Spis treści
Co powinno znajdować się w apteczce?
Jeśli chodzi o zagadnienie, jakim jest apteczka w pracy, przepisy w Polsce nie określają dokładnie, jakie musi być ich podstawowe wyposażenie. Skład apteczki w pracy powinien zostać ustalony w porozumieniu z lekarzem po uwzględnieniu rodzaju oraz stopnia nasilenia zagrożeń. Warto mieć na uwadze, że w apteczce oprócz środków do udzielania pierwszej pomocy powinien znaleźć się też wykaz zawartości razem z podaną liczbą konkretnych elementów wyposażenia. By skompletować apteczkę w sposób prawidłowy, warto posiłkować się normami wydawanymi przez Niemiecki Instytut Normalizacji (normy DIN). Oczywiście stosowanie się do nich nie jest obowiązkowe, lecz może zdecydowanie pomóc w zebraniu najważniejszych elementów. Osoba odpowiedzialna za obsługę apteczki musi znać jej zawartość i regularnie sprawdzać termin ważności znajdujących się w niej produktów oraz to, czy opakowania są kompletne. Do jej obowiązków należy też uzupełnianie wyposażenia. Co znajduje się w apteczce najczęściej? Są to m.in. gumowe rękawiczki, nożyczki z zaokrąglonymi końcówkami, agrafki, elastyczne opaski, bandaże, koc ratunkowy, opatrunki jałowe, plastry z gazą i na szpuli, trójkątne chusty, opatrunki na oparzenia, opatrunki hydrożelowe, sól fizjologiczna oraz maski bądź ustniki stosowane do metody „usta-usta”. Na wyposażenie apteczki w zakładzie pracy mogą więc składać się wyłącznie środki opatrunkowe – nie ma tu miejsca na leki.
Czy apteczka posiada datę ważności?
Każdy element składający się na wyposażenie apteczki w pracy posiada numer partii, datę produkcji i datę ważności produktów sterylnych (wynoszącą pełne 5 lat). Etykieta apteczki zawiera z kolei datę ważności produktów sterylnych (musi być ona jednakowa z tą umieszczoną na produktach), a także datę produkcji całej apteczki bądź wkładu. Warto pamiętać o tym, że cała apteczka została wyprodukowana później niż jej zawartość. Z tego powodu etykieta zawiera datę ważności krótszą niż pełne 5 lat.
Gdzie powinna znajdować się apteczka w zakładzie pracy?
Jak już wspomniano wcześniej, według polskiego prawa czynniki takie jak liczba, usytuowanie oraz wyposażenie apteczek muszą być konsultowane z lekarzem. W widocznych miejscach w punktach pierwszej pomocy i w pobliżu apteczek muszą znajdować się instrukcje dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku, a także wykaz pracowników, którzy przeszli szkolenia z zakresu tego typu pomocy. Dane na temat pracowników to ich imiona i nazwiska, miejsce wykonywania pracy, numer telefonu służbowego bądź inne źródło kontaktu drogą elektroniczną. Według przepisów punkty pierwszej pomocy i miejsca, w których znajdują się apteczki, mają być właściwie oznaczone. Zgodnie z Polską Normą za poprawne oznakowanie uznaje się zielony krzyż na białym tle.
Dlaczego w apteczce nie mogą znajdować się leki przeciwbólowe?
Apteczka w pracy w żadnym wypadku nie może być wyposażona w leki, środki przeciwbólowe i krople żołądkowe lub te do oczu bądź nosa. Wynika to z faktu, iż nieprawidłowe zastosowanie tych środków stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia. Podanie ich w sposób nieumiejętny może być przyczyną znacznego pogorszenia stanu pracownika i pociągnąć ze sobą szereg innych przykrych konsekwencji. Podawanie pracownikowi któregoś z wymienionych środków wiąże się też z ryzykiem, że jest on uczulony na którąś ze znajdujących się w nich substancji. Również poszkodowany mógłby przez przypadek zastosować któryś z tych produktów w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem. Właśnie z tych powodów leki mogą być podawane wyłącznie przez uprawnione do tego służby ratunkowe.
Kto w pracy może uzupełniać apteczkę?
Kwestia wyznaczenia osoby mogącej uzupełniać zakładową apteczkę jest również określana przez rozporządzenie. Obsługa punktów i apteczek pierwszej pomocy może zostać powierzona pracownikom przeszkolonym w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Są to osoby wyznaczone do udzielania tego typu pomocy przez pracodawcę na podstawie przepisów Kodeksu pracy. Do ich obowiązków należy dbanie o czystość, widoczność, oznakowanie oraz wyposażenie apteczek na terenie zakładu. Na każdej zmianie roboczej muszą znajdować się osoby odpowiedzialne za to zagadnienie. Ich dokładna liczba jest ustalana indywidualnie na podstawie wielkości zakładu. To właśnie lista informacji dotyczących tych pracowników znajduje się w miejscach usytuowania apteczek. Wewnątrzzakładowo reguluje się też kwestię częstotliwości przeglądów i uzupełniania zawartości apteczek, a także sposobu zamawiania materiałów.