Pracodawca - prawa i obowiązki

Współpraca Różnych Pokoleń: Komunikacja wielopokoleniowa w Firmie

2 sierpnia 2023

4 z 5

Ocena: 4 z 5 | 11 głosów

11 głosów

3 komentarze
Współpraca Różnych Pokoleń: Komunikacja wielopokoleniowa w Firmie
Odkryj kluczowe aspekty międzypokoleniowej współpracy, komunikacji, i roli różnych pokoleń w firmach. Dowiedz się, dlaczego warto zatrudniać pracowników w różnym wieku

Sytuacja pokolenia 50+ na rynku pracy

O problemach pracowników w wieku powyżej 50. roku życia na rynku pracy każdy z pewnością słyszał. Z drugiej strony coraz więcej osób chce pracować dłużej i być aktywnym zawodowo nawet po osiągnięciu wieku emerytalnego. Pojawiła się więc konieczność podjęcia działań, które pomogą tym osobom odnaleźć się na rynku pracy. W ostatnich latach kilka krajów Europy Zachodniej zdecydowało się wprowadzić tzw. kontrakty międzypokoleniowe. Dziś można powiedzieć, że się one nie sprawdziły. Dlaczego? Czy to kwestia nastawienia pracodawców, czy może problem jest bardziej złożony i wymaga podjęcia bardziej zdecydowanych kroków?

Czym są kontrakty międzypokoleniowe?

Termin "kontrakt międzypokoleniowy" upowszechnił się w naukach społecznych pewien czas temu i jest ściśle związany z czekającymi poszczególne społeczeństwa przemianami demograficznymi. Ogromnym problemem jest m.in. starzenie się społeczeństwa, podwyższanie wieku emerytalnego czy brak aktywizacji osób w dojrzałym wieku. Te najczęściej nie są w stanie odnaleźć się na dynamicznym i wciąż zmieniającym się rynku pracy. I choć pracownicy 50+ są najczęściej doświadczeni i lojalni, dla wielu pracodawców to wciąż za mało, aby zdecydować się na ich zatrudnienie. Kontrakty międzypokoleniowe, jakie zostały wprowadzone w krajach Europy Zachodniej, miały być środkiem na promocję zatrudnienia osób w dojrzałym wieku. Niestety, dziś wiadomo, że ten ciekawy plan nie jest udany.

Międzypokoleniowa współpraca

Międzypokoleniowa współpraca jest kluczowym elementem wielopokoleniowych firm, docenianym przez pracowników. Starzenie się społeczeństwa to globalne zjawisko, które przekłada się na coraz bardziej zróżnicowany wiekowo rynek pracy. Faktem jest, że różne pokolenia pracowników przynoszą do firmy różne perspektywy, doświadczenia i umiejętności, co może stanowić dla niej ogromną wartość. Dlatego też, pracownicy powinni dostrzegać w tej różnorodności szansę na wzajemne uczenie się i rozwijanie nowych umiejętności.

Komunikacja międzypokoleniowa

Szukasz pracy?
Dodana
Dodana
Dodana

Pracownik produkcji | pakowaczka, pakowacz

Randstad Polska Sp. z o.o.

  • 4 800-5 100 zł brutto / mc
  • Smardzów
Dodana
Dodana

Komunikacja międzypokoleniowa jest kolejnym ważnym aspektem pracy w zróżnicowanym wiekowo środowisku. Właściwa komunikacja pomiędzy różnymi pokoleniami pracowników może przyczynić się do lepszego zrozumienia i docenienia różnorodności oraz do zapobiegania konfliktom. Komunikacja międzypokoleniowa wymaga od każdego pracownika otwartości, szacunku dla różnic i umiejętności słuchania. Jest to klucz do zrozumienia potrzeb, oczekiwań i wartości pracowników różnych pokoleń, a tym samym do tworzenia harmonijnego i efektywnego miejsca pracy.

Wielopokoleniowe firmy

Wielopokoleniowe firmy, w których pracują ludzie różnych pokoleń, mają możliwość wykorzystania potencjału, jaki niesie ze sobą ta różnorodność. Osoby starsze, z bogatym doświadczeniem zawodowym, mogą służyć jako mentor dla młodszych pracowników, którzy z kolei, dzięki swojej otwartości na nowe technologie i świeżej perspektywie, mogą wnosić innowacje i nowatorskie pomysły. W takim środowisku każdy pracownik ma szansę na rozwój i czerpanie z doświadczeń innych, co skutkuje wzrostem efektywności i produktywności całego zespołu.

