Spis treści
Od wielu lat w coraz większej liczbie polskich przedsiębiorstw poszczególne stanowiska kierownicze określa się według skrótów będących akronimem angielskich pojęć. Często mamy więc do czynienia z nazwami takimi jak CIO, CSO, RSM czy właśnie CEO. Jak się okazuje, używanie tego typu zapożyczeń z innego języka nie jest wymysłem, lecz realną potrzebą i próbą usystematyzowania nazewnictwa ról, jakie pełnią poszczególni członkowie kadry zarządzającej.
Czym zajmuje się CEO - osoba na stanowisku kierowniczym
Jak jest dyrektor generalny po angielsku? Kto to jest dyrektor generalny? Między innymi takie pytanie padają w przestrzeni publicznej w tym kontekście. Wprowadzenie angielskiego nazewnictwa także do polskich firm służy ich umiędzynarodowieniu. Coraz więcej rodzimych przedsiębiorstw nawiązuje bowiem współpracę z podmiotami zagranicznymi. To dlatego w ich strukturze zatrudnienia pojawiają się takie pojęcia jak między innymi chief executive officer (CEO), co po polsku można przetłumaczyć jako “dyrektor generalny”. W praktyce jest to najważniejsza osoba w danej firmie, która posiada uprawnienia do podejmowania ważnych decyzji korporacyjnych.
Wymagania oraz zakres obowiązków dyrektora generalnego - Chief Executive Officer, CEO
Bardzo często dyrektorem generalnym danego przedsiębiorstwa jest jej właściciel, choć z sytuacją taką można spotkać się głównie w mniejszych firmach. Wówczas trudno jest mówić o konkretnych wymaganiach, jakie się przed nim stawia, ponieważ najważniejszą kompetencją jest tak naprawdę możliwość podejmowania decyzji, które mają wpływ na dalsze losy podmiotu gospodarczego. W większych przedsiębiorstwach na stanowisko CEO odbywa się konkurs lub dyrektor wybierany jest w drodze awansu.
Do najważniejszych obowiązków CEO należy zarządzanie na szczeblu kierowniczym, a także komunikacja pomiędzy członkami zarządu firmy a pozostałymi pracownikami. Stanowisko takie znajdziemy jednak nie tylko w sektorze prywatnym. W tym miejscu trzeba odpowiedzieć na pytanie, kto to jest dyrektor generalny urzędu? Jak się okazuje, to kierownik w służbie cywilnej, czyli między innymi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów czy w poszczególnych ministerstwach.
Jakich umiejętności miękkie i twarde potrzeba na stanowisku dyrektora generalnego?
Skoro definicja dyrektora generalnego jest już znana, dlatego warto skupić się teraz na kluczowych umiejętnościach, jakie musi posiadać CEO, aby skutecznie wykonywać stawiane przed nim zadania. Dyrektor generalny jakie kwalifikacje ma posiadać? Przede wszystkim należy podkreślić, że jest to rola niezwykle prestiżowa, ale jednocześnie obarczona ogromną odpowiedzialnością. CEO niejednokrotnie jest “twarzą” całego przedsiębiorca i to on odbiera pochwały, ale także musi wziąć na barki wszelkie porażki czy kryzysy wizerunkowe.
Jakie cechy potrzeba CEO, których nie mają dyrektor marketingu i dyrektor technologiczny
Różnica między nimi polega w znacznej mierze na wadze podejmowanego ryzyka i ciężarze poszczególnych decyzji. CEO jest w tym wypadku dyrektorem nadrzędnym i to od jego zdania zależy, w którym kierunku pójdą prace na poszczególnych płaszczyznach, w tym właśnie marketingowej czy technologicznej. Objęcie posady dyrektora generalnego nie zawsze jest związane z posiadaniem nadzwyczajnych cech czy kompetencji, lecz wyróżnianiem się ze względu na umiejętność forsowania swoich pomysłów czy też wizji na rozwój firmy.
CEO, CFO, COO i CTO oraz inne angielskie skróty stanowisk dyrektorskich
Przy powoływaniu kolejnych funkcji kierowniczych w firmie duże znaczenie mają koszty związane z utworzeniem nowego stanowiska. To dlatego liczebność kadry zarządzającej jest często wprost proporcjonalna do wielkości samego przedsiębiorstwa. W największych podmiotach gospodarczych można spotkać się z nawet kilkunastoma różnymi stanowiskami, które oznacza się z reguły skrótami tworzonymi na podstawie angielskich nazw.
