Pracownik - prawa i obowiązki

Dwie umowy o pracę - czy jest to możliwe?

31 marca 2022

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 12 głosów

12 głosów

4 komentarze
Dwie umowy o pracę - czy jest to możliwe?
W czasach galopującej inflacji oraz stale drożejących produktów na sklepowych półkach, niektórzy pracownicy zaczynają rozważać podjęcie kolejnego zajęcia o charakterze zarobkowym. To coraz bardziej powszechna praktyka. Można stwierdzić, że właściwie coraz mniej jest na rynku pracowników, którzy swoje wynagrodzenie uzyskują tylko z jednego miejsca pracy. Jednak wiele osób miewa wątpliwości, czy można mieć dwie umowy o pracę jednocześnie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.

Czy pracownik może mieć dwie umowy o pracę?

Odpowiedź brzmi: jak najbardziej. Jeśli chcesz zwiększyć swoje miesięczne dochody, prawdopodobnie zastanawiasz się nad zmianą pracy na lepiej płatną lub, jeśli masz jeszcze odpowiednie siły przerobowe, szukasz dodatkowego zatrudnienia. Coraz więcej osób, zwłaszcza młodych, zasila swój domowy budżet kolejnym wynagrodzeniem. To szczególnie atrakcyjna opcja zwłaszcza, odkąd tak popularna stała się praca zdalna - wówczas można podjąć dodatkowe zajęcie, nie ruszając się z domowego zacisza. Drugą pracę możesz zawrzeć na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Czy dwie umowy o pracę nie przysporzą nam więcej szkód niż pożytku?

Na wstępie warto zaznaczyć, że prawo nie zabrania zawierania dwóch umów o pracę jednocześnie. Druga umowa może być na przykład na pół etatu. Co więcej, można podpisać dwie umowy o pracę na dwa pełne etaty. Jednak zasady pracy oraz rozliczeń mogą różnić się w zależności od tego, czy obie umowy są u tego samego pracodawcy, czy u dwóch różnych. Warto więc przyjrzeć się z bliska obu przypadkom. 

Sytuacja jest dosyć mało skomplikowana, jeśli umowy zawierane są u dwóch różnych pracodawców. Wówczas pracownik nie jest zobowiązany do informowania drugiej strony o podjęciu kolejnej pracy. Wyjątkiem są umowy, w których umieszczona jest klauzula o zakazie konkurencji. Jeśli pracownik podpisał tę klauzulę, a chce zawrzeć kolejną umowę o pracę z innym pracodawcą w obszarze tej samej branży, może działać na szkodę tego pierwszego, a co za tym idzie, łamie postanowienia umowy. Jeśli druga praca dotyczy innej branży, wtedy nie ma żadnych przeciwwskazań do podpisania kolejnej umowy.

Co istotne, można także posiadać dwie umowy o pracę w jednym czasie, z tym samym pracodawcą. Podstawą dwóch umów jest wykonywanie obowiązków na dwóch różnych stanowiskach służbowych w podstawowym czasie pracy. Natomiast zawierając dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów dotyczących prawa do odpoczynku. Przepisy mówią o tym, że musi to być około 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby oraz średnio 35 godzin w ciągu całego tygodnia. Istnieje także możliwość zawarcia umowy o pracę i umowy zlecenie z jednym pracodawcą

Szukasz pracy?

Operator maszyn stolarskich

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • Ostrowiec Świętokrzyski
Dodana

Operator maszyn stolarskich

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 666-4 800 zł brutto / mc
  • Kunów
Dodana
Dodana

Pracownik biurowy

Beskidzka Agencja Ubezpieczeniowa sc Magdalena Krzysztof Barnat

  • Bielsko-Biała
Dodana

Video

Dwie umowy o pracę a składki ZUS?

Umowa o pracę to kompleksowe zabezpieczenie pracownika - odprowadzane są od niej oprócz podatku, także składki zdrowotne oraz ZUS. Dlatego właśnie jest to zwykle najbardziej pożądana przez pracowników forma zatrudnienia. Niestety wielu pracodawców unika zawierania umowy o pracę, gdyż wiąże się to dla nich z dodatkowymi kosztami, których nie ponoszą zatrudniając ludzi na umowy cywilnoprawne. Co jeśli uda nam się podpisać umowę o pracę, a później także kolejną? 

Dwie umowy o pracę - jakie składki należy odprowadzać? Podobnie jak w przypadku naliczania dni urlopowych, o czym więcej dowiesz się z dalszej części artykułu, w przypadku składek ZUS każdą z umów traktuje się jako niezależny stosunek pracy i od każdego wynagrodzenia potrącana jest składka zusowska. 

Dwie umowy o pracę — jak rozliczyć PIT?

Dwie umowy o pracę a rozliczenie PIT? Wielu pracownikom rozważającym podjęcie kolejnego zajęcia zarobkowego ten temat spędza sen z powiek. Jak poprawnie złożyć zeznanie podatkowe, jeżeli nasze wynagrodzenie pobieramy na podstawie dwóch różnych umów o pracę? Przede wszystkim warto zaznaczyć, że pracownik ma obowiązek złożyć oświadczenie tylko jednemu pracodawcy, a w przypadku dwóch umów u tego samego pracodawcy, po prostu tylko jedno oświadczenie. Drugi pracodawca pobierze wówczas podatek na zaliczkę bez kwoty zmniejszającej podatek. Następnie, w zeznaniu rocznym, podatnik ujmuje wyłącznie jedną kwotę zmniejszoną. 

