Działalność gospodarcza

Czy burza mózgów jest dobrą formą generowania pomysłów w pracy?

25 października 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 16 głosów

16 głosów

0 komentarzy
Czy burza mózgów jest dobrą formą generowania pomysłów w pracy?
Burza mózgów to pojęcie, które pojawiło się kilka lat temu, a jego popularność nieustanie wzrasta. Najczęściej określenie to spotyka się w korporacjach, gdzie sam proces jest często z powodzeniem stosowany. Jeśli w Twoim miejscu pracy pojawia się jakiś problem, a jego rozwiązanie nie jest do końca oczywiste z pomocą przyjdzie burza mózgów. Definicja tej metody jest bardzo prosta i nawet jeśli wcześniej nie miałeś do czynienia z tą techniką, warto bliżej zapoznać się z tematem, aby w pełni wykorzystać jej potencjał.

Z poniższego artykułu dowiesz się m.in:

  • czym jest burza mózgów,
  • jak przeprowadzić burzę mózgów tak, aby była efektywna,
  • jakie są wady i zalety takiego rozwiązania,
  • jakie są przykładowe sytuacje w których można przeprowadzić burzę mózgów;

Zobacz także artykuł: Absurdalne pomysły na biznes - niektóre odnoszą spory sukces.

Czym jest burza mózgów?

Burza mózgów jest techniką wywodząca się z psychologii społecznej. Definicja tej metody jest bardzo prosta – sposób ten ma na celu doskonalenie decyzji grupowych – zalicza się ją do metod heurystycznych. Pojęcia tego po raz pierwszy użył Alex Osborn, który w 1942 roku opisał je w swojej książce pt. „How to Think Up”. Podczas burzy mózgów, grupa osób prowadzi dyskusję i zbiera wszystkie pomysły na rozwiązanie konkretnego problemu lub stworzenie nowego konceptu danego zagadnienia. W tym celu, zbiera się od uczestników jak największą liczbę propozycji, aby w konsekwencji wybrać wspólnie najkorzystniejsze rozwiązanie dla biznesu. Metoda ta z powodzeniem może być wykorzystywana również w celach dydaktycznych, a wszystko to za sprawą otwartej dyskusji, która ułatwia zapamiętywanie nowych rzeczy.

Video

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana

Główna Księgowa / Główny Księgowy

Agencja Zatrudnienia HR SIGMA

  • Zator
Dodana

W jakim celu można przeprowadzić burzę mózgów w pracy?

Burza mózgów cele określa dosyć jasno. Jest to metoda na znalezienie najlepszego rozwiązania spośród wszystkich, które mamy do dyspozycji. Aby jednak z niezachwianą pewnością móc wyłonić najlepszy pomysł, należy uprzednio zmotywować wszystkich uczestników do kreatywności oraz otwartego wyrażania własnych propozycji – również tych najbardziej szalonych. W wielu sytuacjach najlepszym sposobem na osiągnięcie zamierzonych celów będzie właśnie burza mózgów. Przykłady takich sytuacji to, na przykład, wymyślenie, w jaki sposób zwiększyć sprzedaż produktów lub usług, wprowadzenie nowych strategii w firmie mających na celu zminimalizowanie kosztów, czy wymyślenie na skuteczne dotarcie do większej liczby odbiorców co przełoży się na późniejszy zysk. Metoda ta sprawdza się w wielu firmach, niezależnie od profilu ich działalności. Burzę mózgów można zorganizować zarówno w sytuacjach krytycznych, które wymagają natychmiastowego działania, jak i w przypadku planowania przyszłości i kierunku, w którym firma chce podążać.

Jak przebiega proces generowania pomysłów za pomocą burzy mózgów?

Generowanie pomysłów jest kluczową częścią metody zwanej burzą mózgów. Najważniejsze w tym rozwiązaniu jest to, aby pomysłów było jak najwięcej a każdy z nich został zapisany, tak aby w natłoku wielu wypowiedzi i komunikatów, żaden z nich nie został pominięty. Najistotniejszą kwestią jest początkowe bezkrytyczne podchodzenie do tematu. Nawet jeśli pomysł na pierwszy rzut oka wdaje się być absurdalny, najważniejsze jest jego zapisanie, po to aby w późniejszym czasie móc wspólnie poddać go właściwej ocenie. W toku dyskusji może okazać się, że to rozwiązanie, które wydawało się być ostatnim z możliwych, po wprowadzeniu pewnych zmian zgodnie z pomysłami uczestników, będzie najbardziej skutecznym i efektywnym. Z tego właśnie powodu, każdej propozycji należy dać szansę, wówczas generowanie pomysłów przyniesie najlepsze rezultaty.

