Zawody i ich potencjał

Team leader czy team player - w jakie roli dobrze się czujesz?

25 października 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 17 głosów

17 głosów

4 komentarze
Team leader czy team player - w jakie roli dobrze się czujesz?
Współpraca w zespole i zarządzanie nim to kluczowe pojęcia, jeśli chodzi o sprawne funkcjonowanie w firmach. Kim jest Team lider i jakie cechy musi posiadać? A jaką rolę ma Team player? Nie każdy nadaje się na kierownika, ale każdy powinien współpracować w zespole.

Zobacz także artykuł: Jakie są metody i techniki zarządzania przedsiębiorstwem?

Kim jest team lider?

Team lider to osoba powołana do zarządzania zespołem. Jest to kierownik zespołu, który jest odpowiedzialny za całą grupę pracowników, kieruje pracą zespołu i jest rozliczany z jego wyników. Team lider musi mieć zdolności przywódcze i predyspozycje do zarządzania, które powinny być naturalną cechą. Można je ćwiczyć na szkoleniach, ale jeśli nie ma się predyspozycji do zarządzania, takiej osobie będzie ciężko z sukcesem wykonywać swoją pracę. Kierownik zespołu odpowiada również za integrację zespołu i wspieranie rozwoju zawodowego pracowników. Jest on łącznikiem między prezesem zarządu a pracownikami, czyli ogniwem pośredniczącym.

Jakie jeszcze obowiązki ma Team lider? Jego odpowiedzialnością jest również rozwiązywanie konfliktów i kwestii spornych w zespole, co wymaga dużych umiejętności dyplomatycznych, a jednocześnie branie odpowiedzialności za konsekwencje. Kierownik planuje działania zespołu, wspiera pracowników w ich zadaniach, a także musi ustalać i realizować cotygodniowe spotkania z każdym pracownikiem z osobna. Na nich omawiane są bieżące postępy i planuje się kolejne działania. Dobry Team lider to rzadkość i ogromny plus dla zespołu. W zależności od modelu zarządzania w organizacji manager grupy określa cele i sposób ich wykonania, a także ramy czasowe do wykonania projektu.

Kim jest team player?

Team player to inaczej gracz zespołowy, czyli osoba, która dobrze czuje się w grupie i umie współpracować z innymi. Praca w zespole jest bardzo ważna i patrzy na nią każdy pracodawca. Być może nie każdy zawód jej wymaga, ale na większości stanowisk jest oceniana. W trakcie rozmów kwalifikacyjnych sprawdzane są umiejętności pracy w zespole i służą do tego różne testy osobowości. Zdarza się i tak, że do danego zespołu poszukiwana jest osoba o określonym typie osobowości. Cechy osobowości pracowników to kwestia, która powinna być wnikliwie sprawdzana przed przyjęciem do pracy. Służą do tego między innymi Test Gallupa, który określa pięć dominujących cech osobowości. Dużo pytań w teście jest związanych z tym, czy dana osoba czuje się lepiej, pracując indywidualnie czy też w grupie. Choć i tak dopasowanie do grupy lub umiejętność współpracy z kolegami i koleżankami w konkretnym zespole, wychodzi z czasem.

Szukasz pracy?
Zobacz oferty: praca Team leader
Dodana

Team Leader - Szlifowanie, CNC

ALUDYNE.COM

  • Bielsko-Biała
Dodana

Team Leader - Odlewnia

ALUDYNE.COM

  • Bielsko-Biała
Dodana

Koordynator operacyjny i rozwoju działu sprzedaży międzynarodowej

Bielskie Zakłady Obuwia BEFADO Sp. z o.o.

  • 4 700-6 000 zł brutto / mc
  • Bielsko-Biała
Dodana

Koordynator Transportu Wewnętrznego

Nexteer Automotive Poland Sp. z o.o.

  • Tychy
Dodana

Jakie cechy posiada dobry Team player? Na pewno komunikatywność, uprzejmość i kultura osobista. Poczucie humoru i szacunek do innych to także pożądane cechy u dobrego współpracownika. Pozytywnie nastawiony i uśmiechnięty pracownik to skarb dla zespołu i pracodawcy. Ponadto umiejętność słuchania innych to ważna kwestia, powiązana z empatią. Jest to obecnie dość rzadka cecha, ale bardzo poszukiwana u pracowników. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem umacnia zespół i sprawia, że umiejętności są przekazywane i pracownicy mogą się uczyć od siebie wzajemnie. Dobry gracz zespołowy chce i potrafi dzielić się swoim doświadczeniem.

Jakie są zalety bycia kierownikiem zespołu?

Stanowiska kierownicze są z reguły postrzegane jako najbardziej prestiżowe i wymagające dużych umiejętności. Co za tym idzie, także bardzo dobrze opłacane. Nie jest tajemnicą, że zarobki na takim stanowisku to jeden z największych plusów takiej pozycji. Team leader prowadzi zespół, od rekrutacji po rozliczanie wyników i odpowiada przed zarządem, jeśli chodzi o wyniki zespołu. To duża odpowiedzialność, ale i ogromna satysfakcja ze swoich osiągnięć. Prowadzenie zespołu i wyznaczanie mu zadań jest wyzwaniem, ale może przynieść naprawdę dużo satysfakcji. Kierownik zespołu poznaje każdego z osobna w trakcie cotygodniowych spotkań i właściwie ma największą wiedzę o pracownikach.

