Spis treści
Wyobraź sobie, że jesteś pracodawcą i chcesz zatrudnić pracownika. Co będzie dla Ciebie ważne? Wykształcenie i doświadczenie na pewno, ale nie zapominaj, jak ważne są też kompetencje miękkie. Coraz więcej firm współpracuje z międzynarodowymi podmiotami, a motorem rozwoju jest zawsze popyt, który generują klienci. Dobrze, gdyby pracownicy potrafili ich kompetentnie obsłużyć, prawda?
Nawet, jeśli pracownik nie będzie siedział na pierwszym froncie obsługi klienta, to rozwinięte umiejętności interpersonalne pozwolą mu dobrze komunikować się w obrębie zespołu.
Zadbaj o swój rozwój już na studiach
Wkroczenie na rynek pracy jeszcze przed Tobą? W takim razie pamiętaj nie tylko o nauce, ale także o zdobyciu kompetencji miękkich. Wbrew pozorom ich też można się nauczyć, a sposobności jest wiele, choć nie zawsze są oczywiste.
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie np. z praktyk studenckich. Dzięki nim możliwe jest nie tylko zapoznanie się z tajnikami wybranego zawodu, lecz także zdobycie pierwszych doświadczeń we współpracy w grupie kolegów z pracy. Wyzwania, także interpersonalne, i wiedza zdobyta w trakcie ich rozwiązywania z pewnością zaprocentują w przyszłości.
Odbywanie stażu lub praktyk studenckich to również możliwość pracy w multikulturowym środowisku. W czasach, gdy na rynku aktywnych jest kilka generacji (millenialsi, generacja X, Y, Z, a za moment - alfa), umiejętność pracy z osobami z różnych środowisk to kolejna ważna kompetencja. Ze względu na różnice pokoleniowe może pojawić się problem z komunikacją. Staże, praktyki i wolontariaty to sposoby na zetknięcie się tym zjawiskiem.
Kompetencje pracownika – które są kluczowe?
Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy kompetencje pracownika stanowią istotny czynnik różnicujący. Pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na wykształcenie i doświadczenie, ale również na zestaw unikalnych umiejętności i zdolności, które pracownik przynosi do firmy.
- analityczne myślenie,
- zdolność do rozwiązywania problemów,
- umiejętność zarządzania czasem,
- umiejętność efektywnej komunikacji i pracy zespołowej.
Uważaj, bo w tym miejscu znajduje się pewna pułapka: miękkie kompetencje są niemierzalne, dlatego w CV może je wpisać praktycznie każdy. Co zrobisz, kiedy pracodawca Cię o nie zapyta? Dobrze się przygotuj i przemyśl, czy masz jakieś dowody z życia na poparcie tych umiejętności.
Pamiętaj, że nie każdy z nas musi być świetny w zarządzaniu lub być kreatywny bez granic. Jeśli Cię to nie dotyczy, nie wpisuj tej informacji w swoje dokumenty. Oszczędzi Ci to stresu w przyszłości.
Kompetencje miękkie – czy są ważniejsze od twardych?
Rynek pracy niezmiennie ceni konkretne umiejętności techniczne. Dlatego jeśli lubisz przedmioty ścisłe, świetnie programujesz, chcesz zdobywać wiedzę dotyczącą modeli zarządzania – świetnie, rób to!
Nie zapominaj jednak o wadze kompetencji miękkich, takich jak komunikacja, zdolność do pracy zespołowej, kreatywność czy zdolność do radzenia sobie ze stresem. Efekty pracy nad nimi przydadzą Ci się w różnych branżach i stanowiskach.
Sztuczna inteligencja optymalizuje pracę w wielu zawodach, przejmując coraz bardziej zaawansowane funkcje techniczne. Jednak kompetencje miękkie będą Twoją przewagą nad najbardziej zaawansowaną technologią. Dlatego warto o nich pamiętać.
Czy warto inwestować w znajomość języków?
Jeśli masz talent lingwistyczny lub chcesz nauczyć się czegoś nowego, wybierz język obcy. Angielski na rynku pracy jest oczywistością, wymaga go większość pracodawców. Mało tego, coraz więcej organizacji zaczyna oczekiwać od przyszłych pracowników komunikatywnego porozumiewania się przynajmniej w dwóch językach. Poza wspomnianym angielskim, najczęściej w ogłoszeniach pojawia się:
- niemiecki,
- rosyjski,
- hiszpański,
- ukraiński,
- francuski.
Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów znających języki egzotyczne, np. chiński lub koreański. Wynika to z faktu, że coraz więcej firm poszukuje nowych kontaktów biznesowych. Oddziały w Polsce tworzą także międzynarodowe firmy produkcyjne oraz korporacje.
Czy warto poświęcać miesiące, a nierzadko lata na naukę języka? Może się okazać, że na jedno stanowisko aplikujesz Ty i kandydat z podobnymi kompetencjami i wykształceniem. Wówczas znajomość dodatkowego języka będzie Twoim mocnym atutem.
Szkolenia i kursy podyplomowe
Ciągłe inwestowanie w rozwój własnych kompetencji może być męczące. Dlatego pamiętaj, aby robić to w zgodzie ze sobą i przyjmować sygnały, jakie daje Ci Twój umysł. Nie męcz się na siłę na kursie programowania – być może to po prostu nie dla Ciebie. Zastanów się, co Cię interesuje i spróbuj pójść w tę stronę. Może szkolenie z rozwiązywania konfliktów lub metodyki Agile będzie czymś dla Ciebie?
Ofert kursów, warsztatów, studiów podyplomowych i innych możliwości rozwoju jest aktualnie bardzo wiele. Pamiętaj, że rozwijanie kompetencji to inwestycja, która przynosi korzyści zarówno na krótką, jak i długą metę. Dzięki zetknięciu się z różnymi dziedzinami będziesz wiedział, co najbardziej Ci odpowiada i w którą stronę chcesz świadomie się rozwijać.
Zainwestuj w kompetencje liderskie
Dzięki dynamice rynku powstaje wiele nowych firm, dotychczasowe rozrastają się, a to sprawia, że zapotrzebowanie na liderów jest ogromne. Niestety, często zostają nimi osoby, które są świetnymi ekspertami w swojej pracy, ale nie mają kompetencji, które pozwoliłby im dobrze zarządzać.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kandydaci doskonale wykształceni, posiadający umiejętność pracy w grupie i komunikatywni będą szybko awansować. Pracodawcy stawiają bowiem na przyszłych liderów. Ta tendencja, według specjalistów, nie zmieni się w najbliższych latach.
Umiejętność zarządzania pracą oraz rozwiązywania konfliktów przyda Ci się nie tylko w życiu zawodowym.
Poszukiwanie pracy - zadbaj o dokumenty aplikacyjne
Przygotowanie odpowiedniego CV to także umiejętność. Pamiętaj, że w oczach rekrutera lepiej wypadniesz, jeśli przygotujesz dokumenty w oparciu o dane ogłoszenie, niż wyślesz rozbudowany elaborat opisujący wszystkie dotychczasowe doświadczenia. Być może ich ilość jest imponująca, ale rekruter musi przejrzeć dziennie kilkadziesiąt lub nawet kilkaset aplikacji. Jak myślisz, jak wnikliwie będzie sprawdzał, czy masz kompetencje, na których mu zależy, jeśli będą schowane pod wieloma innymi?
Zadbaj, aby CV korespondowało z tym, co w nim wpiszesz. Jeśli deklarujesz świetną znajomość narzędzia, jakim jest edytor tekstowy, a tekst rozjeżdża się i jest niesformatowany, będzie to kiepskie świadectwo.
Dobrą praktyką jest także założenie profilu na LinkedIn. Zadbaj o to, aby był aktualny.
Podsumowanie
Pamiętaj, że w świecie pracy, obok tradycyjnych kwalifikacji, coraz większą rolę odgrywają: umiejętność efektywnej komunikacji, pracy zespołowej, analitycznego myślenia i zarządzania czasem.
Rozwój kompetencji miękkich i twardych idą w parze i stanowią receptę na sukces w dzisiejszym zmiennym i wymagającym środowisku zawodowym. Ponadto inwestycja w rozwój zawodowy jest jednocześnie inwestycją w siebie. Nowe umiejętności zostaną z Tobą na całe życie.
To może Cię również zainteresować
Kompetencje zawodowe - czym są i które są najbardziej pożądane?