Zawód maszynisty
Po pojawieniu się w XIX wieku wielu skomplikowanych maszyn i mechanizmów pojawili się ludzie, których zawód polegał na zarządzaniu tymi maszynami. Maszynista to wykwalifikowany pracownik, który zarządza różnymi rodzajami transportu, w tym samochodami i ciężarówkami, trolejbusami, autobusami, tramwajami, pociągami itp. Może transportować zarówno ludzi, jak i towary. Zawód maszynisty jest bardzo odpowiedzialny, ponieważ od wysokiej jakości pracy zależy niejednokrotnie życie ludzi. Żeby pracować jako maszynista, konieczne jest nie tylko prowadzenie pojazdu, ale także dokładne poznanie wszystkich zasad ruchu drogowego. W pracy mogą pojawić się różne nieprzewidziane sytuacje. Dlatego osoba, która zasiadła za sterami pojazdu, musi znać strukturę techniczną pojazdu, aby móc zidentyfikować i naprawić podstawowe awarie.
Ile zarabia maszynista?
Maszynista jest zawodem wielu specjalności. Skupiając się jednak na najbardziej powszechnym stanowisku maszynisty lokomotyw, można zauważyć, że jest to zawód męski i tylko 1 na 20 kobiet w nim pracuje. Mediana zarobków całkowitych w skali miesiąca (uśrednienie) wynosi około 5200 złotych brutto. Po 1/4 maszynistów otrzymuje wynagrodzenie niższe niż 3700 złotych brutto oraz powyżej 6400 złotych brutto. Połowa pracowników zarabia między 3700 a 6400 PLN. Profity dodatkowe w zawodzie ze strony pracodawcy to przeważnie telefon komórkowy, ubezpieczenie NNW oraz karnety i karty do różnych instytucji.
Popyt na zawód maszynisty na rynku pracy jest dość wysoki. Na świecie liczba samochodów stale rośnie, a ich urządzenia są modernizowane, stają się coraz bardziej złożone. Pomimo faktu, że dziś prawie co druga osoba ma prawo jazdy, nie każdy może pochwalić się nieskazitelnymi umiejętnościami jazdy. Trzeba nie tylko wiedzieć, który pedał naciskać, ale także szybko myśleć, podejmować właściwe decyzje i szybko reagować, w zależności od sytuacji na drodze. Osobliwością zawodu maszynisty jest to, że dzisiaj może nie ma jednej branży, w której specjaliści nie byliby potrzebni. W zależności od charakteru przedsiębiorstwa oraz od możliwości i pragnień samego maszynisty może on być zaangażowany zarówno w przewozy ładunków, jak i pasażerów.
Jak zostać masynistą?
Można rozróżnic różne rodzaje pracy maszynistów:
- Kierowca autobusu przewozi ludzi, ich bagaż, różne ładunki i pocztę. Najczęściej ma określony harmonogram i trasę, którą musi ściśle przestrzegać. Kierowca autobusu może pracować zarówno na terenie miasta, jak i na trasach międzymiastowych i międzynarodowych. Osoby pracujące w tej dziedzinie powinny mieć specjalną kategorię;
- Maszynista tramwaju i pociągu przewozi ludzi na danej trasie i jest odpowiedzialny za ich bezpieczeństwo. Czasami informuje również pasażerów przez mikrofon o różnych sprawach. Osoba wybierająca tę specjalność musi być w stanie sprawdzić stan tramwaju i pociągu, jeśli to konieczne, być w stanie naprawić problemy z urządzeniem podczas pracy na linii;
- Profesjonalny taksówkarz powinien mieć niezwykłą cierpliwość i być rodzajem psychologa, ponieważ ma do czynienia z różnymi ludźmi, z których wielu nie wyróżnia się dobrymi manierami i taktem. Praca taksówkarza jest dość skomplikowana i w wielu krajach jest nawet uważana za jedną z najniebezpieczniejszych profesji w życiu.
- Kierowca pojazdu należącego do pracodawcy najczęściej jest zobowiązany do monitorowania czystości i dobrego stanu pojazdu. Osoba tej specjalności może pracować w ambulansie, kontrolować trolejbus i być kierowcą ciężarówki dalekobieżnej. W naszych czasach praca za kierownicą jest jedną z najpopularniejszych.
Maszynista - wymagania
Jak w każdym innym obszarze działalności, zawód maszynisty-kierowcy ma swoje zalety i wady. Zalety to wysoki popyt na tę specjalność i dobre zarobki. Przez minusy można rozumieć stałe napięcie, a czasem monotonię. Ludzie, którzy zdecydują się poświęcić temu zawodowi, muszą mieć stabilną psychikę i mieć spokojny charakter i wytrzymałość. Aby praca przebiegła pomyślnie, maszynista musi mieć umiejętności szybkiego reagowania, koncentrację i uwagę. Umiejętności obserwacyjne, analityczne i predykcyjne pomogą w wielu nieprzewidzianych sytuacjach na trasie przewidzieć możliwy rozwój wydarzeń. Pracownik musi być odpowiedzialny, zorganizowany i ostrożny. Zawód maszynisty jest często traktowany jako czysto męski, jednak pracują w nim także kobiety.
Zawód "maszynisty pociągu" związany jest ze znajomością technicznych cech maszyny i urządzeń automatycznych umieszczonych w kabinie lokomotywy. Kierowca musi mieć maksymalną koncentrację i uwagę. Aby zapobiec wypadkowi, należy zwrócić uwagę na znaki drogowe, warunki pogodowe i odczyty przyrządów. Asystenci maszynistów pracują w pociągach dalekobieżnych, które zabezpieczają głównego kierowcę i zapewniają możliwość odpoczynku.
Główne obowiązki maszynisty lokomotywy są wtedy, gdy pociąg porusza się, kierowca z asystentem wykonuje następujące główne funkcje:
- monitorowanie znaków i sygnałów na torze kolejowym;
- monitorowanie deski rozdzielczej, która wskazuje na sprawne działanie całego taboru;
- monitorowanie stan lokomotywy i jej integralności;
- podawanie ustawionych sygnałów przy wjeździe na stację;
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo manewrów; w przypadku wykrycia usterek zobowiązane są do niezwłocznego poinformowania stacji obsługi.
Maszynista kurs
Zawód maszynisty wiąże się z częstymi nieobecnościami w domu, ale daje możliwość zobaczenia wielu nowych miejsc. Dlatego ludzie, którzy pragną nowych doświadczeń i są gotowi na zapoznanie się z właściwościami technicznymi transportu kolejowego, często wybierają tę specjalność.
Główne kierunki, w których kształcą się przyszli studenci, dotyczą nauk technicznych, zasad bezpieczeństwa ludzi i transportu towarów oraz podstaw ruchu kolejowego. W naszym kraju jest wiele szkół technicznych, gdzie można zdobyć zawód maszynisty. Można także zapisać się na kursy umożliwiające zdobycie tego zawodu.