Jak osiągnąć największą efektywność podczas burzy mózgów?

Aby rozwiązanie, jakim jest burza mózgów, było efektywne i przyniosło jak najlepsze rezultaty, powinny obowiązywać pewne reguły. Istnieją różne odmiany burzy mózgów i w każdej z nich są nieco inne zasady. Aby jednak metoda, była jak najbardziej efektywna wymaga osoby prowadzącej tzw. moderatora, który będzie odpowiadał za przebieg dyskusji. Im więcej uczestników, tym łatwiej o konflikty, a przecież nie to ma na celu burza mózgów. Zasady dyskusji warto przedstawić na początku spotkania, tak aby wszyscy uczestnicy mieli równa wiedzę, i szanowali wzajemnie swoje pozycje i punkty widzenia. Warto ustalić, że absolutnie każdy pomysł musi zostać zapisany, a w momencie jego przedstawiania nikt nie poddaje go ocenie. Dodatkowo ważne, aby uczestnicy nie przerywali sobie wzajemnie i czekali na swoją kolej wypowiedzi. Moderator powinien odpowiadać także za kreatywność pracowników, a w razie potrzeby zadawać im pytania pomocnicze. Na efektywność duży wpływ ma także rozmawianie o konkretnym zagadnieniu, więc jeśli dyskusja schodzi na inne tematy, rolą moderatora jest przypomnienie o celu spotkania i jego założeniach.

Zalety i wady burzy mózgów

Podobnie jak pozostałe metody tak i burza mózgów ma swoje wady i zalety. W pierwszej kolejności skupmy się na zaletach tego rozwiązania. Po pierwsze, burza mózgów pozwala na znalezienie w krótkim czasie wielu różnorodnych propozycji rozwiązania danego problemu, dzięki temu łatwiej znaleźć najlepszą z opcji. Dodatkowym atutem tej metody jest możliwość ustalenia rozwiązania, które jest zlepkiem przemyśleń wielu osób, na które jedna osoba mogłaby nie wpaść w łatwy sposób. Po drugie, przeprowadzenie burzy mózgów pozwala na dużą integrację pracowników, którzy mogą poczuć wspólną odpowiedzialność za daną kwestię, a dodatkowo pojawia się u nich poczucie, że mają wpływ na podejmowanie poważnych decyzji wpływających na funkcjonowanie firmy.

Dzięki burzy mózgów, u uczestników rozwija się umiejętność słuchania i powstrzymywania się od krytycyzmu, ponieważ tego wymaga metoda. Największą wadą burzy mózgów jest brak otwartości uczestników na to narzędzie. Jeśli pracownicy z obawy przed oceną innych lub z innych powodów nie będą przedstawiać swoich propozycji, ciężko będzie znaleźć korzystne rozwiązanie. Drugą wadą jest fakt, że aktywna dyskusja może eskalować dotychczasowe konflikty, i zamiast chłodnej oceny sytuacji uczestnicy mogą poddać się emocjom i z tego powodu negować propozycje rozwiązań.

Podsumowanie:
  • Burza mózgów jest techniką doskonalenia decyzji grupowych, która polega na zbieraniu pomysłów na rozwiązanie konkretnego problemu lub stworzenie nowego konceptu danego zagadnienia.
  • Metoda ta może być wykorzystywana jako narzędzie w pracy oraz w celach dydaktycznych, ułatwiając zapamiętywanie nowych rzeczy.
  • Proces generowania pomysłów podczas burzy mózgów wymaga początkowego bezkrytycznego podejścia do tematu, zapisywania każdej propozycji i poddania ich ocenie podczas dalszej dyskusji.
  • Aby burza mózgów była efektywna, wymaga obecności moderatora, który będzie odpowiadał za przebieg dyskusji, szacowanie czasu, zadawanie pytań pomocniczych.
  • Zaletami burzy mózgów są: szybkie znalezienie wielu różnorodnych propozycji, łatwiejsze znalezienie najlepszej opcji rozwiązania, ułatwienie zapamiętywania nowych rzeczy. Największą wadą wynikającą z metody burzy mózgów jest wprowadzenie chaosu oraz możliwość zaburzenia porządku w firmie.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

Komentarze

Nikt jeszcze nie dodał komentarza do tego artykułu.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.