Spis treści
Kim jest pozycjoner?
Pozycjoner nazywany jest często specjalistą do spraw SEO. W ostatnich latach ten zawód, który pojawił się wraz z upowszechnieniem internetu, ogromnie zyskał na znaczeniu, a cała branża znacznie się rozwinęła. Żeby pracować na tym stanowisku, należy przede wszystkim być bardzo dobrze obeznanym z technologiami informatycznymi, a już na pewno znać się na standardach internetowych, jak i bieżących trendach panujących w sieci. Tylko co właściwie robi pozycjoner?
Pozycjoner to pracownik w dziale pozycjonowania stron www, w skrócie SEO, z ang. Search Engine Optimisation. Osoba na tym stanowisku odpowiedzialna jest za optymalizację poszczególnych witryn, po to, by były one jak najlepiej odczytywane przez popularne roboty wyszukiwarek internetowych. Zajmuje się on także zwiększaniem widoczności danej witryny w internecie poprzez budowanie sieci odniesień (tzw. link building) i pozyskiwanie ruchu. Związane jest to stricte ze strategią marketingową firm posiadających strony internetowe bądź tylko w sieci prowadzących własną działalność gospodarczą.
Pozycjonowanie nie jest zadaniem prostym i wymaga sporej wiedzy od osoby na takim stanowisku. Musi ona bowiem jednocześnie trzymać się wytycznych podawanych przez wyszukiwarki oraz unikać sytuacji, w której działania nad stroną zostaną przez roboty uznane za spam, a co za tym idzie ukarane.
Podstawowa wiedza z zakresu SEO i SEM, jak i bycie na bieżąco ze wszystkimi nowościami internetowymi, są w tym przypadku czymś niezbędnym. Pozycjoner musi być świadom tego, że ciągle zmieniają się standardy tworzenia stron oraz same kreacje reklamowe. Profesja taka jest więc profesją wymagającą, przy której ciągle należy mieć na uwadze to, żeby aktualizować posiadane informacje.
Rozwój połączony ze świadomym budowaniem kariery
Wyżej opisana specyfika zawodu pozycjonera powoduje, że osoba ta może ciągle się rozwijać. Tym samym świadomie wpływa na wytyczenie własnej ścieżki zawodowej, szczególnie że kiedy pracuje się w tym zawodzie, to można tak naprawdę liczyć na zatrudnienie w wielu przedsiębiorstwach. Można także pracować jako freelancer.
Choć przez lata ten obszar zawodowy był mocno zdominowany przez płeć męską, obecnie coraz więcej kobiet spełnia się w działach SEO. Praca ta obejmować może bowiem szereg różnorodnych działań, wśród których znajdują się nie tylko te ściśle analityczne i techniczne, ale także bardziej związane z tworzeniem treści – contentu – czy marketingiem i komunikacją, w których często lepiej czują się właśnie kobiety (ciekawy artykuł na ten temat opublikowała platforma WhitePress - przeczytaj).
Specjaliści ds. marketingu, copywriterzy, projektanci stron internetowych mają spore szanse na otrzymanie pracy w dziale pozycjonowania na stanowisku osoby do przyuczenia, od którego rozpoczną się szkolić w kierunku coraz bardziej zaawansowanych technik. Bardzo istotny w tym zawodzie jest indywidualny rozwój: wiele dziś można się nauczyć we własnym zakresie, by później skonfrontować to z wiedzą doświadczonych specjalistów.
Pozycjoner musi jednak być osobą aktywną zawodowo, a do tego łatwo adaptującą się do nowych warunków pracy. Pożądane cechy w tym zawodzie to:
- szybkość w podejmowaniu decyzji,
- kreatywność,
- sumienność,
- umiejętność organizacji pracy i efektywnego odpoczywania po dniu spędzonym przed komputerem.
Należy też pamiętać o wystrzeganiu się zasad związanych z tak zwanym „czarnym SEO” (z ang. black hat SEO), a więc działaniami pozycjonerskimi opierającymi się na spamowaniu oraz nieetycznych działaniach. (Więcej na stronie: http://leksykon.seoisem.pl/seo/black-hat/co-to-jest-blackhat).