Należy mieć na uwadze to, że przekroczenie progu podatkowego 120 000 zł spowoduje zastosowanie wyższej stawki odprowadzanego podatku, a mianowicie 32 proc. Należy więc dokładnie oszacować cały spodziewany przez siebie przychód. Jeśli Twój dochód przekroczy wskazany próg, a nie złożysz wcześniej wniosku o obliczanie zaliczek według stawki 32% to będziesz musiał dokonać sporej dopłaty podatku podczas zeznania w kolejnym roku. 

Jak widzisz można zawierać dwie umowy o pracę, a w przepisach podatkowych uwzględnia się takie sytuacje i szczegółowo omawia sposoby działania. Warto jednak przyswoić sobie te kilka zasad, dokładnie przeliczyć swoje miesięczne oraz, w miarę możliwości, roczne zarobki, aby podczas rozliczania PIT, nie dać się zaskoczyć. 

Dwie umowy o pracę — ile dni opieki nad dzieckiem?

W przypadku podpisania dwóch umów z różnymi pracodawcami, pracownik ma prawo do pełnego wymiaru urlopów i dni wolnych w obu zakładach pracy. Dni wolne i urlopy naliczane są niezależnie od siebie. A zatem jeśli w obu firmach pracownik zatrudniony jest na pełen etat, wymiar dni urlopowych wynosi 20 lub 26 dni (w zależności od stażu pracy, ukończonych szkół itp.). Z kolei z tytułu opieki nad dzieckiem przysługuje obecnie 5 dni wolnych w skali roku, niezależnie od liczby posiadanych dzieci. Dotychczas na opiekę nad zdrowym dzieckiem przeznaczone były tylko 2 dni w roku. 

W przypadku dwóch, niezależnych umów o pracę opieka na dziecko należy Ci się zarówno w pierwszym jak i w drugim zakładzie pracy. Jeśli podejmujesz dwa stosunki pracy z jednym pracodawcą, to dni wolne na opiekę nad dzieckiem naliczane są proporcjonalnie do wymiaru godzin każdej z nich. Należy pamiętać, że każda umowa reguluje i traktuje każdy stosunek pracy odrębnie od poprzedniego. Dlatego świadczenia czy dni urlopowe nie łączą się. Pracownik ma do nich prawo zarówno z tytułu pierwszej jak i drugiej umowy, którą zawarł. 

Podsumowanie:
  • Pracownik może mieć dwie umowy o pracę, o ile przestrzega zasad dotyczących pracy oraz odpoczynku
  • W przypadku dwóch umów o pracę u tego samego pracodawcy, należy uwzględnić przepisy dotyczące prawa do odpoczynku oraz rozliczania PIT
  • W przypadku podpisania dwóch umów o pracę z różnymi pracodawcami, pracownik ma prawo do pełnego wymiaru urlopów i dni wolnych w obu zakładach pracy
  • Podpisanie klauzuli dotyczącej zakazu konkurencji w jednej z umów, uniemożliwia podpisanie kolejnej umowy w tej samej branży z innym pracodawcą

Najczęściej zadawane pytania

Czy można zawrzeć dwie umowy o pracę w tym samym czasie?

Owszem, można pracować na dwóch umowach o pracę jednocześnie, jeśli żadna z umów nie zawiera klauzuli dot. zakazu konkurencji. Chyba, że każda z umów dotyczy pracy w innej branży, wtedy brak jest jakichkolwiek przeciwwskazań.

Czy można mieć dwie umowy o pracę u tego samego pracodawcy?

Tak, zawarcie dwóch umów o pracę u tego samego pracodawcy jest możliwe, jeśli pracownik pełni obowiązki, które są adekwatne do dwóch różnych stanowisk i wykonuje je w podstawowym czasie pracy.

Czy muszę odprowadzać składkę ZUS od każdej umowy o pracę?

Każdy stosunek pracy na mocy umowy o pracę, jest traktowany oddzielnie, dlatego od każdego przychodu z tego tytułu należy odprowadzać składkę ZUS, zdrowotną oraz podatek w wysokości 17 lub 32 proc.

Jaki wymiar urlopu przysługuje mi w związku z dwiema umowami o pracę?

Dla każdej umowy o pracę urlop wypoczynkowy, opieka na dziecko i inne dni wolne naliczane są osobno, ponieważ są to oddzielne stosunki pracy.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

4 komentarze

Ślicznotka

Ślicznotka

Dzięki artykułowi wiem, jakie przepisy dotyczą dwóch umów o pracę. Daje to większe możliwości zatrudnienia, ale również wymaga przestrzegania konkretnych zasad.
Janko muzykant

Janko muzykant

Bardzo ciekawy artykuł. Zawsze zastanawiałem się, czy to możliwe, żeby pracować na dwa etaty. Teraz wiem, że jest to dozwolone.
Ikarius

Ikarius

Artykuł jest bardzo pouczający. Dowiedziałem się, że pracownik może mieć dwie umowy o pracę, co dla mnie jako osoby bezrobotnej jest bardzo cennej wiedzy.
HR11

HR11

Cieszę się, że mogę mieć dwie umowy o pracę, co dla mnie oznacza większe przychody. Warto jednak pamiętać o swoich prawach i przestrzegać przepisów dotyczących prawa do odpoczynku.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.