Praca copywritera
Pomimo tego, że zawód ten pojawił się dopiero na początku XXI wieku, można śmiało powiedzieć, że zapotrzebowanie na mistrzów słowa rośnie, a z nim zarobki. Praca copywritera jest odpowiednia dla dziennikarzy, filologów, lingwistów, tłumaczy, naukowców zajmujących się kulturą, autorów tekstów, referentów-tych, którzy są przyzwyczajeni do pracy ze słowem, którzy są w stanie wyciągać wnioski. To nie jest łatwe. Komunikacja z nieudolnym rozmówcą zostanie zminimalizowana i czytelnik przejdzie na inną stronę lub nawet opuści ją całkowicie, jeśli materiał wydaje mu się nudny, leksykalny, pozbawiony sensu.
Jak zostać copywriterem?
Praca jako copywriter wymaga talentu, pracowitości i ciężkiej pracy, chęci zrozumienia zawiłości posiadania słowa i reklamowania różnych towarów i usług. Jest to trudny zawód, po opanowaniu tego, osoba może liczyć na dobre zarobki. Ponieważ copywriter to osoba, która wie, jak sprzedawać towary i usługi oraz pisać na dany temat, to istnieje stały popyt na takich pracowników. Copywriter jest autorem tekstów reklamowych, sloganów, opisów, scenariuszy reklam w telewizji i radiu. Jego teksty powinny sprzedawać produkty i usługi dla klientów, więc dobrzy copywriterzy, którzy potrafią tworzyć naprawdę skuteczne teksty reklamowe, są wysoko cenione w agencjach reklamowych. Copywriter jest jednym z kluczowych specjalistów w tworzeniu wszelkiego rodzaju reklam. Copywriterzy biegle władający językami obcymi mogą pracować jako tłumacze reklam i sloganów, dostosowywać reklamy zagraniczne do lokalnego rynku.
Nie tylko absolwenci różnych szkół są w stanie tworzyć treści. Wiele zadań leży w mocy uczniów, licealistów, gospodyń domowych, emerytów, matek na urlopie macierzyńskim. Kto może lepiej porozmawiać o domowej kuchni, jeśli nie kobieta z doświadczeniem? Opisy filmów, programów telewizyjnych, gier wirtualnych. Menedżerowie treści potrzebują recenzji książek, esejów. Copywriterzy także przygotowują treść typowo pod pozycjonowanie stron internetowych. Zawsze istnieje potrzeba opinii na temat urządzeń gospodarstwa domowego, samochodów czy firm budowlanych. Wrażenia z wycieczek turystycznych to także dobra reklama miejsc.
W dawnych czasach, gdy wymagania dotyczące dziennikarzy internetowych nie były tak surowe, Internet wypełnił się tekstami z błędami stylistycznymi i ortograficznymi. Dlatego początkujący copywriterzy powinni odświeżyć zasady języka polskiego oraz korzystać z automatycznych programów do sprawdzania pisowni. Po otrzymaniu zamówienia na tekst potrzeba od razu przystąpić do pracy, ponieważ okres ten jest ograniczony do dni, czasem godzin. Wynik jest koniecznie sprawdzany pod kątem unikalności. Większa swoboda twórczej ekspresji copywritera, to także odpowiedzialność: trzeba samemu strukturyzować tekst, śledzić sekwencję prezentacji, zapewnić "chwytliwy" początek i logiczne zakończenie. Ogólne wymagania materiałowe są uniwersalne. Dobrze napisany tekst charakteryzuje osobę jako kulturalną, piśmienną, cywilizowaną, którą przyjemnie się czyta. Jeśli chcesz, aby inni ludzie cię rozumieli i traktowali cię poważnie - naucz się nie tylko mówić, ale także pisać.
Copywriter praca
Dobry tekst autora nie zawsze "trafia w dziesiątkę". Czasami trzeba umieścić specjalne zwroty lub frazy w treści artykułu. Wyszukiwarka poprzez takie frazy doprowadzi użytkownika do takiego tekstu. SEO copywriting jest dość skomplikowany, wymaga specjalnych umiejętności. Stawiając na staranność, otrzyma się nie tylko wiele pozytywnych emocji, wiedzy i umiejętności, ale także przyzwoity dochód. Umiejętność pisania i dobre pisanie nie jest tym samym. W rozszerzonym znaczeniu słowo to oznacza prawidłowe formułowanie myśli, konsekwentne budowanie pojedynczych zdań i całych akapitów, zgodnie z logiką prezentacji, jest dostępne do ujawnienia tematu. Mówiąc najprościej, umiejętność pisania to umiejętność tworzenia tekstów, które są łatwe do odczytania, cieszą się stylem prezentacji, pozwalają uczyć się czegoś nowego lub odkrywać nowe fakty o sobie. Takie powinny być nie tylko literackie bestsellery, ale także eseje szkolne i teksty w Internecie. Żyjemy w świecie ciągłej komunikacji, której rozwój nie jest możliwy bez pisemnych umiejętności. Dlatego, aby nie zagubić się w nowoczesnej przestrzeni globalnej, należy opanować jej narzędzia. Nawet blog w Internecie, napisany w złym języku, nie jest dla nikogo interesujący.
Copywriter - wymagania
Praca jako copywriter wymaga dużego doświadczenia życiowego, umiejętności zrozumienia psychologii ludzi, postrzegania produktów i usług oczami potencjalnych nabywców. Głównymi klientami i pracodawcami są: agencje reklamowe, firmy i sklepy internetowe, działy reklamy i marketingu firm, działy pozycjonowania stron internetowych oraz content marketingu. Podstawowe umiejętności wymagane w pracy copywritera to:
- Znajomość psychologii człowieka;
- Znajomość teorii i praktyki reklamy i marketingu;
- Możliwość pojęcia dużych ilości informacji;
- Umiejętności analityczne;
- Naturalna ciekawość, optymizm;
- Umiejętność pisania i czytania.
Pożądana wiedza w zawodzie copywritera: doświadczenie jako asystent sprzedaży, doświadczenie w agencji reklamowej na dowolnym stanowisku, znajomość obsługi komputera oraz umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie.
Copywriter zarobki - ile zarabia copywriter?
Copywriter może liczyć na średnie zarobki na poziomie 3 297 PLN (mediana), co oznacza, że po 25% pracowników zarabia poniżej 2 648 PLN lub powyżej 4 642 PLN. Dość często pracownicy zatrudniani są na inne umowy niż o pracę. Charakter zawodu pozwala na pracę zdalną. W tym przypadku liczy się jakość napisanego tekstu. Ceny dotyczą ilości znaków (długość tekstu) oraz fachowości napisanego artykułu. Stawki są bardzo zróżnicowane. Innymi korzyściami pracy jako copywriter jest możliwość otrzymania komputera przenośnego oraz karnetów i zniżek.