenie;
- o jakich kluczowych elementach należy pamiętać, sporządzając wizję i misję swojej organizacji.
Zastanawiasz się, czy założenie własnej firmy jest opłacalne, a sama w sobie działalność przedsiębiorcza może przynieść realne korzyści? W takim razie, koniecznie przeczytaj ten artykuł: Plusy i minusy prowadzenia własnej firmy.
Co to jest i co powinna zawierać misja i wizja przedsiębiorstwa?
Wizja i misja firmy to postulaty, których zawartość określa konkretne cele oraz sposoby ich realizacji przez daną organizację. W większości przypadków są one sporządzane przez założycieli lub kierowników, gdyż to właśnie oni odpowiadają za organizację pracy w przedsiębiorstwie. Odpowiednio opracowana misja oraz wizja wzajemnie się uzupełniają, tworząc strategię mającą doprowadzić w ostateczności do realizacji określonych celów. Należy jednak pamiętać, iż nie są to pojęcia tożsame, z tego też powodu nie należy ich stosować zamiennie.
Misja firmy zawiera konkretne cele przedsiębiorstwa, które powinny zostać zrealizowane w czasie teraźniejszym. Stanowi ona główną myśl przedsiębiorstwa, rację jej bytu oraz motyw. Powinna być ona określoną w sposób jasny i precyzyjny w taki sposób, aby w późniejszym czasie nie powstały żadne wątpliwości. W praktyce, misja to cel działalności danej firmy, przedsiębiorstwa, sklepu czy organizacji. Pojęcie misji możemy zilustrować przykładem: "Misją firmy jest zapewnienie najwyższej jakości preparatów do pielęgnacji samochodów".
Jeśli chodzi natomiast o wizję firmy, sprawa ma się tutaj nieco inaczej, gdyż skupia się ona na przyszłości firmy. Do głównych zadań tego rodzaju postulatu należy motywowanie zespołu pracowniczego do podejmowania działań, mających na celu realizację planu, opracowanego krok po kroku w zawartości misji. Wizja często zawiera takie sformułowania, jak "Nasza firma ma stać się najlepszym..." czy "W przyszłości pragniemy zostać certyfikowanymi i renomowanymi sprzedawcami...".
Kiedy należy ustalić misję i wizję przedsiębiorstwa?
Jeśli zależy Ci na dobrze prosperującym przedsiębiorstwie, osiągającym z roku na rok coraz to wyższe dochody, o odpowiednio opracowaną misję i wizję musisz zadbać już na samym początku. Jeżeli chodzi o ten pierwszy rodzaj postulatu, ustalenie jego należy do najłatwiejszych zadań w kontekście całego zakładania firmy. Zastanów się dokładnie, czym będzie trudnić się Twoja organizacja - czy będzie to sprzedaż roślin kwiatowych dla klientów hurtowych, świadczenie usług, obejmowanych naprawę i regenerację przekładni kierowniczych, a może handel zdrową żywnością? Ustal dokładny plan działania, który pomoże Ci w podejmowaniu przyszłych kroków.
Motywacja oraz odpowiednia organizacja pracy to klucz do sukcesu w każdej firmie. Szczegółowo opracowana wizja firmy z pewnością pomoże w osiąganiu sukcesów, motywując do stawania się coraz lepszym w danym zakresie. Wizja, z przeciwieństwie do misji, nie musi być ustalana już na samym wstępie. Należy jednak pamiętać, że jeśli zależy nam na tak zwanym dobrym starcie, powinniśmy zadbać o nią nie później niż miesiąc od założenia przedsiębiorstwa.
Dlaczego warto ustalić misje i wizję firmy podczas zakładania działalności?
Zakładanie firmy krok po kroku to jedno z najpopularniejszych, a zarazem najkorzystniejszych rozwiązań, cieszących się coraz większym uznaniem wśród przyszłych przedsiębiorców. Aby ta metoda okazała się jednak skuteczna, warto na wstępie opracować plan działania oraz cele na przyszłości, w postaci misji i wizji własnej firmy.
Taka metoda działania przynosi wiele niekwestionowanych korzyści, do których możemy zaliczyć przede wszystkim nastawienie na działanie. Zarówno kierownik zespołu pracowniczego, jak i poszczególni pracownicy, mając przed sobą jasno określony cel działania wraz z jego ostatecznymi rezultatami, będą do niego dążyć z większym zaangażowaniem. Zwiększa to znacznie poziom motywacji w całej firmie.
Dokładnie sprecyzowana misja oraz wizja to również krok do organizacji pracy w firmie na najwyższym poziomie. Na samym początku, kiedy mamy w planach założenie działalności gospodarczej, nie zawsze wiemy, czym tak naprawdę będzie zajmować się nasza firma, do jakich rezultatów dążymy czy jakie usługi czy produkty będzie obejmować nasze przedsiębiorstwo. Skuteczną pomoc stanowi w tym przypadku oczywiście plan działania. Ustal, co jest Twoim i Twoich pracowników wspólnym celem, a następnie odpowiednio opracuj wszelkie niezbędne kroku, prowadzące do jego szybkiej, sprawnej i prostej, ale jednocześnie możliwie jak najskuteczniejszej realizacji.
Z jakich elementów składa się misja i wizja przedsiębiorstwa?
Eksperci wyróżnili pewne procedury zakładania działalności, obejmujące również zawartość dokumentów misji oraz wizji firmy. Ich zadaniem jest zebranie oraz regulacja poszczególnych przepisów, stanowiących konieczność podczas zakładania w pełni legalnie prosperującego przedsiębiorstwa. Misja składa się z kilku kluczowych elementów, a obejmuje zarówno pobieżny, jak i szczegółowy plan działania, którego wykonanie powinno skutkować spełnieniem założeń, zawartych w dokumencie wizji. Warto również wspomnieć, iż powinna ona skupiać się jedynie na realnych celach, dotyczących działalności danej firmy czy przedsiębiorstwa. Misja obejmuje wszelkie założenia, takie jak na przykład główne motto czy zasady produkcji, a także paragraf o samych w sobie usługach lub produktach, oferowanych przez organizację.
Jeśli chodzi natomiast o wizję, należy pamiętać, że powinna być ona w pełni realistyczna. Nie znaczy to jednak, że nie może być ambitna. Wręcz przeciwnie. Ambitna wizja, zawierająca jasno sprecyzowane cele, do których realizacji potrzeba wiele czasu, chęci i zaangażowania, stanowi istny klucz do sukcesu.
- Misja i wizja firmy to postulaty, które określają cele oraz sposoby ich realizacji przez daną organizację, a ich sporządzenie jest istotne na samym początku zakładania firmy.
- Misja firmy to cel działalności przedsiębiorstwa, jego rację bytu oraz motyw, którego zawartość powinna być określona w sposób jasny i precyzyjny. Z kolei wizja firmy to plan na przyszłość, motywujący zespół pracowniczy do realizacji planu, opracowanego krok po kroku w zawartości misji.
- Przy odpowiednio opracowanej misji oraz wizji, tworzącej strategię, przedsiębiorstwo ma łatwiejsze zadanie w realizacji swoich celów i osiąganiu sukcesów, co zwiększa poziom motywacji w całej firmie i pomaga w organizacji pracy na najwyższym poziomie.
- Skuteczne opracowanie misji i wizji zapewnia nastawienie na działanie, co przynosi wiele korzyści dla firmy, a ich podstawowe elementy powinny być dokładnie przemyślane, by jak najlepiej odzwierciedlić cele i plany wobec funkcjonowania przedsiębiorstwa.