Spis treści
Dowiesz się między innymi:
- czym jest grupa docelowa i w jaki sposób ją określić;
- czy wyznaczanie grupy docelowej jest obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa;
- gdzie warto szukać informacji o swojej grupie docelowej;
- czym jest social listening oraz jakie są wady i zalety tego rozwiązania.
Masz w planach założenie działalności gospodarczej, jednak w zupełności nie wiesz, w jakim terminie najlepiej jest się za to zabrać? Warto zapoznać się z tym artykułem: Kiedy najlepiej założyć działalność gospodarczą?
Jak określić swoją grupę docelową?
Na samym początku należy wyjaśnić, jak określić grupę docelową w skuteczny sposób. Proces składa się z dwóch głównych etapów, do których należy poznanie własnego produktu oraz poznanie statystycznego klienta, który mógłby wykazać potencjalne zainteresowanie jego zakupem.
- czynniki społeczno-demograficzne (płeć, zawód, wiek, wykształcenie, liczba dzieci, dochód, miejsce zamieszkania)
- czynniki geograficzne (dotyczą nie tylko miejsca zamieszkania w postaci kontynentu, państwa, miasta, a w niektórych przypadkach nawet jego dzielnicy, ale również miejsca i warunków pracy czy dokonywania zakupów)
- czynniki finansowe (dochód, stan majątkowy, posiadane nieruchomości wraz z ich wartością, a także ewentualne obciążenia finansowe, w postaci długów czy niespłaconych kredytów)
- czynniki psychologiczne (styl życia, posiadane umiejętności, codzienne zachowania, sposób myślenia, poglądy, osobiste preferencje i podejście do życia)
Czy każde przedsiębiorstwo musi określić swoją grupę docelową?
Chociaż mogłoby się wydawać zupełnie inaczej, określenie grupy docelowej nie jest regulowanym prawnie obowiązkiem firm, zapisanym w odpowiednim kodeksie, za którego niewykonanie grozi kara. Wyznaczenie celu jest jednak praktycznym zabiegiem, na który zdecydowało się tysiące firm, wśród których znajdują się te światowe, zarabiające rocznie miliardy dolarów. Na określenie grupy docelowej najlepiej zdecydować się jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej. Jest to zabieg, który skutecznie pomoże również dopiero rozwijającym swoje skrzydła przedsiębiorstwom w osiągnięciu sukcesu. Charakterystyka grupy docelowej nie jest więc koniecznym, jednak niezwykle skutecznym działaniem marketingowym. Kiedy oferta Twojej firmy trafi do właściwych odbiorców, szansa na skorzystanie z usług czy zakup produktów zwiększa się kilkudziesięciokrotnie. To z kolei przyczynia się do zwiększenia zainteresowania Twoją marką, co w konsekwencji prowadzi oczywiście do zwiększenia się przychodów.
Szukanie informacji o swojej grupie docelowej w mediach społecznościowych
W dobie Internetu i wysoko rozwiniętych technologii internetowych oraz mobilnych, jednym z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania opisu grupy docelowej klientów są oczywiście media społecznościowe. Polega ona na analizie czynników geograficznych, finansowych, psychologicznych oraz społeczno-demograficznych. Wykazywane są one przez klientów, którzy we wcześniejszym czasie już skorzystali z usług Twojej firmy. Należy jednak pamiętać, aby nie był to zbyt długi okres, gdyż, jak wiadomo, upodobania oraz potrzeby klientów zmieniają się w dynamicznym tempie. Nie zapomnij również o wnikliwej analizie konkurencji. Zadaj sobie pytania – w jaki sposób inne przedsiębiorstwa, zajmujące się tą samą branżą osiągnęły dominację na rynku oraz jakie cechy wykazywali ich klienci. Dokładnie przejrzyj profile, zwracając uwagę na powyżej wymienione aspekty, a także sposób wypowiedzi w komentarzach czy zamieszczane posty. Pozwoli Ci to na możliwie optymalne wybranie grupy docelowej do oferty własnej firmy.
Metoda social listening – na czym polega?
Pojęciem nieodłącznie związanym z określaniem grupy docelowej projektu czy oferty jest metoda, zwana social listeningiem. Polega ona w głównej mierze na analizie opinii klientów na temat własnej marki. Dotyczy to zarówno komentarzy, jak i ocen w postaci gwiazdek, umieszczanych w przestrzeni internetowej. Social listening obejmuje również analizę opinii klientów firm konkurencyjnych. Następnie, obie grupy recenzji muszą zostać poddane analizie. Warto zadać sobie wtedy następujące pytania – jakie są największe wady mojej marki, które nie pozwalają na rozwinięcie skrzydeł? Jakich błędów konkurencji powinienem się wystrzegać? Jakie działania konkurencyjnej firmy powinienem wdrożyć do mojego przedsiębiorstwa? Pozwolą one Tobie i Twojej firmie na opracowanie szczegółowego planu działania, którego skutkiem będzie polepszenie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a w późniejszym czasie również zwiększone zainteresowanie usługami oraz wzrost przychodów.
Wady i zalety social listeningu
Jeśli już wiesz, czym jest i na czym polega social listening, pora na przejście do następnej kwestii. Mianowicie - jakie są wady i zalety tego zabiegu oraz czy warto wdrożyć go również do swojej firmy. W tej kwestii zdania są podzielone, toteż social listening ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Wśród największych zalet metody wymieniane są przede wszystkim takie względy, jak samokrytyczne podejście, dostosowanie usług do klienta, a także możliwość czerpania od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Dzięki metodzie social listening, Twoja firma jest w stanie skorygować pojawiające się problemy.
Jeśli chodzi natomiast o wady tej metody, przeciwnicy twierdzą, że przy jej pomocy można skutecznie zmniejszyć wydajność pracy przedsiębiorstwa. Wszakże działania związane z analizą konkurencji to długi i trwały proces. Natomiast bazowanie wyłącznie na opiniach klientów może niekorzystnie odbić się na marce – wśród recenzentów istnieją również przecież ci, którzy celowo chcą pogorszyć wizerunek Twojej firmy. Dlatego, aby określić czy wprowadzenie danego działania jest skuteczne, należy na bieżąco dokonywać ewidencji przychodów, a następnie porównywać je z wcześniejszymi miejscami. W razie braku wymiernych korzyści wypadałoby odstąpić od podjętych wcześniej kroków i poszukać innych rozwiązań.
- Określenie grupy docelowej jest istotnym zabiegiem marketingowym, który pozwala na skuteczne dotarcie do właściwych odbiorców oraz zwiększenie przychodów.
- Wyznaczenie grupy docelowej nie jest prawnie regulowanym obowiązkiem firmy, ale jest praktycznym rozwiązaniem, które pozwala na osiągnięcie sukcesu.
- Jednym z najpopularniejszych sposobów na poznanie grupy docelowej są media społecznościowe oraz metoda social listening, która umożliwia analizę opinii klientów oraz konkurencji.
- Social listening ma zarówno swoje zalety, jak i wady, jednak jego stosowanie pozwala na dostosowanie usług do klienta oraz skorygowanie pojawiających się problemów w firmie.