Spis treści
Z przeczytanego tekstu dowiesz się:
- kto to jest interesariusz;
- kogo określa się pojęciem interesariusza organizacji
- jaki jest podział interesariuszy;
- czym jest macierz interesariuszy.
Sprawdź także artykuł: Lobbysta - praca, zarobki, doświadczenie, zatrudnienie, przyszłość.
Kim są interesariusze w organizacji?
Interesariuszami można nazwać osoby, a także organizacje, które wykazują zainteresowanie działalnością. Kluczowe jest, aby posiadali możliwość wpływu na podejmowane decyzje i działania przedsiębiorstwa. Ponadto mogą wysuwać żądania wobec danego przedsiębiorstwa. Dodatkowo interesariuszami określa się podmioty odpowiedzialne za dostarczanie przedsiębiorstwu zasobów. Definicja interesariuszy obejmuje także podmioty pozostające w przymusowym lub też dobrowolnym związku z daną firmą. Należy pamiętać, że pracodawcy i przedsiębiorstwa nie zawsze mają świadomość, że posiadają własnych interesariuszy.
Interesariusze projektu to podmioty posiadające wpływ na wygląd danego projektu lub też dany projekt oddziałuje na ich funkcjonowanie. W organizacji mogą pełnić różne role począwszy od indywidualnych współpracowników aż po kadrę zarządzającą. Każdy rodzaj zaangażowania w projekt pozostaje istotny i nie można go bagatelizować. Dobry pracownik powinien znać swoje prawa i obowiązki.
Czy konieczne jest określenie interesariuszy organizacji?
Wiele firm nie jest świadoma posiadania interesariuszy w swojej organizacji, jednak są i byli oni obecni. Dokonanie identyfikacji kluczowych interesariuszy pozostaje jednak niezbędne. Umożliwia to posiadanie wpływu na ich działania w ramach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Bez odpowiedniego zaszeregowania i określenia podmiotów jako interesariusze organizacji nie jest możliwe efektywne podejmowanie działań i czerpania korzyści z tego tytułu. Określenie interesariuszy organizacji pozwala na łatwiejsze dotarcie do danych grup za pomocą stosownych środków. W przygotowanych opracowaniach można znaleźć informacje o czterech głównych formach zaangażowania interesariuszy. Są to: komunikacja, konsultacje, partnerstwo, a także dialog.
Komunikacja umożliwia zaangażowanie interesariuszy w najbardziej naturalny sposób. Rodzaj komunikacji uzależniony jest od rodzaju relacji. Mogą to być szkolenia, zebrania, raporty, jeżeli mowa o komunikacji wewnętrznej. Natomiast komunikacja zewnętrzna może opierać się na konferencjach, otwartych spotkaniach, a także informacjach prasowych. Dzięki temu łatwiej dobrać sposób nawiązania kontaktu z podmiotami, które są istotne dla jednostki.
Konsultacje umożliwiają poznanie opinii odnośnie danej sprawy, która jest przedmiotem rozmów, ale odnosi się do funkcjonowania przedsiębiorstwa. Najczęściej wykorzystuje się do tego badania ankietowe i fokusowe. Stosowane są także spotkania z interesariuszami i badanie opinii na forach internetowych. Uwidacznia się w tym miejscu rola lobbysty, który podejmuje próby przekonania władz do działania w określonym kierunku.
Partnerstwo ma na celu tworzenie relacji z interesariuszami, jednak wymaga to ogromnego zaangażowania. Nie można mówić o partnerstwie przy braku świadomości o spoczywającej odpowiedzialności jak i możliwości posiadania oczekiwań. Budowanie partnerstwa odbywa się latami i jest nieustannie pielęgnowane. Pomocne są wspólne projekty i inicjatywy.
Dialog może być zaszeregowany jako oficjalny i nieformalny środek nawiązywania kontaktu z interesariuszami. Ma miejsce podczas paneli doradczych, for interesariuszy jak i spotkań podsumowujących. Wykorzystywane jest także zaangażowanie interesariuszy w Internecie.
