Praca Archiwista

Praca alert - powiadomienia

Archiwista

Oferty pracy Zawęź wyniki Znaleźliśmy 13 ofert pracy

Praca zawód archiwista

Zawód archiwisty

Archiwista to opiekun lub pracownik archiwum, odpowiedzialny za organizowanie i prowadzenie rejestrów dokumentów powierzonych do przechowywania. Zawód jest odpowiedni dla osób interesujących się historią. Głównym zadaniem zawodu archiwisty jest właściwa organizacja pracy archiwum i przepływu pracy w nim. Archiwista jest poszukiwany wszędzie tam, gdzie istnieje duży obieg dokumentów: w firmach ubezpieczeniowych i finansowych, bankach i przedsiębiorstwach państwowych. Archiwista pracuje z tak zwanymi wykonanymi dokumentami. To jest z dokumentami już zdeponowanymi (wcześniej są one obsługiwane przez specjalistę ds. dokumentacji). Archiwum może przechowywać różnorodne dokumenty: zamówienia i instrukcje dyrekcji, stare metryki, protokoły, informacje wideo i audio. Zawartość archiwum zależy od profilu organizacji, w której działa archiwum.

Na przykład w archiwach regionalnych wojewódzkich są tam dokumenty genealogiczne świadczące o życiu naszych przodków i wielu ludzi, próbujących zdobyć ich pochodzenie, zwraca się do tych archiwów. Zadaniem archiwisty jest nie tylko przechowywanie i systematyzacja. On, jako bibliotekarz, otrzymuje prośby o przechowywanie dokumentów, znajduje je do użytku. Przygotowuje wyciągi z dokumentów archiwalnych, wykonuje kopie. W dużych archiwach o rozległej strukturze wyszukiwanie niezbędnych informacji lub dokumentów jest pracą zespołu. Klient może nie wiedzieć z góry, jakie dokumenty chce znaleźć. Przed rozpoczęciem poszukiwań archiwista-konsultant stara się wyraźnie wyartykułować cele i zadania pracy, tak dokładnie, jak to możliwe, aby nakreślić planowane wyniki, aby narysować obraz zamierzonego "produktu wyjściowego". Dopiero po wykonaniu tych kroków można zorganizować zespół specjalistów w celu realizacji projektu.

Jak zostać archiwistą

Głównymi celami archiwistów są: gromadzenie, zachowanie dokumentalnego bogactwa kraju i wykorzystywanie ich w interesie ludzi i państwa. W zależności od profilu archiwum jego pracownicy specjalizują się w określonym obszarze wiedzy historycznej (historia polityczna, historia wojskowości, historia gospodarki narodowej, literatura, sztuka) i chronologicznym. W każdym dużym archiwum istnieje specjalizacja według rodzaju pracy: przetwarzanie materiałów, tworzenie naukowych aparatów referencyjnych, rozliczanie dokumentów, ich wykorzystanie, publikowanie. W archiwach znajdują się działy rekrutacji, które nadzorują archiwa instytucji, które są źródłem ich rekrutacji. Archiwa są również uzupełniane poprzez przekazywanie osobistych pamiątek rodzinnych (archiwów pisarzy, naukowców, przywódców państwowych, wojska itp.).

Główne obowiązki archiwisty:

  • Archiwizacja w formie elektronicznej i / lub papierowej.
  • Odbiór i rejestracja przychodzących dokumentów.
  • Wydanie tymczasowego wykorzystania dokumentów archiwalnych lub ich kopii.
  • Przygotowywanie raportów z obiegu dokumentów w archiwum.


Czasami funkcje archiwizacji obejmują:

  • Dostarczenie dokumentów archiwalnych do organizacji, z których pochodzi wniosek.
  • Kontrolowanie zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego w archiwum.


Wszystkie materiały w archiwum muszą być sformułowane w plikach archiwalnych, mieć tytuł, który ujawnia zawartość sprawy. Stan rzeczy w archiwum jest stale monitorowany. Materiały archiwalne wykorzystywane są przez historyków, pisarzy, operatorów, innych specjalistów, dla których archiwa stanowią podstawę ich twórczości. Zadaniem archiwisty jest przybliżenie dokumentu badaczom, aby ułatwić im wyszukiwanie materiałów. Na prośbę muzeów, różnych organizacji, archiwistów identyfikują materiały dotyczące pewnych wydarzeń historycznych. Materiały archiwalne są szeroko stosowane w tworzeniu popularnych filmów naukowych i fabularnych.

Archiwista - wymagania

Podstawowe wymagania dla archiwisty:

  • Znajomość przepisów i instrukcji archiwizacji.
  • Biegłość w obsłudze komputera (Word, Excel, Internet, e-mail, elektroniczne systemy zarządzania dokumentami).
  • Umiejętności pracy z wyposażeniem biurowym.
  • Możliwość pracy z dużą ilością informacji.
  • Szkolnictwo wyższe.
  • Właściwa mowa ustna i pisemna.


Archiwistą może być osoba z wyższym (nawet niepełnym) wykształceniem w specjalności np. "Archiwizacja i digitalizacja". Czasami niezbędne umiejętności można uzyskać na kursach krótkoterminowych (być może nawet bezpłatnie). Ważne cechy pracownika-archiwisty: tendencja do pracy z dokumentacją, do pracy z dużą ilością informacji, dobra pamięć, myślenie systemowe, punktualność, dokładność.

Archiwista zarobki - ile zarabia archiwista?

Ile zarabia archiwista? Wynagrodzenie archiwisty jest jedną z wad tego zawodu. Zasadniczo zależy to od stopnia kwalifikacji specjalisty, jego doświadczenia zawodowego i lokalizacji obszaru działania. Badania dotyczące wynagrodzeń wskazują, że w Polsce średnie wynagrodzenie całkowite brutto na stanowisku archiwisty wynosi około 2750 PLN. Pokazuje to, że połowa ankietowanych zarabia między 2300 a 3500 PLN. Pozostałe 25% zarabia powyżej 3500 PLN, a reszta mniej niż 2300 PLN. Pracodawcy czasami dodają do płac prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie i karnety do różnych instytucji. Zarobki uzależnione są od miejsca podjęcia pracy i wykształcenia.