Spis treści
Rządowa klasyfikacja zawodów i specjalności - określenie zawodu menadżera
W Klasyfikacji Zawodów w Polsce, dokumencie wydawanym przez Ministerstwo Pracy, zawód menadżera pojawia się w kilku kontekstach wraz z opisami zakresu obowiązków menadżera. Menadżer raz występuje w tym dokumencie jako osoba posiadająca swoich doradców, którzy radzą jak “dotrzeć do rynków docelowych”, zatem menadżer korzysta z ich rad, ale osobiście podejmuje decyzje strategiczne. Definicja menadżera jest podobna do definicji kierownika. Z tym, że menadżer najczęściej zajmuje się specyficznymi projektami (zgodnie z Klasyfikacją) związanymi z przedsięwzięciami komercyjnymi i kulturalnymi. Tę grupę Klasyfikacja Ministerstwa pozostawia bez dalszych określeń, przypisując jej tylko etykietę “nieklasyfikowany” oraz stopień średniego lub wyższego personelu. Związki menadżera z przywództwem i kierownictwem pojawiają się też, gdy dokument wspomina związki tego zawodu z przywództwem wojskowym. Zatem menadżer w przedsiębiorstwie jest osobą wyznaczoną do wykonywania pewnych zadań z dużą dozą swobody, gdyż ufa się jego umiejętnościom i kompetencjom.
Menadżer i jego kluczowe stanowisko w firmie
Menadżerowie w firmie pełnią stanowiska kierownicze, ponieważ od ich rozpoznania sytuacji, pokierowania odpowiednio procesami pracy i produkcji, rozeznania i trafnych decyzji - zależą losy przedsięwzięcia, w które angażuje się firma. Menadżer nie jest pracownikiem najwyższego szczebla, lecz jednak w hierarchii stopni w danym przedsiębiorstwie niekiedy ma zdanie decydujące. Tylko od rad i zarządów oraz dyrektorów wyższych szczebli zależy jakie obowiązki zostaną przypisane menadżerowi. Zwykle poszukiwani są ludzie z odpowiednim doświadczeniem i udokumentowaną wiedzą o zagadnieniu. Tak więc zakres obowiązków menadżera hotelu może różnić się od menadżerskich obowiązków w agencji PR. Jedno jest pewne: menadżer ma wielką swobodę w poruszaniu się po terenie zawodowym, jednocześnie składa raporty swoim przełożonym, którzy wyznaczyli go do wypełniania zadania, jednocześnie też kieruje zespołem, który sobie dobrał lub który został mu powierzony.
![Manager w firmie](https://www.aplikuj.pl/userfiles/_CMS_/manager-w-firmie.jpg)
Jak wygląda codzienna praca menadżera?
Weźmy dla przykładu obowiązki menadżera restauracji lub zakres obowiązków menadżera sprzedaży. To codzienne rozmowy z uczestnikami projektu, rozmowy z podmiotami zewnętrznymi, prowadzenie kalkulacji, analityki i doprowadzanie do dobrej organizacji pracy, to często dziesiątki odebranych telefonów i maili, to wydawanie poleceń, konsultowanie się, zasięganie informacji, własny namysł, podejmowanie decyzji - zawód menadżer jest bardzo wymagający. Nie bez powodu potrzebna jest tu też świetna kondycja fizyczna i psychiczna. Menadżer znosić musi łatwo napływ olbrzymiej ilości informacji, analizować je i na ich podstawie wydawać decyzje. Nie każdy to potrafi. W zależności od skomplikowania projektu rola menadżera może być większa lub mniejsza, ale zawsze wiąże się z ogromem obowiązków, które najlepsi biorą “w zakasanych rękawach” swoich koszul.
Z zawodu menadżer - bycie szefem i menadżerem
Nie każdy może zostać menadżerem, a na pewno nie każdy może zostać menadżerem dobrym. To ogrom obowiązków, często także osobiste predyspozycje i w trudzie zdobywana wiedza o zarządzaniu, to także lata doświadczenia na niższych stanowiskach i ciągła wola doskonalenia się. Menadżer zajmuje się dosłownie wszystkim, czym trzeba się zająć, stoi na straży i pilnuje pomyślnego przebiegu zadań mu powierzonych. Taki zakres obowiązków menadżera czyni go zawiadowcą - pełni on rolę kierowniczą i odpowiada wyłącznie przed sobą lub wyżej jeszcze w hierarchii firmy postawionymi osobami. Menadżerom zleca się poszczególne zadania zgodnie z ich doświadczeniem i kompetencjami, i oczekuje się rezultatów, efektów, wyników, oddając część spraw firmowych w ręce dobrego menadżera.
