Spis treści
Z poniższego artykułu dowiesz się m.in:
- czym jest burza mózgów,
- jak przeprowadzić burzę mózgów tak, aby była efektywna,
- jakie są wady i zalety takiego rozwiązania,
- jakie są przykładowe sytuacje w których można przeprowadzić burzę mózgów;
Zobacz także artykuł: Absurdalne pomysły na biznes - niektóre odnoszą spory sukces.
Czym jest burza mózgów?
Burza mózgów jest techniką wywodząca się z psychologii społecznej. Definicja tej metody jest bardzo prosta – sposób ten ma na celu doskonalenie decyzji grupowych – zalicza się ją do metod heurystycznych. Pojęcia tego po raz pierwszy użył Alex Osborn, który w 1942 roku opisał je w swojej książce pt. „How to Think Up”. Podczas burzy mózgów, grupa osób prowadzi dyskusję i zbiera wszystkie pomysły na rozwiązanie konkretnego problemu lub stworzenie nowego konceptu danego zagadnienia. W tym celu, zbiera się od uczestników jak największą liczbę propozycji, aby w konsekwencji wybrać wspólnie najkorzystniejsze rozwiązanie dla biznesu. Metoda ta z powodzeniem może być wykorzystywana również w celach dydaktycznych, a wszystko to za sprawą otwartej dyskusji, która ułatwia zapamiętywanie nowych rzeczy.
W jakim celu można przeprowadzić burzę mózgów w pracy?
Burza mózgów cele określa dosyć jasno. Jest to metoda na znalezienie najlepszego rozwiązania spośród wszystkich, które mamy do dyspozycji. Aby jednak z niezachwianą pewnością móc wyłonić najlepszy pomysł, należy uprzednio zmotywować wszystkich uczestników do kreatywności oraz otwartego wyrażania własnych propozycji – również tych najbardziej szalonych. W wielu sytuacjach najlepszym sposobem na osiągnięcie zamierzonych celów będzie właśnie burza mózgów. Przykłady takich sytuacji to, na przykład, wymyślenie, w jaki sposób zwiększyć sprzedaż produktów lub usług, wprowadzenie nowych strategii w firmie mających na celu zminimalizowanie kosztów, czy wymyślenie na skuteczne dotarcie do większej liczby odbiorców co przełoży się na późniejszy zysk. Metoda ta sprawdza się w wielu firmach, niezależnie od profilu ich działalności. Burzę mózgów można zorganizować zarówno w sytuacjach krytycznych, które wymagają natychmiastowego działania, jak i w przypadku planowania przyszłości i kierunku, w którym firma chce podążać.
Jak przebiega proces generowania pomysłów za pomocą burzy mózgów?
Generowanie pomysłów jest kluczową częścią metody zwanej burzą mózgów. Najważniejsze w tym rozwiązaniu jest to, aby pomysłów było jak najwięcej a każdy z nich został zapisany, tak aby w natłoku wielu wypowiedzi i komunikatów, żaden z nich nie został pominięty. Najistotniejszą kwestią jest początkowe bezkrytyczne podchodzenie do tematu. Nawet jeśli pomysł na pierwszy rzut oka wdaje się być absurdalny, najważniejsze jest jego zapisanie, po to aby w późniejszym czasie móc wspólnie poddać go właściwej ocenie. W toku dyskusji może okazać się, że to rozwiązanie, które wydawało się być ostatnim z możliwych, po wprowadzeniu pewnych zmian zgodnie z pomysłami uczestników, będzie najbardziej skutecznym i efektywnym. Z tego właśnie powodu, każdej propozycji należy dać szansę, wówczas generowanie pomysłów przyniesie najlepsze rezultaty.
Jak osiągnąć największą efektywność podczas burzy mózgów?