Aspekt Różne Pokolenia Wielopokoleniowe Firmy Komunikacja Międzypokoleniowa
Potencjał Zróżnicowane perspektywy i umiejętności Innowacje i mentorstwo Harmonijna praca
Wyzwanie Zrozumienie różnic Integracja różnych pokoleń Otwartość i szacunek

Współpraca międzypokoleniowa we Francji - nie udany eksperyment

Jednym z postulatów wyborczych prezydenta Francoisa Hollande'a były właśnie kontrakty międzypokoleniowe. Projekt ustawy, jaki przygotowano, obejmował dwie płaszczyzny zatrudniania osób 50+. Z jednej strony były to korporacje i duże przedsiębiorstwa, które po prostu zobowiązano do zawierania umów z dojrzałymi pracownikami, z drugiej strony program skierowano również do małych i średnich firm. W ich przypadku nacisk położony został na zachętę. Zgodnie z założeniami, przedsiębiorcy, którzy zatrudniają do 50 osób, mogą realizować kontrakty międzypokoleniowe i jednocześnie otrzymywać dotację - przez 3 pierwsze lata - w wysokości 4 tys. euro rocznie. Pieniądze te przelane zostaną na rachunek bankowy firmy wówczas, gdy jej właściciel zatrudni osoby do 26. roku życia i jednocześnie pozostawi w załodze pracowników w wieku min. 57 lat.

Wykorzystaj moc różnych pokoleń w miejscu pracy, promując międzypokoleniową współpracę i komunikację, aby zbudować efektywniejszy i harmonijny zespół.

Na przykładzie Francji specjaliści wskazują główne błędy, które sprawiły, że kontrakty międzypokoleniowe - zamiast je rozwiązać - same stały się dużym problemem. Podstawową kwestią jest fakt, że wyboru nie pozostawiono dużym przedsiębiorstwom. Przeciwnie - nie tylko zmuszono je do zatrudniania pracowników 50+, ale w ustawie znalazły się również zapisy, które umożliwiały nałożenie kary na właściciela w sytuacji, gdy postanowił on zlekceważyć nakaz. W efekcie zatem znacząca część firm musiała nie tylko przeorganizować swoją politykę kadrową, ale również ograniczyć zatrudnienie osób młodszych. Co więcej, firmy te nie kwalifikują się do otrzymania dotacji. Warto też podkreślić, że niemożność dostosowania się do zmian spowodowała, że egzekwowanie tego, czy pracodawcy rzeczywiście zatrudniają osoby w wieku 50+ rozpoczęto dopiero kilka miesięcy po wstępnym terminie.

Belgia - kolejna nie udana próba

Podobny projekt, choć wcześniej niż we Francji, próbowano wprowadzić w Belgii. Tam wprowadzony został tzw. pakt solidarności międzypokoleniowej. Jego wdrożenie miało nie tylko ułatwić zdobycie pracy pracownikom doświadczonym, ale również pracownikom młodym, którzy nie posiadają doświadczenia i nie mają konkretnych umiejętności. Jednocześnie rząd zachęcał do aktywności zawodowej osoby, które przeszły na emeryturę. Ciekawe hasła okazały się jednak niewystarczające. Problemem jest również to, że prawo nie zostało w pełni zaimplementowane. Zgodnie ze stanowiskiem tamtejszych ekspertów, wprowadzone zmiany nie przyniosły oczekiwanych efektów. I z tego też względu pojawia się pytanie, czy rzeczywiście można takimi środkami skutecznie zachęcać pracodawców do zatrudniania pracowników 50+.

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest międzypokoleniowa współpraca w firmach?

Międzypokoleniowa współpraca to integracja i wykorzystanie różnorodności pokoleń w firmie, co prowadzi do innowacji i wzajemnego uczenia się.

Jak różne pokolenia wpływają na wielopokoleniowe firmy?

Różne pokolenia wnoszą unikalne perspektywy i umiejętności, sprzyjając innowacjom i mentorstwu, co przyczynia się do wzrostu efektywności firmy.

Dlaczego komunikacja międzypokoleniowa jest ważna?

Komunikacja międzypokoleniowa promuje zrozumienie i szacunek między różnymi pokoleniami, co prowadzi do harmonijnej i efektywnej pracy zespołowej.

Czy współpraca różnych pokoleń ma jakieś wyzwania?

Tak, wyzwaniami mogą być zrozumienie różnic, integracja różnych pokoleń i promowanie otwartości i szacunku w komunikacji międzypokoleniowej.

Jakie są korzyści z zatrudniania różnych pokoleń pracowników?

Zatrudnianie różnych pokoleń pracowników prowadzi do większej różnorodności umiejętności, perspektyw, innowacji i możliwości wzajemnego uczenia się.

3 komentarze

Lekarz

Lekarz

Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby w zakładzie pracowali pracownicy 50+ i pracownicy do 30 roku życia. Pracownicy 50+ to doświadczeni pracownicy, nieraz się dokształcali chodząc na różne szkolenia. Z kolei młodzi mają wielką wiedzę, ale od tych starszych mogą zdobyć doświadczenie. Młodzi i dojrzali pracownicy w firmie, mogą stanowić zgrany zespół.
naucz. dyplomowany

naucz. dyplomowany

Uważam jako nauczycie dyplomowany, a pracuję 26 lat, że nie szkodzi pracować z nauczycielami młodymi. Oni nie maja doświadczenia żadnego praktycznego, tylko teoretyczne. Mogą się wiele nauczyć od nauczycieli starszych. Tak chyba też jest w zakładach pracy. Przecież nie jeden pracownik przed 60-ką to specjalista...
Waldemar

Waldemar

Jeżeli jest profesjonalizm oraz dobre relacje w firmie to jest bardzo dobra sytuacja, młodzi i dojrzali pracownicy mogą tworzyć bardzo koleżeński i twórczy zespół.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.