Spis treści
Czym charakteryzuje się dobry przywódca?
Dobry przywódca to osoba, która powinna kierować przedsiębiorstwem w taki sposób, aby prowadzić do rozwoju organizacji i pracowników. Istnieje kilka cech przywódcy grupy, które determinują sukces. Jedną z nich jest pozytywne myślenie. Dobry przywódca powinien tryskać entuzjazmem, którym będzie mógł zarażać innych. Pozytywne myślenie i nastawianie innych do działania jest podstawą, aby obowiązki mogły być realizowane w sposób szybki i efektywny. Co ważne, dobry lider musi być sprawiedliwy. W końcu w pracy zdarzają się konflikty, dlatego tak ważne jest, aby posiadać umiejętność ich szybkiego rozwiazywania. Zamiatanie ich pod dywan może prowadzić do problemów z realizacją zadań, dlatego konieczne jest obiektywne podejście. Jakie powinny być jeszcze inne cechy przywódcy grupy?
W jakiej pracy jest wymagany dobry przywódca?
Skoro już wiemy, jakie cechy powinien mieć przywódca grupy, warto dowiedzieć się, gdzie wymagany będzie dobry przywódca. Otóż sprawdzi się on w każdym zakładzie pracy. Bez względu na to, czy jest to mała, średnia czy duża firma oraz czym się zajmuje. Dobry przywódca będzie dążyć do rozwoju firmy i swoich pracowników. Przełoży się to na zyski, rozpoznawalność marki i ogólne zadowolenie z prowadzonego biznesu. Trudno wyobrazić sobie zmotywowanych pracowników czy prężnie rozwijającą się firmę bez dobrego przywódcy. Cechy charakteru mają tu ogromne znaczenie. Niestety bez względu na to, czy dana osoba się przebranżowi i zacznie działać w innej branży, bez odpowiednich cech idealnego przywódcy nie da sobie rady z zarządzaniem przedsiębiorstwem.
Czego nie powinien robić dobry przywódca?
Odpowiednie cechy przywódcy grupy mogą pomóc w prowadzeniu biznesu. Okazuje się, że są rzeczy, których absolutnie nie powinien robić żaden lider grupy. Nie może on demotywować pracowników, zarażać ich swoim strachem, negatywnymi emocjami czy pesymizmem. To bardzo ważne, aby również nie próbował podcinać im skrzydeł. Dobry przywódca nie może być miękki, musi stawiać na swoim, jednak warto, aby brał pod uwagę zdanie i pomysły innych osób. Szalenie ważne jest, aby umieć mówić "nie". W konfliktach nie może opowiadać się tylko po jednej ze stron. Nie powinien również faworyzować pracowników i dawać im specjalnych przywilejów, które mogą wywoływać zazdrość. Bardzo ważne jest, aby przywódca nie dopuszczał się zachowań agresywnych zarówno fizycznie, jak i psychicznie.
Jak rozpoznać dobrego lidera grupy?
Dobry lider grupy to osoba, która potrafi słuchać innych i wyróżnia się empatią. Taka osoba umie zbudować autorytet, potrafi także słuchać innych, wczuć się w ich sytuację i położenie. Dodatkowo taka osoba musi posiadać umiejętność odczytywania ludzkich zachowań. Dobry lider buduje zespół, dba o swoich ludzi, umie z nimi współpracować, budząc szacunek, a nie grozę. Dodatkowo szanuje swoich ludzi, ich zdanie, ufa im i potrafi rozmawiać oraz motywować. Co ważne, dobry lider grupy potrafi zorganizować pracę w jak najlepszy sposób oraz daje dobry przykład innym, jak postępować. Traktuje również innych ludzi na równi, co znaczy, że nie gani jednego za spóźnienie, a drugiemu na to pozwala. Dobry przywódca to również osoba, która z odpowiedzialnością podchodzi do realizacji wszystkich zadań. Rozpoznanie dobrego lidera wcale nie jest trudne. Wystarczy rozmowa z pracownikami. Jeżeli ma on szacunek wśród swoich pracowników, a firma działa praktycznie bez zarzutu można stwierdzić, że jest to dobry lider grupy, czyli odpowiednia osoba na danym stanowisku. Niestety nie każda osoba będzie dobrym liderem grupy. Należy jednak stale dążyć do rozwoju np. poprzez uczestnictwo w szkoleniach.
Jak stać się dobrym przywódcą?
Trudno jednoznacznie wskazać, jak można zostać dobrym przywódcą. Otóż z pewnymi cechami człowiek się rodzi, inne może wypracować. Nie każdy nadaje się na lidera grupy. Dobry szef musi podejmować się realizacji trudnych zadań, uczyć się nowych rzeczy i brać odpowiedzialność za realizację wszystkich zadań i projektów. Musi wspierać swoich pracowników, motywować ich pozytywnie, zarażać dobrą energią i pozytywnym myśleniem. Pracownicy widząc, że szef wierzy w coś, z pewnością będą czuli się lepiej i będzie im łatwiej wykonywać obowiązki. Widząc u niego motywację, dużo łatwiej będzie im w pracy. Bardzo ważne są również umiejętności planistyczne, a także posiadanie cech charakteru jak dobra organizacja, samodyscyplina, szczerość, wysokie ambicje, umiejętność pracy z ludźmi czy w stresie bądź pod presją czasu.