- CIO (Chief Information Officer) - dyrektor działu IT
- CFO (Chief Financial Officer) - dyrektor finansowy, główny księgowy
- CSO (Chief Security Officer) - dyrektor bezpieczeństwa
- COO (Chief Operating Officer) - dyrektor operacyjny
- CTO (Chief Technology Officer) - dyrektor działu technologii
- CMO (Chief Marketing Officer) - dyrektor marketingu
- CSM (Customer Service Manager) - kierownik ds. obsługi klienta
- HRM (Human Resource Manager) - kierownik działu kadr
Dyrektor generalny, dyrektor zarządzający, prezes — czym się różnią i za co odpowiadają
W przedsiębiorstwach o rozbudowanej strukturze zatrudnienia obok CEO występuje często także dyrektor zarządzający, który przejmuje od niego obowiązki związane z realizacją strategii, w tym rozwoju produktów albo usług. Odrębną funkcję pełni także prezes zarządu firmy, który najczęściej decyduje - przy współudziale rady nadzorczej - o wyborze dyrektora generalnego.
Często zdarza się również tak, że sam prezes jest jednocześnie CEO i łączy obie funkcje realizując pełen zakres obowiązków lub delegując część z nich. Pamiętajmy jednak, że takie sprawy, jak między innymi nowy pracownik w firmie czy likwidacja stanowiska to co do zasady nadal kwestie, z którymi są związane obowiązki pracodawcy, a więc nie dyrektorów, lecz najczęściej właściciela lub współwłaścicieli przedsiębiorstwa. CEO oraz inni członkowie szczebla kierowniczego to mimo wszystko nadal wyłącznie pracownicy firmy, co zawsze warto mieć na uwadze.
Zarobki CEO oraz innych najwyższych stanowisk w dużych firmach
Dyrektor generalny ile zarabia? Jak wygląda praca dyrektorów? Tego rodzaju pytania to norma. Nic w tym dziwnego, ponieważ stanowisko CEO od zawsze budzi sporo emocji. Pensja dyrektora to niezwykle indywidualna kwestia, która jest uzależniona od wielu czynników. Mówimy tutaj głównie o pracy dla prywatnego podmiotu, dlatego wynagrodzenie nie jest podawane do publicznej wiadomości i ustalane wewnętrznie między władzami przedsiębiorstwa a samym zainteresowanym.
Trudno jest wskazać nawet widełki, ponieważ CEO niewielkiej spółki może zarobić dla przykładu średnią krajową pensję, a dyrektor generalny dużej firmy zainkasuje w tym czasie kilka milionów miesięcznie. Jak wygląda dzień pracy dyrektora? Także i ten temat jest dość skomplikowany, ponieważ wszystko zależy od firmy, zakresu obowiązków CEO oraz nawyków danego człowieka. Duże znaczenie ma także kultura pracy przyjęta w danym przedsiębiorstwie oraz zasady bezpieczeństwa, które narzuca prawodawca.
CEO jako publiczna twarzą firmy czyli ostateczna władza wykonawcza w przedsiębiorstwie
Jak nazywa się obecny dyrektor generalny i prezes zarządu Play? Dla niektórych odpowiedź na to pytanie nie jest trudna i brzmi: Jean-Marc Harion. Jest to dowód na to, że dyrektor generalny executive dużej korporacji w rzeczywistości bardzo często jest z nią utożsamiany. CEO dużych korporacji i nie tylko to tak naprawdę osoby publiczne, których wizerunek przebija się niejednokrotnie do największych mediów. Za realną władzą wykonawczą w firmie idzie więc także rozpoznawalność.
To dlatego za publicznym działaniem większości CEO stoi sztab specjalistów od PR i marketingu. Każde słowo dyrektora generalnego dużej korporacji może mieć kluczowe znaczenie dla jej przyszłości, szczególnie wtedy, gdy podmiot ten jest notowany na giełdzie lub jednym z fundamentów jego istnienia są akcjonariusze.
Sprawdź także inne artykuły:
- Wprowadzenie angielskiego nazewnictwa do polskich firm służy ich umiędzynarodowieniu, a coraz więcej polskich przedsiębiorstw nawiązuje współpracę z podmiotami zagranicznymi. CEO to najważniejsza osoba w danej firmie, która posiada uprawnienia do podejmowania ważnych decyzji korporacyjnych.
- Zarządzanie na szczeblu kierowniczym i komunikacja pomiędzy członkami zarządu firmy a pozostałymi pracownikami należą do najważniejszych obowiązków CEO. W większych przedsiębiorstwach na stanowisko CEO odbywa się konkurs lub dyrektor wybierany jest w drodze awansu.
- CEO musi posiadać umiejętności forsowania swoich pomysłów i wizji na rozwój firmy. Dla powołania kolejnych funkcji kierowniczych w firmie istotne są koszty związane z utworzeniem nowego stanowiska. W największych podmiotach gospodarczych można spotkać się z kilkunastoma różnymi stanowiskami, które oznacza się z reguły skrótami tworzonymi na podstawie angielskich nazw.
- W przedsiębiorstwach o rozbudowanej strukturze zatrudnienia obok CEO występuje często dyrektor zarządzający, który przejmuje od niego obowiązki związane z realizacją strategii, w tym rozwoju produktów albo usług. Prezes zarządu firmy ma odrębną funkcję - decyduje najczęściej o wyborze dyrektora generalnego i łączy czasem obie funkcje realizując pełen zakres obowiązków lub delegując część z nich.