Osoba w roli Team lidera może liczyć na kolejne stanowiska kierownicze w innych firmach, a nawet trafić do zarządu. To właśnie z jej zdaniem muszą się liczyć pracownicy i zarząd, bo jest ogniwem łączącym te dwa poziomy. Szef grupy to osoba, która ma wizję na rozwój swojego działu i na karierę pracowników. Tam, gdzie jest dobra atmosfera i niska rotacja pracowników, to właśnie są miejsca stworzone przez utalentowanych kierowników zespołu. Mądry szef rozwija zespół i dział firmowy, a także umie zmotywować pracowników. Na przykład, stanowisko kierownika magazynu i kierownika utrzymania ruchu, wymagają innych umiejętności niż szefa działu HR czy działu deweloperów, ale są jednakowym wyzwaniem.

Nie każdy może zarządzać ludźmi, ale każdy może współpracować - dlaczego?

Jeśli chodzi o stanowiska kierownicze, to wymagają one odpowiednich cech charakteru. Są to głównie umiejętności miękkie, bez których ciężko byłoby prowadzić zespół. Jakie umiejętności miękkie przydają się na stanowisku Team leadera? Musi on mieć zdolność rozwiązywania konfliktów, tak aby zespół działał spójnie i bez nieporozumień. Po drugie powinien dobrze komunikować się z resztą zespołu i jasno przekazywać swoje oczekiwania. Kolejna sprawa to pozytywne nastawienie i co bardzo ważne, szacunek i kultura osobista. Podnoszenie głosu jest niedopuszczalne, bo w takiej atmosferze zespół nie funkcjonuje dobrze. Szef zespołu to osoba spokojna i opakowana, która w stresujących sytuacjach, umie zachować jasne myślenie. Takie stanowisko wymaga szybkiego podejmowania decyzji, asertywności, a także inteligencji emocjonalnej. Team lider powinien być wzorem do naśladowania dla pracowników. Jak widać, zestaw cech potrzebnych dobremu kierownikowi zespołu jest duży, dlatego nie jest łatwo znaleźć taką osobę. Nie każdy zatem może zarządzać.

W zespole szef jest jeden i to na nim spoczywa duża odpowiedzialność. Natomiast reszta pracowników musi współpracować w grupie, aby wzajemnie osiągać zamierzone cele, wymieniać się wiedzą i zwyczajnie być dobrym kolegą lub koleżanką. Dobra współpraca z innymi i komunikatywność to cechy, które nabierają dużego znaczenia. Często decydują one o przyjęciu do pracy i sukcesie w zespole. Osoby, które dobrze dogadują się z innymi, nie są konfliktowe i umieją działać w grupie, mają ogromny plus u pracodawcy, bo to dzięki nim zespół jest bardziej zgrany. Atmosfera pracy w zgranym zespole jest budująca i wpływa niezwykle pozytywnie na motywację do pracy i zachowanie pracowników.

Video


FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Kto może zostać Team liderem?

Każdy, kto ma naturalne predyspozycje do zarządzania i zestaw pożądanych cech do tej roli. Oprócz umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, w dużej mierze liczą się umiejętności miękkie i inteligencja emocjonalna. Dobry Team lider to osoba mająca wizję na rozwój swojego zespołu i całego działu.

Czy każdy powinien być dobrym Team playerem?

Zasadniczo tak, bo współpraca z innymi w zespole to sprawa kluczowa, która dotyczy praktycznie każdego pracownika. Niezależnie od tego, czy pracuje jako nauczyciel, sprzedawca czy programista, każdy pracownik powinien wykazać się minimalnymi umiejętnościami współpracy.

Jakie korzyści niesie ze sobą rola kierownika zespołu?

Jest to duży prestiż wynikający z roli zarządzania całym zespołem, na ogół bardzo dobre zarobki i możliwość realizowania własnej wizji rozwoju działu. Stanowiska kierownicze to jedne z najwyższych w firmie i wymagających wielu umiejętności.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Aleksandra Góral

Redaktor

Redaktor. Content Marketing specialist WhitePress. Specjalista Social Media.

4 komentarze

Donald

Donald

Jestem szefem i uważam, że artykuł jest bardzo wartościowy. Od zawsze w mojej firmie stawiam na pracę zespołową i cieszę się, że autor podkreśla, jak ważne są umiejętności pracy w zespole. Bardzo ważne są także cechy osobowości, zwłaszcza komunikatywność i umiejętność słuchania innych. Cieszę się, że moja firma składa się z dobrych graczów zespołowych.
Aspeks

Aspeks

Artykuł jest bardzo ciekawy, ponieważ pokazuje, jak wiele odpowiedzialności ma team leader, a także jakie cechy powinien posiadać dobry team player. Takie informacje pomagają mi w wyborze, jakie umiejętności powinienem posiadać jako przyszły pracownik. Teraz wiem, że odpowiednie cechy osobowości są równie ważne jak kwalifikacje.
Barahir

Barahir

Jestem bezrobotny i szukam pracy. Myślę, że tak jak każdy pracodawca, także szukam pracy, która wymaga pracy w zespole. Cieszę się, że artykuł mówi o tym, jak ważne są umiejętności pracy w zespole. Będę pracował nad tymi umiejętnościami, żeby być bardziej pożądanym kandydatem na rynku pracy.
studentka

studentka

Myślę, że artykuł jest bardzo pomocny dla osób, które pragną być kierownikami zespołów. Opisuje on w jaki sposób można zdobyć odpowiednie cechy i umiejętności aby być dobrym team leaderem. Od teraz będę pracować na swoje predyspozycje do zarządzania, żeby stać się lepszym pracownikiem.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.