Ile zarabia pozycjoner?
Zarobki w pozycjonowaniu są bardzo zróżnicowane, bo wpływa na nie wiele czynników, a ponadto to właśnie firma, agencja SEM czy freelancer wycenia swoje usługi. Pensja zależy także od tego, czym dokładnie zajmuje się dana osoba, ile potrafi, jakie wyniki potrafi dowieźć i ilu klientów się obsługuje. W praktyce zatem pozycjoner może zarabiać od 3000 zł netto do nawet kilkunastu tysięcy miesięcznie.
Do najważniejszych aspektów wpływających na cenę usług pozycjonowania witryny należą:
- branża – pozycjonowanie w tzw. trudnych branżach (jak np. turystyka czy produkty alkoholowe), czy to ze względu na ogrom konkurencji, czy inne ograniczenia wiąże się z większymi kosztami
- cele klienta – w zależności od specyfiki działalności, dla jednej istotniejszy będzie sam ruch w witrynie i zwiększenie jej popularności, dla innej dokonywane na niej operacje, co wymaga zróżnicowanego nacisku na określone działania,
- stan witryny – im więcej poprawek i zmian będzie wymagała strona w celu optymalizacji pod wyszukiwarkę, tym więcej pracy pozycjonera,
- budżet klienta – co do intensywności i zakresu działań SEO, możliwości są ogromne. Wykonywane prace zależą więc w dużej mierze od tego, ile firma może przeznaczyć na pozycjonowanie – według tej informacji specjalista przygotowuje najkorzystniejszy plan działania.
Marzenie każdego pozycjonera
Marzeniem każdego pozycjonera jest to, by znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, a więc wypozycjonować daną stronę tak dobrze, jak będzie to możliwe, bądź przynajmniej umieścić ją w TOP 10. Każdy pozycjoner musi mieć świadomość tego, że na pierwszym miejscu stawia się właśnie wyniki wyszukiwania, ponieważ wyszukiwarki są podstawą w nawiązywaniu kontaktów potencjalnych klientów z firmą.
Jednak pamiętajmy przy tym, że na efekty pozycjonowania często trzeba poczekać, co powinni wiedzieć zarówno początkujący w tej branży, jak i ich klienci. Praca należy do rozwojowych właśnie dlatego, że nie istnieje gotowa i uniwersalna recepta na wypozycjonowanie witryny w tydzień, a nawet miesiąc, zwłaszcza "młodej".
Coraz więcej działań przedsiębiorstwa przenoszą do sieci, bo to właśnie w wirtualnym świecie szybciej i wygodniej jest użytkownikom robić zakupy, sprawdzać informacje czy szukać usług. Dlatego praca nad widocznością w sieci staje się coraz bardziej ceniona: formułowanie poprawnych stylistycznie tekstów, odporność na stres podczas realizacji projektów, umiejętności analityczne sprawiają, że zawód pozycjonera jest pozytywnie postrzegany na rynku pracy. Specjaliści, którzy potrafią się w tym odnaleźć, mają sporo zleceń.
Dynamicznie rozwijający się sektor
Technologie informatyczne stanowią dynamicznie rozwijający się sektor gospodarki, a więc osoby pracujące jako specjaliści od pozycjonowania nie muszą się obawiać o pozycję na rynku pracy. Jeżeli osoba taka pamięta o ciągłym uczeniu się oraz podnoszeniu swoich umiejętności to w branży marketingu internetowego odniesie sukces. Sam natomiast zawód właśnie z tych powodów należy uznać za zawód przyszłości. Tym bardziej, kiedy pamięta się o elastycznych warunkach pracy oraz możliwości wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca na ziemi. Tak długo, jak będą istnieć wyszukiwarki internetowe tak długo będzie też istnieć zawód pozycjonera.
To może Cię również zainteresować