Spis treści
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- dlaczego warto budować markę osobistą i czemu jest ona tak ważna,
- od czego zacząć personal branding,
- w jaki sposób kreować wizerunek marki w przestrzeni internetowej,
- na co zwracać szczególną uwagę.
Zobacz także artykuł: Wizerunek firmy to nie wydmuszka – na czym polega dobry employer branding?
Personal branding - dlaczego warto?
Kreowanie wizerunku osobistego to jeden z kluczowych elementów osiągnięcia sukcesu w biznesie. Personal branding wpływa na to, jak klienci będą nas postrzegali, z jakimi wartościami będziemy się kojarzyć, czy będziemy wzbudzać ich zaufanie. Pozytywny wizerunek marki – zarówno w Internecie, jak i poza nim – niesie ze sobą także inne korzyści. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, ze względu na opinię eksperta w danej dziedzinie, posiadającego rzetelną wiedzę i doświadczenie. Ponadto bycie rozpoznawanym w mediach społecznościowych sprawia, iż wiele osób będzie chciało zasięgnąć naszej rady czy nawiązać współpracę, a w efekcie – poleci nas swoim znajomym i podzieli się pozytywną opinią na nasz temat oraz wystawi rekomendacje. Widzimy więc, iż kształtowanie wizerunku jest procesem ciągłym, który przyczynia się do rozwoju nie tylko naszej działalności, ale również nas samych, co przekłada się na podniesienie jakości życia i coraz pełniejsze wykorzystywanie nagromadzonego w nas potencjału.
Dlaczego marka osobista stała się w obecnych czasach tak istotna?
W obecnych czasach nikt nie wyobraża sobie życia bez Internetu czy social mediów. Spędzamy wiele godzin przed ekranami telefonów, tabletów i komputerów, a znaczna część naszego życia społecznego przenosi się w świat wirtualny. Dotyczy to również różnego rodzaju działalności biznesowej. Dlatego kreowanie wizerunku w Internecie stało się tak ważne w osiągnięciu sukcesu – dotarcie do potencjalnych klientów jest najprostsze i najszybsze właśnie za pośrednictwem sieci i mediów społecznościowych.
Ktoś mógłby powiedzieć, że wystarczyłoby jedynie umieścić reklamę firmy czy organizacji w Internecie, aby ludzie zwrócili na nią uwagę – po co więc poświęcać czas na kreowanie wizerunku osobistego? Pamiętajmy jednak, że w obecnych czasach klienci są dużo bardziej świadomi i wymagający. Zwracają uwagę nie tylko na ofertę danego przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim na wartości, jakie sobą reprezentuje, a także na wiarygodność, wiedzę i doświadczenie. Personal branding wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, wzbudzając zaufanie. Ponadto jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji oraz odnalezienie się na rynku.
Od czego należy zacząć budowanie marki osobistej?
W kreowaniu wizerunku w social mediach czy w ogólnej przestrzeni internetowej wyróżniamy kilka etapów. Przede wszystkim powinniśmy zacząć od określenia celu i założeń naszego personal brandingu. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytania: z jakiej branży będziemy świadczyć usługi? Do jakiej grupy docelowej kierujemy swoją działalność? Z jakimi wartościami chcemy być kojarzeni?
Już od początku tworzenia marki osobistej pamiętajmy, aby w publikowaniu treści i wszelkiej działalności w Internecie zachować autentyczność i wiarygodność. Powinniśmy więc weryfikować wszystkie informacje, jakie upubliczniamy, a także unikać pustych obietnic. Możemy kreować się na eksperta w określonej dziedzinie, jednak nie sprawiajmy wrażenia osoby „wszechwiedzącej” – klienci od razu to rozpoznają i mogą stracić do nas zaufanie.
Jak budować swój wizerunek w Internecie?
Jak kreować swój wizerunek, aby przyciągnąć klientów i osiągnąć sukces w branży? Po określeniu celu i rozpoczęcia personal brandingu w Internecie, warto pamiętać o ciągłym rozwoju – zarówno osobistym, jak i swojej działalności. Niezwykle ważną rolę w tworzeniu wizerunku odgrywają social media – to tam przede wszystkim możemy promować siebie i swoje usługi. Internet daje cały szereg możliwości, nie ograniczajmy się więc do jednego sposobu komunikacji czy jednego portalu. Możemy publikować wpisy, wysyłać zdjęcia, nagrywać vlogi, a nawet organizować internetowe quizy lub konkursy z nagrodami na Facebooku, Instagramie, Twitterze oraz innych mediach (oczywiście pod tą samą nazwą użytkownika – naszym nazwiskiem lub marką). Przy tym wszystkim pamiętajmy o zachowaniu profesjonalizmu oraz zgodności wszystkich treści z naszą branżą. Niezwykle ważnym elementem kreowania marki jest także informowanie o celu danego towaru lub usługi – wszystko musi być po coś, aby klienci chcieli kupować nasze produkty.
Na które elementy wizerunku należy szczególnie zwrócić uwagę?
Podczas kreowania marki osobistej powinniśmy zwracać uwagę przede wszystkim na precyzyjne określenie naszej branży oraz grupy docelowej. W oparciu o te aspekty publikujemy następnie treści, dzielimy się swoimi wartościami, wiedzą i doświadczeniem. Kluczem do sukcesu są zapadające w pamięć hasła i logo firmy, a także szacunek do klientów i pełen profesjonalizm. Warto także nieustannie opracowywać innowacyjne produkty i usługi, dbać o pozytywne opinie, a w przypadku krytyki – umiejętnie na nią reagować. Pamiętajmy także o budowaniu zaufania i wiarygodności, poprzez postępowanie w zgodzie z określonymi wartościami i publikowanie jedynie rzetelnych, sprawdzonych treści.