Zawód influencera
Influencer czasami nazywany "wpływowym użytkownikiem" to użytkownik Internetu, który może wpływać na zachowanie innych użytkowników w Internecie, korzystając z treści, które tworzy, ich linków i wielkości ich odbiorców. Tacy użytkownicy są często wykorzystywani w kampaniach marketingowych - są w stanie dostarczać komercyjne wiadomości do swojej społeczności w naturalny i zaufany sposób. Dotyczy to głównie blogosfery, serwisów społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, Twitter oraz mediów w rodzaju youtube.
Przy określaniu, czy taki użytkownik może mieć duży wpływ na innych, rozważanych jest kilka właściwości:
ma dużą społeczność osób oglądających jego zawartość (ważny, ale nie pojedynczy parametr);
społeczność znajduje się w określonym środowisku (na przykład na Twitterze lub YouTube) - ważne jest, aby wybrana osoba była wpływowa, na przykład w obrębie jednej sieci społecznościowej, w Internecie lub poza nią;
w swojej społeczności ma wiedzę na dany temat (bloger, który pisze o psach, prawdopodobnie ma lepszą pozycję w dziedzinie niż jego społeczność, ale mniejszą niż na przykład weterynarz);
charakter i cechy (nie każdy ma dar wiarygodności i zdolność wpływania na decyzje innych ludzi);
czas (nikt nie jest wpływowy na zawsze i dwa razy w mediach społecznościowych).
W marketingu, który ma wpływ na sprzedaż i zachowanie innych, należy wziąć pod uwagę możliwość, że influencer może swoim działaniem pociągnąć za sobą innych. Często jest to celebryta, aktor, artysta, jednak to tylko pewna część influencerów.
Ile zarabia influencer?
Zarobki influencerów są chyba najbardziej zróżnicowane wśród zawodów i profesji. Nie można tutaj mówić o średnich zarobkach, gdyż wpływ ma na to wiele czynników. Sposób zdobywania korzyści finansowych z tego tytułu także jest bardzo różnorodny i nie da się go ujednolicić i porównać.
Jak zostać influencerem?
Niezależnie od tego, czy chodzi o marketing, media (takie jak wiadomości i dziennikarstwo, czy media społecznościowe), rola influencerów staje się coraz ważniejsza. W związku z influencerami często istnieją inne terminy, które opisują podobne typy ludzi:
- Specjalista - osoba, która rozpowszechnia wiadomości wśród innych osób. Może, ale nie musi, być związana z konkretną marką. Najczęściej jest to osoba, która jest bardzo blisko źródła (np. osoba promująca korzystanie z technologii Apple)
- Lider opinii - osoba, która ma niezbędny wpływ na kształtowanie opinii publicznej. Termin ten jest często źle rozumiany, ale w jego definicji jest on najbliższy opisanej powyżej grupie. Najczęściej jest to ktoś, kto bardzo dobrze zna temat i może być również profesjonalistą w tej dziedzinie. Jeśli tak, pozostaje raczej niezależny.
- Osoba wyznaczająca trendy. Ta osoba ma dar odkrywania nowych ciekawych rzeczy i rozprzestrzeniania ich wśród innych ludzi. W tej formie może współpracować z markami.
Obecnie analiza najbardziej wpływowych osobowości konkretnego segmentu użytkowników jest bardzo ważnym elementem komunikacji marketingowej lub zasięgu medialnego. Nie tylko w Internecie są różne listy osób, które wpływają na innych użytkowników, czy to przez sieci społecznościowe, blogi czy inne platformy. Podstawową działalnością influencerów jest oczywiście działanie na ludziach, fanach i innych osobach, które śledzą ich komunikację, zachowanie i wydajność. Niezależnie od tego, czy jest to osoba, która jest widoczna dla innych za pośrednictwem mediów społecznościowych lub opinii publicznej, która zna swoje wpływy za pośrednictwem środków masowego przekazu. Każda osoba, która wciela się w rolę influencera ma swoją bazę zwolenników, którzy identyfikują się ze swoimi postawami lub myślami, lub są stymulowani wyłącznie przez wpływową osobowość. Często wpływ, jaki ta osoba wywiera na nich, nie pochodzi z racjonalnych przekonań, ale z sympatii i osobistych uczuć. Niezależnie od przyczyn wpływu na innych, jest to fakt, który ma pewne aspekty oceny i pomiaru. Według tych kryteriów wpływowi ludzie mogą być oceniani jako znaczący lub odwrotnie w przypadku osób o ograniczonym wpływie.
Influencer - wymagania
Influencer to osoba, która wpływa na znaczną liczbę osób. W praktyce są to osoby, które są obserwowane przez znaczną liczbę osób. Nie muszą to być influencerzy tylko z milionami fanów, ale nawet mniejsi gracze na rynku, których obserwuje się mniej ludzi, ale są oni ważni w swojej dziedzinie. Influencerem może zostać każdy, jeżeli oczywiście jest fachowcem w danym temacie i jego opinią interesują się inni. Influencer marketing jest obecnie głównym trendem w marketingu internetowym. Są to działania, które obejmują ważne osobowości w tej dziedzinie. W powszechnej praktyce najczęstszą jest współpraca między e-sklepami i na przykład z youtuberami, instagramerami i innymi osobistościami, które są popularne w swojej dziedzinie i mają szeroką publiczność.
Wpływowi mogą być nie tylko celebryci z setkami tysięcy fanów. Influencer nawet nie musi wpływać na Youtube lub Instagram. Wpływowym czynnikiem wpływającym na firmę może być każdy, kto może pomóc im dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Na przykład niektóre firmy współpracują ze śpiewakami, lokalnymi celebrytami, Współpraca najczęściej odbywa się w taki sposób, że firmy płacą wpływowym osobom wstępnie ustalone kwoty za konkretne działania, w których prezentują produkty lub markę firmy. Współpraca handlowa jest również powszechna.