Zawody i ich potencjał

Pozycjoner - czy to zawód przyszłości?

31 marca 2020

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 4 głosy

4 głosy

8 komentarzy
Pozycjoner - czy to zawód przyszłości?
Z internetu korzystamy nawet codziennie. Przeglądamy interesujące tematycznie witryny, zaglądamy na portale informacyjne, kupujemy w sklepach internetowych. Jednak czy kiedyś zastanawialiśmy się, dlaczego wchodzimy na konkretną stronę? Skąd o niej wiemy? Dlaczego jest popularna? To w dużej mierze dzięki pracy specjalisty, jakim jest pozycjoner. Dowiedz się, z czym się wiąże pozycjonowanie stron i co trzeba zrobić, by pracować w SEO.

Kim jest pozycjoner?

Pozycjoner nazywany jest często specjalistą do spraw SEO. W ostatnich latach ten zawód, który pojawił się wraz z upowszechnieniem internetu, ogromnie zyskał na znaczeniu, a cała branża znacznie się rozwinęła. Żeby pracować na tym stanowisku, należy przede wszystkim być bardzo dobrze obeznanym z technologiami informatycznymi, a już na pewno znać się na standardach internetowych, jak i bieżących trendach panujących w sieci. Tylko co właściwie robi pozycjoner?

Pozycjoner to pracownik w dziale pozycjonowania stron www, w skrócie SEO, z ang. Search Engine Optimisation. Osoba na tym stanowisku odpowiedzialna jest za optymalizację poszczególnych witryn, po to, by były one jak najlepiej odczytywane przez popularne roboty wyszukiwarek internetowych. Zajmuje się on także zwiększaniem widoczności danej witryny w internecie poprzez budowanie sieci odniesień (tzw. link building) i pozyskiwanie ruchu. Związane jest to stricte ze strategią marketingową firm posiadających strony internetowe bądź tylko w sieci prowadzących własną działalność gospodarczą.

Video

Pozycjonowanie nie jest zadaniem prostym i wymaga sporej wiedzy od osoby na takim stanowisku. Musi ona bowiem jednocześnie trzymać się wytycznych podawanych przez wyszukiwarki oraz unikać sytuacji, w której działania nad stroną zostaną przez roboty uznane za spam, a co za tym idzie ukarane.

Szukasz pracy?
Zobacz oferty: praca seo

Pracownik produkcji

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 500 zł brutto / mc
  • Kajetanów
Dodana

Magazynier - operator wózka widłowego

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Kielce
Dodana

Kierowca C+E

WOJTAN TRANSPORT SP.J.

  • 8 000 zł netto / mc
  • Dąbrowa Górnicza
Dodana

Magazynier - operator wózka widłowego

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 5 100-6 000 zł brutto / mc
  • Nowiny
Dodana

Stolarz

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Bielsko-Biała
Dodana

Podstawowa wiedza z zakresu SEO i SEM, jak i bycie na bieżąco ze wszystkimi nowościami internetowymi, są w tym przypadku czymś niezbędnym. Pozycjoner musi być świadom tego, że ciągle zmieniają się standardy tworzenia stron oraz same kreacje reklamowe. Profesja taka jest więc profesją wymagającą, przy której ciągle należy mieć na uwadze to, żeby aktualizować posiadane informacje.

Rozwój połączony ze świadomym budowaniem kariery

Wyżej opisana specyfika zawodu pozycjonera powoduje, że osoba ta może ciągle się rozwijać. Tym samym świadomie wpływa na wytyczenie własnej ścieżki zawodowej, szczególnie że kiedy pracuje się w tym zawodzie, to można tak naprawdę liczyć na zatrudnienie w wielu przedsiębiorstwach. Można także pracować jako freelancer.

Choć przez lata ten obszar zawodowy był mocno zdominowany przez płeć męską, obecnie coraz więcej kobiet spełnia się w działach SEO. Praca ta obejmować może bowiem szereg różnorodnych działań, wśród których znajdują się nie tylko te ściśle analityczne i techniczne, ale także bardziej związane z tworzeniem treści – contentu – czy marketingiem i komunikacją, w których często lepiej czują się właśnie kobiety (ciekawy artykuł na ten temat opublikowała platforma WhitePress - przeczytaj).

Jak zostać pozycjonerem?
Do pracy nad pozycjonowaniem nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe, choć z pewnością warto zdobyć wiedzę z zakresu technologii informatycznej wykorzystywanej w wyszukiwarkach internetowych. Dróg kariery może być wiele, bo obszar SEO i pozycjonowania dzieli się na różne specjalności.

