Spis treści
Z artykułu dowiesz się:
- na czym polega praca brand managera?
- jaki jest zakres obowiązków na tym stanowisku?
- ile może zarobić brand manager?
- jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba ubiegająca się o stanowisko brand managera?
- jak wygląda rynek pracy w tym zawodzie?
- czy ścieżka brand managera jest przyszłościowa?
Brand manager - na czym polega praca?
Wokół marki skupiają się główne działania marketingowe firmy. To ona powinna pojawiać się w świadomości klientów podczas dokonywania wyborów zakupowych. Jak zostało wspomniane we wstępie brand manager to opiekun marki. Jego praca skupia się wokół działań promocyjnych i reklamowych, które mają tworzyć pozytywny wizerunek marki na danym rynku. W zależności od przedsiębiorstwa jego obowiązki kształtują się różnie, podobnie jak zakres odpowiedzialności.
- budowanie wiarygodności i świadomości marki, tworzenie strategii marki (jaką rolę powinna pełnić, obecność i pozycja marki na rynku)
- tworzenie strategii i zarządzanie kampaniami marketingowymi w celu zachowania spójności brandingu,
- tworzenie strategii komunikacji na bazie obecnej pozycji marki na rynku,
- koordynowanie i czynne uczestnictwo we wprowadzaniu nowego produktu na rynek,
- przeprowadzanie badań rynkowych i analiza danych konsumenckich,
- planowanie i zarządzanie budżetem,
- wsparcie działu sprzedaży poprzez przygotowanie egzekucji na rynku.
Zakres obowiązków brand managera jest interdyscyplinarny i często wspierają go osoby z innych działów. Osoba na tym stanowisku czynnie współpracuje z klientami oraz współpracownikami zaangażowanymi w promowanie marki i produktów rynkowych.
Dla kogo najlepsza jest praca na stanowisku brand managera?
Ze względu na interdyscyplinarny charakter pracy na stanowiska brand managera poszukuje się osób kreatywnych, otwartych, proaktywnych, komunikatywnych, a jednocześnie posiadających umysł analityczny i kompleksowe podejście do zarządzania projektami. Brand manager jest ambasadorem swojej marki, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Powinien więc posiadać połączenie twardych i miękkich umiejętności biznesowych.
- analizują przedstawione dane i na ich podstawie przygotowują rekomendacje biznesowe,
- posiadają umiejętności zarządzania projektami i zespołem,
- myślą strategicznie,
- są komunikatywne (w prezencji, negocjacjach, spotkaniach/warsztatach),
- potrafią jasno i precyzyjnie komunikować cele, pomysły i rekomendacje,
- dobrze zarządzają finansami, czasem i pracą,
- są ciekawe nowych wyzwań.
- dobry wzrok i słuch,
- zręczne ręce i palce,
- dobra ogólna koordynacja wzrokowo-słuchowa.
Do pracy na tym stanowisku przeciwwskazaniem będą wszelkie dysfunkcje ograniczające możliwość swobodnego porozumiewania się.
Ile zarabia brand manager?
Zarobki na stanowisku brand managera kształtują się różnorodnie. Na ich wysokość ma wpływ m.in. wielość firmy, zakres obowiązków i odpowiedzialności oraz doświadczenie. Poniższa tabelka prezentuje sytuację rynkową dotyczącą zarobków na tym stanowisku:
POZIOM WYNAGRODZENIA | ZAROBKI BRUTTO | ZAROBKI NETTO |
---|---|---|
MINIMALNE | 7 000 zł | 5 025 zł |
ŚREDNIE | 9 700 zł | 6 768 zł |
WYSOKIE | 13 300 zł | 8 960 zł |
Co wpływa na wysokość zarobków w pracy brand managera?
Zarobki na stanowisku brand managera wahają się od 3 000 do nawet 20 000 zł brutto miesięcznie. Tak duża rozbieżność w widełkach płacowych zależy od wielu czynników. Na wyższe zarobki mogą liczyć osoby z dużym doświadczeniem, wysoką odpowiedzialnością w firmie oraz wysoce rozwiniętymi umiejętnościami biznesowymi. Na wysokość zarobków opiekuna marki wpływa również wielkość firmy, miejsce zamieszkania oraz w wielu przypadkach - wykształcenie. Duże znaczenie ma również system rozliczania. W niektórych firmach brand managerowie mogą liczyć na dodatkowe premie zależne od wolumenu sprzedaży produktów rynkowych.
