Zawód merchandisera
Niektórzy uważają, że merchandiser jest zaopatrzeniowcem, który dostarcza produkty do obszaru sprzedaży. Inni są przekonani, że praca ta ma wiele wspólnego ze stanowiskiem eksperta ds. towarów. W rzeczywistości termin ten oznacza multidyscyplinarnego specjalistę, od którego zależy wygoda nabywców i poziom sprzedaży danej organizacji, gdyż dba o wygląd towarów na półkach i jego uzupełnienie. Kierunek jest odpowiedni dla energicznych i ambitnych ludzi, nastawionych na rozwój kariery w dziedzinie handlu. W przypadku zatrudnienia nie jest konieczne posiadanie wyższego wykształcenia. Merchandiserzy są pracownikami firm odpowiedzialnych za pasywną promocję oferowanych towarów. Rozwój zawodu rozpoczął się pod koniec XX wieku. Specjalnie wyszkoleni ludzie zaczęli w specjalny sposób układać towary na półkach, przyciągając uwagę konsumentów. Dzisiaj zasady dotyczące kierunku są wykorzystywane nie tylko przez hipermarkety lub sklepu w galeriach handlowych, ale także bardzo małe punkty sprzedaży.
Jak zostać merchandiserem?
- Klasyfikacja pracowników w zakresie merchandisingu:
- stacjonarny merchandiser działa w jednym miejscu, będąc jednocześnie odpowiedzialnym za określony sklep, jego dział lub niektóre marki towarów (jedną lub więcej);
- mobilny merchandiser w ciągu dnia przemieszcza się pomiędzy różnymi punktami sprzedaży, wykonując na każdym z nich niezbędne działania;
- specjalista łączący cechy dwóch głównych typów.
Jest to osoba, od której w znacznym stopniu zależy poziom sprzedaży w punkcie handlowym i stosunek klientów do niego. Merchandising to dynamiczna profesja. Nie stoi w miejscu i wymaga szybkiej reakcji na zmieniające się trendy. Jakość pracy pracownika wpływa bezpośrednio na wielkość sprzedaży konkretnego punktu sprzedaży.
Podstawowe obowiązki merchandiserów:
- układanie produktów według pewnego schematu opracowanego przez marketerów;
- ocena inwentarza poszczególnych pozycji, śledzenie i terminowe uzupełnianie towarów;
- projektowanie gablot i innych części sklepu z produktami promocyjnymi;
- przeprowadzanie promocji w danym punkcie;
- szkolenie sprzedawców w zakresie promocji całego produktu lub poszczególnych marek;
- ocena jakości produktu, kontrola integralności opakowań, terminów przydatności do spożycia;
- często merchandiser faktycznie działa jako zaopatrzeniowiec, przynosząc produkty z magazynu;
- kompilacja raportów sprzedaży.
Duże firmy dodatkowo włączają do obowiązków pracownika ocenę pracy bezpośrednich konkurentów. Oznacza to śledzenie zmian cen, pojawianie się nowych produktów, promocyjnych i innych wydarzeń ważnych z punktu widzenia marketingu musi być przez niego znane. Wszystko, co robi merchandiser, ma na celu zwiększenie sprzedaży i zwiększenie zainteresowania konsumentów niektórymi markami.
Pasywna promocja towarów nie będzie w zasięgu każdego. Osoba na tym stanowisku jest zmuszona ciężko pracować fizycznie, a jednocześnie zwracać uwagę na listę ważnych niuansów. Możliwość pracy w trybie wielozadaniowym jest głównym wymaganiem dla osób ubiegających się o miejsce. Zazwyczaj nie ma specjalnych wymagań dla kandydata, ponieważ zakłada się, że nowicjusz zostanie przeszkolony w procesie pracy w firmie. Główne wymagania dla merchandisera to:
- Wiek od 18 lat.
- Znajomość komputera na poziomie użytkownika.
- Obywatelstwo polskie.
- Aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne.
- Gotowość do wysiłku fizycznego, jeśli musi pracować z ciężkimi towarami.
Merchandiser - wymagania
Student lub początkujący bez doświadczenia zawodowego może zostać merchandiserem, a po roku lub dwóch zdobyć umiejętności niezbędne do udanego rozwoju kariery. Jest to praca twórcza, która pozwala na realizację twoich umiejętności i uzyskanie nowych możliwości rozwoju zawodowego. Specjalność merchandisera jest pożądana w każdej firmie prowadzącej sprzedaż hurtową lub detaliczną - niezależnie od tego, czy chodzi o odzież, elektronarzędzia czy żywność. Większość firm woli rekrutować początkujących i wpajać im własne umiejętności, ucząc "samodzielnie", ponieważ lista tego, co powinien wiedzieć merchandiser, jest inna w każdej firmie, w zależności od konkretnych cech produktów.
Profesjonalny merchandiser wciąż ma wiele zalet:
- doświadczenie zazwyczaj nie jest wymagane, a wiele firm nawet w szczególności rekrutuje bardzo młodych pracowników, aby szkolić ich od początku, a nie przekwalifikowywać;
- nie trzeba stale siedzieć w biurze lub w magazynie;
- mobilna wersja pracy wiąże się z dynamiką i ciągłą zmianą sytuacji;
- przy odpowiedniej organizacji dnia pracy, merchandiser dostaje więcej niż zaopatrzeniowiec lub sprzedawca przy mniejszej aktywności fizycznej;
- perspektywy kariery;
Taki pracownik jest zwykle samodzielny, bardzo rzadko musi komunikować się bezpośrednio z klientami. Dla pracowników pasywnej sprzedaży często organizują szkolenia kosztem firmy, co pozwala im podnosić poziom swoich kwalifikacji i uczyć się czegoś nowego.
Wady specjalności:
- większość dnia spędza na nogach, a w przypadku mobilnej pracy bez samochodu trzeba dużo pracować bez względu na pogodę;
- transport ciężkich towarów z magazynu i jego układanie prowadzi do poważnego wysiłku fizycznego;
- podczas pracy w brudnym magazynie, musi oddychać kurzem, układanie produktów mlecznych wymaga przebywania w chłodni, kontakt z chemikaliami domowymi stwarza ryzyko zachorowania na zapalenie skóry;
- niejasna definicja oficjalnych obowiązków pracownika i niezrozumienie jego miejsca w hierarchii pracowników sklepu prowokuje konflikty;
Ile zarabia merchandiser?
Wynagrodzenie zależy od regionu, zatrudnienia na pełen etat czy jego część i samej firmy. Z reguły taki pracownik pracuje w 2-3 firmach. Również wynagrodzenie merchandisera będzie zależało od posiadanego samochodu, wykształcenia i dodatkowych umiejętności. Mediana zarobków na stanowisku merchandisera wynosi 3280 złotych brutto. Tyle średnio zarabia 50% badanych pracowników zawodu (zarobki oscylują między 2308 a 4552 złote). Mniej niż niższa kwota zarabia 25% badanych, podobnie jak 25% procent zarabia więcej niż 4552 złote brutto.