Specjaliści ds. marketingu, copywriterzy, projektanci stron internetowych mają spore szanse na otrzymanie pracy w dziale pozycjonowania na stanowisku osoby do przyuczenia, od którego rozpoczną się szkolić w kierunku coraz bardziej zaawansowanych technik. Bardzo istotny w tym zawodzie jest indywidualny rozwój: wiele dziś można się nauczyć we własnym zakresie, by później skonfrontować to z wiedzą doświadczonych specjalistów.

Pozycjoner musi jednak być osobą aktywną zawodowo, a do tego łatwo adaptującą się do nowych warunków pracy. Pożądane cechy w tym zawodzie to:

  • szybkość w podejmowaniu decyzji,
  • kreatywność,
  • sumienność,
  • umiejętność organizacji pracy i efektywnego odpoczywania po dniu spędzonym przed komputerem.

Należy też pamiętać o wystrzeganiu się zasad związanych z tak zwanym „czarnym SEO” (z ang. black hat SEO), a więc działaniami pozycjonerskimi opierającymi się na spamowaniu oraz nieetycznych działaniach. (Więcej na stronie: http://leksykon.seoisem.pl/seo/black-hat/co-to-jest-blackhat).

Ile zarabia pozycjoner?

Zarobki w pozycjonowaniu są bardzo zróżnicowane, bo wpływa na nie wiele czynników, a ponadto to właśnie firma, agencja SEM czy freelancer wycenia swoje usługi. Pensja zależy także od tego, czym dokładnie zajmuje się dana osoba, ile potrafi, jakie wyniki potrafi dowieźć i ilu klientów się obsługuje. W praktyce zatem pozycjoner może zarabiać od 3000 zł netto do nawet kilkunastu tysięcy miesięcznie.

Do najważniejszych aspektów wpływających na cenę usług pozycjonowania witryny należą:

  • branża – pozycjonowanie w tzw. trudnych branżach (jak np. turystyka czy produkty alkoholowe), czy to ze względu na ogrom konkurencji, czy inne ograniczenia wiąże się z większymi kosztami
  • cele klienta – w zależności od specyfiki działalności, dla jednej istotniejszy będzie sam ruch w witrynie i zwiększenie jej popularności, dla innej dokonywane na niej operacje, co wymaga zróżnicowanego nacisku na określone działania,
  • stan witryny – im więcej poprawek i zmian będzie wymagała strona w celu optymalizacji pod wyszukiwarkę, tym więcej pracy pozycjonera,
  • budżet klienta – co do intensywności i zakresu działań SEO, możliwości są ogromne. Wykonywane prace zależą więc w dużej mierze od tego, ile firma może przeznaczyć na pozycjonowanie – według tej informacji specjalista przygotowuje najkorzystniejszy plan działania.

Video

Marzenie każdego pozycjonera

Marzeniem każdego pozycjonera jest to, by znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, a więc wypozycjonować daną stronę tak dobrze, jak będzie to możliwe, bądź przynajmniej umieścić ją w TOP 10. Każdy pozycjoner musi mieć świadomość tego, że na pierwszym miejscu stawia się właśnie wyniki wyszukiwania, ponieważ wyszukiwarki są podstawą w nawiązywaniu kontaktów potencjalnych klientów z firmą.

Jednak pamiętajmy przy tym, że na efekty pozycjonowania często trzeba poczekać, co powinni wiedzieć zarówno początkujący w tej branży, jak i ich klienci. Praca należy do rozwojowych właśnie dlatego, że nie istnieje gotowa i uniwersalna recepta na wypozycjonowanie witryny w tydzień, a nawet miesiąc, zwłaszcza "młodej".

Czy wiesz, że...
Średni wiek stron osiągających pozycje w top 10 wyników wyszukiwania to 2 lata, a samo zaindeksowanie nowej strony może zająć Google od 24 h do nawet kilku miesięcy! (źródło: crazyegg.com)

Coraz więcej działań przedsiębiorstwa przenoszą do sieci, bo to właśnie w wirtualnym świecie szybciej i wygodniej jest użytkownikom robić zakupy, sprawdzać informacje czy szukać usług. Dlatego praca nad widocznością w sieci staje się coraz bardziej ceniona: formułowanie poprawnych stylistycznie tekstów, odporność na stres podczas realizacji projektów, umiejętności analityczne sprawiają, że zawód pozycjonera jest pozytywnie postrzegany na rynku pracy. Specjaliści, którzy potrafią się w tym odnaleźć, mają sporo zleceń.