Aby rozwiązanie, jakim jest burza mózgów, było efektywne i przyniosło jak najlepsze rezultaty, powinny obowiązywać pewne reguły. Istnieją różne odmiany burzy mózgów i w każdej z nich są nieco inne zasady. Aby jednak metoda, była jak najbardziej efektywna wymaga osoby prowadzącej tzw. moderatora, który będzie odpowiadał za przebieg dyskusji. Im więcej uczestników, tym łatwiej o konflikty, a przecież nie to ma na celu burza mózgów. Zasady dyskusji warto przedstawić na początku spotkania, tak aby wszyscy uczestnicy mieli równa wiedzę, i szanowali wzajemnie swoje pozycje i punkty widzenia. Warto ustalić, że absolutnie każdy pomysł musi zostać zapisany, a w momencie jego przedstawiania nikt nie poddaje go ocenie. Dodatkowo ważne, aby uczestnicy nie przerywali sobie wzajemnie i czekali na swoją kolej wypowiedzi. Moderator powinien odpowiadać także za kreatywność pracowników, a w razie potrzeby zadawać im pytania pomocnicze. Na efektywność duży wpływ ma także rozmawianie o konkretnym zagadnieniu, więc jeśli dyskusja schodzi na inne tematy, rolą moderatora jest przypomnienie o celu spotkania i jego założeniach.
Zalety i wady burzy mózgów
Podobnie jak pozostałe metody tak i burza mózgów ma swoje wady i zalety. W pierwszej kolejności skupmy się na zaletach tego rozwiązania. Po pierwsze, burza mózgów pozwala na znalezienie w krótkim czasie wielu różnorodnych propozycji rozwiązania danego problemu, dzięki temu łatwiej znaleźć najlepszą z opcji. Dodatkowym atutem tej metody jest możliwość ustalenia rozwiązania, które jest zlepkiem przemyśleń wielu osób, na które jedna osoba mogłaby nie wpaść w łatwy sposób. Po drugie, przeprowadzenie burzy mózgów pozwala na dużą integrację pracowników, którzy mogą poczuć wspólną odpowiedzialność za daną kwestię, a dodatkowo pojawia się u nich poczucie, że mają wpływ na podejmowanie poważnych decyzji wpływających na funkcjonowanie firmy.
Dzięki burzy mózgów, u uczestników rozwija się umiejętność słuchania i powstrzymywania się od krytycyzmu, ponieważ tego wymaga metoda. Największą wadą burzy mózgów jest brak otwartości uczestników na to narzędzie. Jeśli pracownicy z obawy przed oceną innych lub z innych powodów nie będą przedstawiać swoich propozycji, ciężko będzie znaleźć korzystne rozwiązanie. Drugą wadą jest fakt, że aktywna dyskusja może eskalować dotychczasowe konflikty, i zamiast chłodnej oceny sytuacji uczestnicy mogą poddać się emocjom i z tego powodu negować propozycje rozwiązań.
- Burza mózgów jest techniką doskonalenia decyzji grupowych, która polega na zbieraniu pomysłów na rozwiązanie konkretnego problemu lub stworzenie nowego konceptu danego zagadnienia.
- Metoda ta może być wykorzystywana jako narzędzie w pracy oraz w celach dydaktycznych, ułatwiając zapamiętywanie nowych rzeczy.
- Proces generowania pomysłów podczas burzy mózgów wymaga początkowego bezkrytycznego podejścia do tematu, zapisywania każdej propozycji i poddania ich ocenie podczas dalszej dyskusji.
- Aby burza mózgów była efektywna, wymaga obecności moderatora, który będzie odpowiadał za przebieg dyskusji, szacowanie czasu, zadawanie pytań pomocniczych.
- Zaletami burzy mózgów są: szybkie znalezienie wielu różnorodnych propozycji, łatwiejsze znalezienie najlepszej opcji rozwiązania, ułatwienie zapamiętywania nowych rzeczy. Największą wadą wynikającą z metody burzy mózgów jest wprowadzenie chaosu oraz możliwość zaburzenia porządku w firmie.