Czy do pracy na stanowisku brand managera potrzebne są studia lub dodatkowe szkolenia?
Analizując oferty pracy dostępne na rynku, wielu pracodawców wymaga od przyszłych brand managerów przede wszystkim doświadczenia zawodowego (min. 1-3 lata lub pracy przynajmniej z jedną marką). Znaczna większość pracodawców oczekuje od kandydatów studiów wyższych z zakresu marketingu, zarządzania lub reklamy. Na portalach z ogłoszeniami o pracę ofert w których pracodawcy nie wymagają wykształcenia kierunkowego jest niewiele.
Mile widziane są za to wszelkiego rodzaju dodatkowe kursy czy szkolenia, które zwiększają szansę na zatrudnienie. Praca brand managera wymaga wielu umiejętności biznesowych oraz analitycznych, których nabywa się poprzez doświadczenie lub specjalistyczne szkolenia z zakresu marketingu oraz reklamy. Czy więc dostanie pracy na stanowisku brand managera bez studiów wyższych jest niemożliwe? W tym miejscu wiele zależy od pracodawcy, ukończonych kursów oraz przede wszystkim wspomnianego doświadczenia, które jest ważną kartą przetargową w rozmowach z przyszłym pracodawcą. Tabelka poniżej prezentuje najbardziej popularne kursy oraz kierunki obierane przez osoby ubiegające się o pracę brand managera:
CZY POTRZEBNE? | SZKOŁY / STUDIA | SZKOLENIA / KURSY |
---|---|---|
WYMAGANE | Od kandydatów na stanowisko brand managera wymagane jest, aby posiadał wykształcenie wyższe z Marketingu lub podobnego kierunku. | - |
PRZYDATNE | - | Brand manager powinien biegle porozumiewać się w innym języku niż polski, także ukończenie kursu językowego będzie na pewno dużym atutem. |
Jakie są możliwości zatrudnienia w zawodzie brand managera?
Możliwości zatrudnienia dla brand managerów stwarzają małe i większe przedsiębiorstwa należące do różnych sektorów biznesu. W obecnych czasach marketing odgrywa niezwykle istotną rolę w rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego miejsca pracy dostępne są w niemal każdym obszarze rynku. Plusem może okazać się dogłębna znajomość specyfiki danej działalności.
Czy zawód brand managera jest przyszłościowy?
W obecnych czasach dobry marketing jest uważany za jedną z silniejszych stron biznesu. Przedsiębiorstwa wchodząc na rosnące rynki muszą liczyć się z obecnością konkurencji, która zbudowała swoją markę i aktywnie pozyskuje klientów. Rola brand managera zarówno w organizacjach dopiero wchodzących na rynek, jak i w już istniejących jest niezwykle cenna. Zaufanie do marki to jeden z ważniejszych czynników jakimi kierują się konsumenci w wyborze produktów czy usług. Spójność marki pomaga identyfikować ją wśród wielu na rynku i sprawia, że utrwala się ona w pamięci konsumentów. Ma to szczególnie istotne znaczenie, zwłaszcza w obecnych czasach, gdy na rynku pojawiają się wciąż nowe podmioty, które walczą o uwagę w procesie sprzedażowym. Dlatego zawód brand managera jest przyszłościowy, ponieważ organizacje chcąc utrzymać się na rynku będą potrzebować kompetentnych osób odpowiedzialnych za wizerunek brandu.
- Brand manager zajmuje się opieką nad marką i działań promocyjnych oraz reklamowych. Jego obowiązki są interdyscyplinarne i często wymagają współpracy z innymi działami w firmie.
- Do pracy na tym stanowisku poszukuje się osób kreatywnych, otwartych, proaktywnych, komunikatywnych, z umysłem analitycznym i kompleksowym podejściem do zarządzania projektami.
- Zakres zarobków na stanowisku brand managera zależy od wielu czynników, takich jak wielkość firmy, zakres obowiązków, doświadczenie oraz miejsce zamieszkania. Brand managerowie zazwyczaj posiadają wykształcenie wyższe z zakresu marketingu lub podobnego kierunku, a dodatkowe kursy czy szkolenia mogą zwiększyć ich szanse na zatrudnienie.
- Miejsca pracy dla brand managerów są dostępne w różnych sektorach biznesu, gdzie marketing odgrywa ważną rolę w rozwoju przedsiębiorstw.