Role decyzyjne - jaką rolę powinien pełnić menadżer
Menadżer samodzielnie prowadzi wiele spraw, zatem od niego wiele decyzji zależy, z nich zostanie rozliczony, ale ma też prawo i obowiązek swoje decyzje wcielać w życie. Menedżerowi w przedsiębiorstwie przypada rola kierownicza. Zawód menadżer to wykonywanie odpowiedzialnych zajęć i branie na siebie odpowiedzialności za decyzje oznajmione jako konieczne lub wymagane do wykonania. Menadżer to praca, która polega w dużej mierze na kontakcie z innymi w firmie i poza nią, na opracowaniu informacji i ich zgromadzeniu, następnie wydawane są decyzje dotyczące prowadzonego projektu, na podstawie wiedzy i w reakcji na aktualną sytuację przedsięwzięcia.
Interpersonalna rola menadżera: reprezentant i przywódca
Dobry menadżer w firmie potrafi przede wszystkim się komunikować. Zwykle dobiera sobie zespół stałych współpracowników, często z nimi rozmawia. W tym sensie jest liderem, bowiem nic nie pozostawia w projekcie bez swojej wiedzy. Jest dobrze poinformowany, ponieważ potrafi słuchać. Ale potrafi także wydawać polecenia, komunikować się z resztą zespołu. Być może do zakresu obowiązków menadżera nie należy rola przywódcy, ale i tak objęcie pieczy nad każdym drobnym zdarzeniem w wielowymiarowym aspekcie funkcjonowania prowadzonego projektu, predestynuje menadżera do posiadania najlepszej wiedzy o zdarzeniach, którą to wiedzą się kieruje i potrafi ją dobrze zakomunikować tak samo wewnątrz firmy, jak i w mediach, jako reprezentant prowadzonej sprawy.
![Manager - przywódca w firmie](https://www.aplikuj.pl/userfiles/_CMS_/manager-przywodca.jpg)
Monitorowanie, przekazywanie informacji i bycie rzecznikiem w firmie
Bycie menadżerem to także obowiązki doglądania bieżących procesów w firmie, aby kierować zadaniami oraz planować kroki ku przyszłości rozwoju. Niezbędna jest do tego komunikacja, szczególnie z kluczowymi pracownikami, ale - w zależności od wielkości firmy - zwykle menadżer ma do czynienia także z pracownikami szeregowymi, którym również wydaje polecenia tak, aby cały system organizacji pracy w firmie działał możliwie dobrze. Menadżer z prawdziwego zdarzenia nosi także w swojej korporacji buławę przywództwa nad niektórymi aspektami działania firmy, pewne sprawy są mu pozostawione do wykonania “wolną ręką”, zatem to on odpowiada za niektóre z przydzielonych projektów i zawsze powinien mieć pieczę nad całością ich przebiegu, co daje z kolei pierwszeństwo w byciu rzecznikiem dla pewnych projektów, przedsięwzięć, bowiem menadżer wie najlepiej o wszystkich aspektach podjętych działań i przez niego ostatecznie kontrolowanych.
Czego wymagają pracodawcy od menadżera?
Menadżer w przedsiębiorstwie pełni szczególną rolę i obowiązki menadżera, aby im zadośćuczynić, wymagają specjalnych kompetencji. Wymaga się obowiązkowości, sprawności w działaniu, kończenia powziętych zamierzeń, dokładności, sprawozdawczości, umiejętnego zorganizowania sobie pracy, ale także pewnych cech charyzmatycznych i etycznych. Przecież obowiązkiem menadżera np. restauracji jest poprowadzenie tego miejsca do rozwoju, który realnie przełoży się na ilość klientów, zmniejszenie kosztów, uzyskanie nowych przychodów, a więc dobre poprowadzenie biznesu w jego prospektywnym kierunku. Trzeba więc cechować się samodzielnością, sprawczością, zdolnością do podejmowania i egzekwowania decyzji. Od decyzji menadżera zależy bowiem rozwój poszczególnych gałęzi działalności firmy lub wręcz strategiczne i najbardziej kluczowe ze względu na rozwój zadania.
- Menadżerowie w firmie pełnią kluczowe stanowiska kierownicze, od których zależy sukces przedsięwzięcia.
- Obowiązki menadżera różnią się w zależności od specjalizacji i wymagają wiele doświadczenia, wiedzy i predyspozycji.
- Menadżerowie mają wiele ról i odpowiadają za podejmowane decyzje, bycie reprezentantem i przywódcą w firmie oraz nadzorowanie bieżących procesów.
- Wymagania zawodu menadżera mają także wpływ na kondycję fizyczną i psychiczną oraz potrzebę ciągłego doskonalenia się.