Mapowanie interesariuszy organizacji ułatwia wyszczególnienie ich potrzeb, a także późniejszą skuteczną realizację projektu. Pomocna jest w tym analiza SWOT. Równolegle dobierane są formy zaangażowania, które umożliwiają ich włączenie w działalność firmy. W konsekwencji budowana jest trwała i długoterminowa relacja z pomiotami, które są związane z jednostką, co stanowi warunek zrównoważonego rozwoju danej jednostki.
Jakie korzyści może przynieść określenie interesariuszy organizacji?
Obecne czasy bardzo duży nacisk kładą na kwestię odpowiedzialności społecznej przypisywanej do przedsiębiorstw. Każda firma wywiera wpływ na otaczające środowisko, choć odbywa się to na różnym stopniu. Z kolei decyzje i działania biznesowe oddziałują zarówno na jednostki, które są powiązane z organizacją jak i swoje otoczenie. Dodatkowo przedsiębiorstwa odpowiadają za kształtowanie rynku, co przekłada się na wygląd współczesnego świata. W konsekwencji od firm zaczyna społeczeństwo wymagać, aby nie tylko były skupione na swoich zyskach, ale także na dobrostanie społeczeństwa i zapewnieniu mu ochrony. Norma ISO 26000 wskazuje wytyczne dotyczące działań i przedstawia odpowiedzialność za społeczeństwo i środowisko.
- zwiększenie prestiżu i polepszenie reputacji,
- dbałość o uzyskiwanie ich pozytywnych opinii,
- przewagę konkurencyjną,
- uzyskanie większego zaangażowania zespołu,
- łatwiejsze nawiązywanie kontaktów biznesowych.
Interesariusze zewnętrzni i interesariusze wewnętrzni
Interesariusze mogą być sklasyfikowani w odniesieniu do różnych kryteriów, co przedstawia niejedna mapa interesariuszy. Analiza interesariuszy jest kluczowa dla zachowania zrównoważonego rozwoju. Najprostszy podział odnosi się do interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych. Interesariusze wewnętrzni to osoby, które pozostają w bezpośrednim związku z przedsiębiorstwem. W tej grupie znajdują się m.in.: zaangażowani pracownicy, udziałowcy, zarząd. Ze względu na szeroki dostęp do informacji, pracodawca powinien ochronić się przed ewentualną, przyszłą konkurencją z ich strony. Z kolei interesariusze zewnętrzni charakteryzują się działaniem w otoczeniu danej jednostki. Przykładowo mogą to być: klienci, dostawcy, konkurencja jak i władze państwowe a nawet media. Do interesariuszy zewnętrznych zaliczają się także organizacje pozarządowe.
Macierz interesariuszy
Macierz interesariuszy to jeden z najbardziej popularnych modeli umożliwiających mapowanie interesariuszy. Macierzą interesariuszy określa się tabelę posiadającą cztery obszary oddziaływania. Rozmieszczona jest na osiach. Za pomocą pionowej osi wskazuje się poziom wpływu na projekt. Z kolei oś pozioma przedstawia zaangażowanie. Wykorzystanie macierzy jednoznacznie przedstawia relacje z danymi jednostkami i tym samym możliwe jest przygotowanie strategii postępowania. Równolegle można odpowiednio zadbać o nich, aby uzyskać wsparcie nieocenione podczas realizacji projektów.
- Interesariuszami organizacji są osoby oraz organizacje mające wpływ na działalność przedsiębiorstwa oraz mogące wysuwać żądania wobec niego.
- Określenie interesariuszy organizacji jest niezbędne do efektywnego podejmowania działań oraz umożliwia posiadanie wpływu na ich działania w ramach funkcjonowania przedsiębiorstwa.
- Formy zaangażowania interesariuszy obejmują komunikację, konsultacje, partnerstwo oraz dialog.
- Określenie interesariuszy organizacji umożliwia budowanie trwałych i długoterminowych relacji z podmiotami związanymi z jednostką, co stanowi warunek zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa.