Szkolenia i rozwój

Kompetencje miękkie i twarde - co musisz o nich wiedzieć?

3 stycznia 2020

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 4 głosy

4 głosy

10 komentarzy
Kompetencje miękkie i twarde - co musisz o nich wiedzieć?
Przeglądając ogłoszenia, mogłeś zetknąć się z terminem kompetencje miękkie i twarde. Jeżeli jednak nie, to czas zacząć je prawidłowo rozróżniać.

W ogłoszeniu o pracę pracodawca powinien dokładnie podać, kogo poszukuje. Ważne jest przede wszystkim wskazanie kompetencji i cech, jakie powinien posiadać idealny kandydat. Być może spotkałeś się ze zwrotem „wysoko rozwinięte kompetencje miękkie”. Co to tak naprawdę oznacza? I jaka różnica między kompetencjami miękkimi a twardymi?

Kompetencje twarde, czyli takie, które można zmierzyć

Każdy z nas kończy edukację na pewnym poziomie, każdy z nas ma pewne doświadczenie i konkretne umiejętności. To właśnie kompetencje twarde, które jak podaje Wikipedia, oznaczają to samo, co kompetencje zawodowe, czyli zestaw wiedzy i umiejętności umożliwiających efektywne wykonywanie zadań na stanowisku pracy, poświadczonych dokumentami.

Przykładowo po zdaniu egzaminu na prawo jazdy otrzymujesz dokument, który upoważnia cię do kierowania pojazdami mechanicznymi i poświadcza, że posiadłeś wymagane umiejętności w tym zakresie. Inny przykład – po skończeniu kursu języka np. hiszpańskiego, otrzymałeś certyfikat lub inny stosowny dokument potwierdzający, że brałeś udział w takich zajęciach. W tej grupie znajduje się między innymi nabyta wiedzę i umiejętności.

Wybrane przykłady umiejętności twardych:

  • znajomość języków obcych,
  • wiedza specjalistyczna,
  • umiejętność obsługi programów np. pakietu Adobe,
  • prawo jazdy,
  • obsługa kasy fiskalnej,
  • umiejętność kontroli stanu technicznego zespołów mechanicznych oraz wymiany zużytych elementów takich jak: oleje, płyny, filtry,
  • umiejętność organizacji przyjęć weselnych, tworzenia dekoracji, planowania uroczystości,
  • tworzenie plakatów, haseł reklamowych, stron internetowych.

Gdy odpowiadasz na ogłoszenie o pracę, faktycznie kierujesz się swoimi kompetencjami twardymi. Trudno, abyś aplikował np. na stanowisko radcy prawnego w kancelarii, jeżeli nie posiadasz odpowiedniego wykształcenia i nie ukończyłeś stosownej aplikacji. Analogicznie nie odpowiesz na ogłoszenie firmy transportowej poszukującej kierowców zawodowych z kategorią prawa jazdy inną niż B, jeżeli tylko taką posiadasz.

Umiejętności twarde uznaje się za podstawowe, bo to właśnie od nich zależy, czy twoja kandydatura na dane stanowisko pracy w ogóle zostanie rozpatrzona. Zupełnie inaczej jest w przypadku umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie – co to właściwie jest?

W ostatnim czasie coraz więcej pracodawców docenia umiejętności miękkie i poszukuje pracowników posiadających właśnie takie. W odróżnieniu od umiejętności twardych, umiejętności miękkie nie są mierzalne. Oznacza to, że pracodawca musi sprawdzić, np. przez zorganizowanie scenki, czy kandydat poradzi sobie na stanowisku, na którym takie umiejętności są niezbędne. Kompetencje miękkie często nazywane są także zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi. Są to cechy oraz umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujesz, integrujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę. Nadal nie do końca wiesz, o jakie cechy chodzi? Zapoznaj się z przykładową listą kompetencji miękkich.

Szukasz pracy?

Kasjer/sprzedawca w markecie spożywczym

Work&Profit sp. z o.o.

  • Piaseczno
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana

Przykłady kompetencji miękkich:

  • asertywność,
  • komunikatywność,
  • odporność na stres,
  • kreatywność,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • wysoka kultura osobista,
  • samodyscyplina,
  • dobra organizacja pracy.

Jeszcze do niedawna te niemierzalne umiejętności nie były brane pod uwagę w tak dużym stopniu jak dziś. Teraz pracodawcy właśnie ten rodzaj kompetencji coraz bardziej doceniają. Prawdopodobnie dlatego, że często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardych niż od początku budować oraz inwestować w tworzenie jego kompetencji miękkich. Badania rynku sugerują, że zapotrzebowanie na umiejętności miękkie stale wzrasta. 

Świetnym przykładem stanowiska, na którym wysoko rozwinięte umiejętności miękkie się przydają, jest sprzedawca. Powinna to być osoba, która umie wyjść z inicjatywną i zaproponować klientowi towar lub poczekać aż ten sprecyzuje swoje oczekiwania, a następnie polecić mu konkretne produkty. W tym przypadku ważna jest też umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach i ze stresem oraz dynamizm w działaniu – sprzedawca nie może koncentrować się jedynie na obsłudze jednego klienta.

Jak rozwinąć umiejętności miękkie? Przede wszystkim przez codzienną praktykę, kontakty z innymi ludźmi, obserwowanie i analizowanie swoich reakcji w kontaktach towarzyskich. W przeciwieństwie do kompetencji twardych nie są to umiejętności, których można nauczyć się z książek. Internet obfituje w różnego rodzaju szkolenia z umiejętności miękkich. Najlepiej wybierać te prowadzone przez profesjonalnych trenerów. Szkolenia często odbywają się w niewielkich grupach, w których konieczne jest odegranie przydzielonej scenki sytuacyjnej. Takie ćwiczenie pozwala uczestnikom pozbyć się niepożądanych reakcji i kształtować istotne umiejętności interpersonalne.

Kompetencje miękkie i twarde – jak je umieścić w CV?

Wszyscy posiadają jakieś kompetencje miękkie i twarde, dlatego, aby twoja szansa wśród konkurencji wzrosła, należy postarać się o unikalność. Warto także zadbać, aby umiejętności te jak najbardziej odpowiadały na ofertę pracodawcy i zgadzały się z wymaganiami dotyczącymi danego stanowiska.

Jak umieścić kompetencje miękkie i twarde w CV? Po pierwsze opisz swoje zdolności w sekcji „Umiejętności” na pierwszej stronie życiorysu. Pracodawcy rzadko czytają drugą stronę przedstawionego CV. Pamiętaj, aby zawsze próbować dopasować opis umiejętności do oferty pracy. Dzięki temu pracodawca od razu zobaczy, że jesteś dobrym kandydatem i nie wysyłasz tego samego CV do wszystkich firm. Staraj się być szczegółowy i nietuzinkowy.

Na zdjęciu symbole różnych umiejętności na drewnianych kostkach

Postaraj się nie wypisywać powszechnych umiejętności, które posiada prawie każdy kandydat, np. zamiast „Znajomość pakietu Office”, warto wyszczególnić programy wchodzące w skład pakietu, które znasz i opisać co dzięki nim potrafisz stworzyć (np. „Umiejętność tworzenia tabeli i diagramów w programie Microsoft Excel”).

W przypadku umiejętności twardych jasne jest, że należy wymienić wszystkie osiągnięcia, które potwierdzone są dokumentami albo są konkretną nabytą umiejętnością, np. znajomość języka włoskiego (certyfikat B2), Excel, Word, tworzenie prezentacji multimedialnych (PowerPoint, Prezi), prawo jazdy itd. Jak wygląda zatem lista umiejętności interpersonalnych i umiejętności miękkich, które są ważne i cenione właściwie na każdym stanowisku?

Oto przykładowa lista kompetencji szczególnie cennych dla pracodawców, które warto umieścić w CV:

  1. Logiczne i krytyczne myślenie

Obecnie zaawansowana technologia zobowiązuje do umiejętności szybkiego i analitycznego myślenia. Pracownik, który potrafi krytycznie i logicznie podejść do zaistniałego problemu jest na rynku pracy bardzo ceniony.

  1. Elastyczność i kreatywność

Jest to ważna kompetencja miękka, ponieważ w obecnych czasach, kiedy rynek ulega dynamicznym zmianom, bardzo ważne jest, aby być otwartym na zmiany, nowe rozwiązania i tworzyć nowe, innowacyjne usługi czy produkty.

  1. Komunikatywność

W większości zawodów praca polega na kooperacji z innymi pracownikami. Ważne, aby posiadać umiejętności sprawnego komunikowania się i rozwiązywania sporów w grupie. Potencjalny pracodawca na pewno wie, jak ważna jest umiejętność współpracy w zespole i niewątpliwie to doceni.

  1. Pracowitość i chęć rozwoju

Pracodawcy bardzo cenią sobie pracowników, którzy chcą stale zwiększać swoje kompetencje – uczęszczać na kursy, szkolenia, rozwijać umiejętności w zakresie obsługi nowych programów itd. Pracowitość i wykazywanie się inicjatywą oraz chęcią do pracy sprawią, że w oczach pracodawcy taki kandydat będzie sprawiał wrażenie bardziej profesjonalnego i zaangażowanego.

  1. Pozytywne nastawienie i sympatyczne usposobienie

Pozytywne nastawienie jest zaraźliwe i doskonale wpływa na samopoczucie oraz energię innych członków zespołu. Pomaga też ograniczyć konflikty w grupie oraz z większą chęcią wykonywać powierzone obowiązki. 

Połącz umiejętności, aby otrzymać pracę

Niezależnie od stanowiska, na jakie aplikujesz, bardzo prawdopodobne jest, że pracodawca będzie od ciebie oczekiwał zarówno umiejętności twardych, jak i miękkich. Te drugie również możesz rozwijać – dziś organizowanych jest wiele szkoleń i kursów, z których możesz skorzystać.

Video

Łącząc umiejętności twarde z miękkimi, masz największe szanse znaleźć zatrudnienie. Zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie mają wpływ na jakość wykonywanej przez nas pracy oraz jej skuteczność. Kluczowe kompetencje są inne dla każdego stanowiska pracy (np. kierowca tramwaju nie musi być poliglotą, ale musi koniecznie posiadać odpowiednie prawo jazdy, w przeciwieństwie do np. dziennikarza). We wszystkich zawodach trzeba jednak posiadać umiejętności obu grup – kompetencje twarde oraz kompetencje miękkie. Warto inwestować w ich rozwój, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.

Podsumowując, kompetencje twarde, to takie, które są mierzalne oraz są konkretnymi umiejętnościami zdobytymi na ścieżce edukacji lub poprzez doświadczenie. Kompetencje miękkie zaś są to indywidualne cechy, które decydują o twoim usposobieniu i sposobie zachowania. Obie te grupy są niezwykle ważne, chociaż obecnie to kompetencje miękkie uważane są za bardziej cenione na rynku pracy.

Pamiętaj, aby w każdej pracy, którą decydujesz się zmienić, poprosić szefa o wydanie referencji, które potem pomogą „udowodnić” nasz faktyczny zasób umiejętności. W tym dokumencie z powodzeniem mogą zostać wymienione nie tylko osiągnięcia na polu zawodowym, ale też umiejętności miękkie. Dla pracodawców referencje są bardzo ważne, bo stanowią potwierdzenie informacji zawartych w CV.

Najczęściej zadawane pytania

Czym są kompetencje twarde?

Kompetencje twarde, inaczej zawodowe, to zbiór umiejętności i wiedzy potrzebnych do wykonywania określonego zawodu, które są do pewnego stopnia mierzalne, bo potwierdzone dokumentacją (certyfikatami, dyplomami itp.)

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie to umiejętności, które nie są mierzalne. Ujawniają się one w zachowaniu pracownika i sposobie, w jaki pełni obowiązki, ale nie sposób ocenić ich na podstawie zdobytych dokumentów. Są to umiejętności o charakterze bardziej osobistym i interpersonalnym.

Jak rozwijać kompetencje miękkie i twarde?

Opcji rozwinięcia umiejętności twardych jest mnóstwo - umożliwiają to kursy, szkolenia zawodowe czy studia kierunkowe. Trudniej natomiast rozwijać umiejętności miękkie, które przychodzą z doświadczeniem oraz odpowiednim kierownictwem i wymagają nie tyle wiedzy teoretycznej, co praktyki oraz dobrego przykładu. Coraz popularniejsze stają się szkolenia z kompetencji miękkich, na które warto się udać, by rozwinąć te bardziej subtelne umiejętności.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Patrycja Kosek

Dziennikarz

Specjalista digital marketingu, redaktor, copywriter i dziennikarz. Ma prawie 10 lat doświadczenia. Poza pisaniem i korektą zajmuje się zarządzaniem i optymalizacją treści, a także planowaniem i realizacją kampanii marketingowych oraz projektów link outreach na potrzeby SEO.

10 komentarzy

Jan

Jan

Dobrze widzieć, że umiejętności miękkie są coraz bardziej doceniane, ponieważ z mojego doświadczenie, są one często ignorowane przez pracodawców. Czasami uczucie, że człowiek z dobrą osobową tactyczną jest pomijani za kimś z technicznych umiejętności, nawet jeśli nie pasują dobrze z zespołem. Warto postarać się rozwijają swoje kompetencje miękkie.
Skrzywdzony

Skrzywdzony

Świetny artykuł! Jako pracodawca wiem, że znalezienie kandydata z odpowiednimi kompetencjami miękkimi jest nie łatwe, ale równocześnie one są kluczowe dla pracy w zespole. Bardzo ważne są też oczywiście umiejętności funkcjonalne, ale dobry zespół to podstawa każdej firmie.
Piotr

Piotr

Ciekawe spojrzenie na kompetencje i umiejętności, które powinniśmy umieścić w naszych CV. Mam nadzieję, że dzięki temu uda mi się lepiej rozplanować swoje życiorys i szukać pracy efektywniej. Tylko się zastanawiam jak dobrze pokazać te kompetencje miękkie...
Adelajda

Adelajda

Dobry tekst! Świetnie wyjaśnia różnicę między kompetencjami twardymi a miękkimi. Zgadzam się z tym, że umiejętnośćmiękkie są coraz bardziej doceniane przez pracodawców. Czas pracy też nauczył mnie, że naprawdę umiejętności miękkie są czesto kluczowe - dobry zespół to podstawa!
Seaman

Seaman

"Kto się kanarkiem urodził, orłem nie umrze". Większość kompetencji miękkich to po prostu cechy charakteru, wrodzone predyspozycje czy nabyte w dzieciństwie doświadczenia socjalizacyjne, których nie da się nauczyć w dorosłym życiu. A już na pewno nie na jakimś weekendowym szkoleniu u "kołcza".
Mlody

Mlody

Kompetencje nie są mierzalne więc nie można ich zmierzyć. Można je tylko sprawdzić. Pomiarowi podlegają tylko obiekty fizyczne.
Marcin

Marcin

Prawo jazdy nie jest kompetencją tylko uprawnieniem formalnym. Kompetencja to "prowadzenie samochodu"
Jerzy

Jerzy

Z tego co się orientuję, kompetencje mogą być twarde i miękkie. Proponuje przeczytać ten artykuł. Wszystko się dowiecie.
Eliasz

Eliasz

Wszystko wymaga szkoleń. Spójrz na swoją historyczną stopę dobrowolnego obrotu i sprawdź, czy ulepszone szkolenie pomaga ją zmniejszyć. Możesz także użyć tego raportu, aby zobaczyć, jak skumulujesz się w stosunku do rotacji pracowników w porównaniu z Twoją branżą.
Dariusz

Dariusz

Kiedyś mieliśmy na studiach o tym wykłady i ćwiczenia. Praktycznie w tym artykule można sobie wszystko odświeżyć i będzie to wystarczające. Wiele z nich można we własnym zakresie wzmocnić.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.