Dynamicznie rozwijający się sektor

Technologie informatyczne stanowią dynamicznie rozwijający się sektor gospodarki, a więc osoby pracujące jako specjaliści od pozycjonowania nie muszą się obawiać o pozycję na rynku pracy. Jeżeli osoba taka pamięta o ciągłym uczeniu się oraz podnoszeniu swoich umiejętności to w branży marketingu internetowego odniesie sukces. Sam natomiast zawód właśnie z tych powodów należy uznać za zawód przyszłości. Tym bardziej, kiedy pamięta się o elastycznych warunkach pracy oraz możliwości wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca na ziemi. Tak długo, jak będą istnieć wyszukiwarki internetowe tak długo będzie też istnieć zawód pozycjonera.

Najczęściej zadawane pytania

Kim jest pozycjoner?

Pozycjoner to osoba zajmująca się optymalizacją witryn internetowych w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, a także szeregiem działań związanych ze zwiększaniem widoczności firmy w sieci.

Ile zarabia pozycjoner?

Nie istnieje ustalona wysokość wynagrodzenia pozycjonera, gdyż jest ona uzależniona od tego, czy pracuje w firmie, agencji czy jako freelancer, a także od tego, ilu klientów obsługuje i w czym dokładnie się specjalizuje. Pensja pozycjonera może więc wynosić od 3 tys. zł netto miesięcznie do nawet kilkunastu tys.

Jak zostać pozycjonerem?

Aby zacząć pracę jako pozycjoner, dobrze jest zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności, które można nabyć indywidualnie, bądź na warsztatach i szkoleniach. Bardzo często osoby zajmujące się powiązanymi działaniami (marketing, copywriting, komunikacja) mają możliwości współpracy z działem SEO i stopniowego przekwalifikowania na tę specjalizację.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Specjalista digital marketingu, redaktor, copywriter i dziennikarz. Ma ponad 10 lat doświadczenia. Poza pisaniem i korektą zajmuje się zarządzaniem i optymalizacją treści, a także planowaniem i realizacją kampanii marketingowych oraz projektów link outreach na potrzeby SEO.

8 komentarzy

Maryla

Maryla

Ciekawe, że coraz więcej kobiet ma karierę w dziedzinie pozycjonowania. Wydaje mi się, że te umiejętności są bardzo praktyczne i wartościowe w dzisiejszych czasach, zważywszy na to, że większość firm działa online. Byłbym zainteresowany poznanie więcej na ten temat.
Seaman

Seaman

Jako pracodawca, zawsze zastanawiałem się, czy warto zainwestować w pozycjonowanie witryny mojej firmy. Ten artykuł zdecydowanie mnie przekonał, że SEO to kluczowy element marketingu internetowego. Trzeba tylko znaleźć dobrego pozycjonera, który zna się na rzeczy.
Walka

Walka

Chętnie zacząłbym pracować jako pozycjoner, ale obawiam się, że brak mi odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Słyszałem, że zarobki są bardzo różne, co oznacza, że ​​mogę czegoś się nauczyć. Byłoby świetnie, gdybym mógł pracować dla różnych firm i rozwijać swoje umiejętności.
Mineral

Mineral

Zawsze interesowało mnie pozycjonowanie jako potencjalna kariera, ale nie zdaję sobie sprawy, jak wiele nauki i pracy jest potrzebne, aby skutecznie działać w tej branży. To wciąż wydaje mi się fascynujące i może w końcu postanowię nauczyć się na tym kierunku.
Aneta L

Aneta L

Jako pozycjoner wiem, że to wymagająca praca, która wymaga ciągłego rozwoju i aktualizacji wiedzy. Ale cieszy mnie fakt, że rozwijam swoją karierę i mogę pracować dla wielu różnych firm.
Adolf Magnat WIelki

Adolf Magnat WIelki

Póki tak jest jak jest z Internetem i informacją to tak ale kto wie jakie media będą w przyszłości?
Karin Maxi

Karin Maxi

Ten zawód przede wszystkim ewoluuje i dzisiaj sporo rzeczy na niego się składa. Jak w reklamie trzeba tutaj cały czas być w trendach na bieżąco.
Antek

Antek

Pozycjoner o pracę martwic się nie musi. To zawód przyszłości. Pozycjoner to specjalista do spraw SEO. Mój znajomy zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych. Dobrze zarabia.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.