Producent jest zawodem tajemniczym, szczególnie dla osób, które nie mają powiązań z branżą artystyczną. Dla wszystkich tych, którzy interesują się światem show-biznesu, producenci jawią się w negatywnym świetle - jako złowieszcze postaci, które dążąc do komercjalizacji twórczości, niszczą efekty artystyczne dzieł filmowych, telewizyjnych, radiowych czy muzycznych. W kuluarach krążą opinie, że producenci dbają jedynie o sławę i zawartość swojego portfela. A jak jest w rzeczywistości? Prawda, jak zwykle, leży pośrodku.
Na czym polega praca producenta filmowego?
Producenta filmowego można opisać jako głównego inwestora, który zapewnia niezbędne środki finansowe na produkcję filmu. Ta rola nierzadko łączy się z większymi kompetencjami, od tworzenia koncepcji artystycznej, kompletowania zespołu filmowego, przygotowania planu zdjęciowego po dystrybucję gotowego dzieła. To producenci filmowi są właścicielami praw autorskich i głównymi beneficjentami dochodów z ich sprzedaży. Do nich również trafiają najważniejsze nagrody filmowe, od Oscarów, Złotych Globów, kończąc na mniejszych statuetkach.
To, co robi producent filmowy w trakcie realizacji filmu, zależy od wielu czynników, głównie związanych z cechami osobowościowymi twórców. Jego wpływ na kształt artystyczny filmu może być olbrzymi albo znikomy – wszystko zależy od stosunków panujących na planie filmowych oraz niezależności głównego reżysera. Wielu producentów filmowych kontroluje i bezpośrednio wpływa na kształt filmu, dokonując ponownego montażu już gotowej produkcji. Inni nie są mocno zaangażowani w twórczą pracę nad filmem – mają pełne zaufanie do reżysera, co pozwala na swobodną interpretację i realizację wizji artystycznej. Wiele zależy od doświadczenia w branży, obeznania ze sztuką filmową i zdolności kierowniczych. Oraz od dobrej intuicji – to ona przyciąga uwagę reżysera do konkretnego tematu, który może stać się imponującą wizją zmieniającą oblicze kinematografii.
Co robi producent programów telewizyjnych?
Tak jak w przypadku producenta filmowego, producent programów telewizyjnych podejmuje inicjatywę, organizuje i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji. Choć nie błyszczy na festiwalach filmowych i imprezach branżowych to decyduje o sławie lub niełasce gwiazd telewizyjnych. To właśnie producenci są twórcami wielu ważnych produkcji telewizyjnych, które zmieniają oblicze szklanego ekranu i tworzą wielomilionowe zyski stacji telewizyjnych. Seriale, teleturnieje, reality show czy inne programy rozrywkowe – to oni kreują trendy rynkowe, podążając za potrzebami i emocjami telewidzów. Stają się w ten sposób głosem społeczeństwa.
Zawód producenta reklam telewizyjnych
Pojawienie się telewizora stworzyło nowe możliwości nie tylko dla twórców programów rozrywkowych, ale również dla reklamodawców. Nie ma bowiem bardziej opiniotwórczego i uzależniającego medium niż telewizja, która przyciąga uwagę większej części społeczeństwa. Proste środki przekazu i szeroka dostępność sprawiły, że telewizja stała się łakomym kąskiem dla agencji reklamowych, które zauważyły w niej potencjalny rynek zbytu dla obsługiwanych produktów.
Aby jednak osiągnąć sukces sprzedażowy, należy przygotować odpowiednią strategię promocyjną, również w formie wizualnej. I tutaj pomocny okazuje się producent reklam telewizyjnych, który zarządza realizacją filmu reklamowego. Inaczej niż producenci filmowi i telewizyjni, nie jest niezależną jednostką, a pracownikiem zatrudnionym przez agencję reklamową. Stąd też jego rola jest mniej twórcza, a bardziej koncepcyjna i realizacyjna. Nie oznacza to jednak, że producent reklam telewizyjnych nie jest osobą decyzyjną. Wręcz przeciwnie, bowiem ma możliwości wykreowania wartościowych reklam telewizyjnych, które zapadają głęboko w świadomości widzów, jak reklamy Allegro, Wedla czy ING Banku Śląskiego.
Zawód producenta radiowego
Zawód producenta radiowego jest utożsamiany z rolą realizatora programów radiowych. Oba stanowiska wiążą się z realizacją programów radiowych od podstaw. Tworzenie scenariuszy i konspektów do audycji, nadzór nad systemem emisyjnym radia, obsługa stołu realizatorskiego, obróbka dźwięku i miksowanie muzyki są nieodzownymi elementami budującymi jakość i renomę producenta radiowego. Również dbanie o zachowanie ciągłości emisji oraz bieżąca współpraca z prezenterami i dziennikarzami stacji są tym, co sprawia, że audycje radiowe są dobrze oceniane przez słuchaczy.
Choć radio jest medium bardziej zachowawczym od telewizji i kinematografii, to również podlega zmianom i transformacjom. Aby być na bieżąco z najnowszymi trendami, warto obserwować poznańskie stowarzyszenie producentów i dziennikarzy radiowych, które wspiera rozwój produkcji i programów radiowych, w szczególności reportaży, oraz dba o integrację środowiska radiowego. Dzięki podejmowanym inicjatywom początkujący producenci programów radiowych mogą czerpać wiedzę od starszych, bardziej doświadczonych kolegów oraz udoskonalać swój warsztat zawodowy.
Jak zostać producentem muzycznym?
Produkcja muzyczna to obszar idealny dla kreatywnych twórców, którym nieobce są oryginalne projekty artystyczne. Do zadań producenta muzycznego należy tworzenie muzyki oraz kontrola całego procesu produkcji muzycznej, zatem dobrze jest posiadać wykształcenie muzyczne oraz obszerną wiedzę na temat muzyki. Współcześni producenci muzyczni potrafią organizować i zarządzać imprezami muzycznymi, wykorzystując do tego najnowsze elementy współczesnej techniki, jak instrumenty wirtualne i kontroler MIDI, dlatego znajomość nowych technologii jest nieunikniona do wydobywania niuansów brzmieniowych.
Wiele umiejętności można nabyć na profilowanych studiach muzycznych, ale większość kompetencji przychodzi wraz z wiekiem i zdobytym doświadczeniem. Dlatego produkcja muzyczna studia omija w przypadku nabycia zdolności komunikacyjnych i mediacyjnych. Wybór muzyków do projektu i potrzeba scalania odrębnych partii w jeden twór muzyczny wymagają kreatywności, niezależności myślenia i konsekwentnego realizowania zadań, a te zdolności nie są zarezerwowane wyłącznie dla zawodowych muzyków.
Zarobki producentów
Na pytanie, ile zarabia producent muzyczny czy producent filmowy, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od wielkości i budżetu danego projektu, doświadczenia pracownika oraz renomy przedsięwzięcia. Młodzi producenci z małym doświadczeniem, którzy rozpoczynają pracę przy niekomercyjnej produkcji, powinni liczyć się w minimalnym wynagrodzeniem. Wraz z ilością zrealizowanych działań, rosną też stawki, które mogą osiągać nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dodatkowe sumy można uzyskać dzięki sprzedaży praw autorskich oraz podczas dystrybucji swoich prac. Dzięki tym rozwiązaniom zawód producenta staje się jedną z najlepiej opłacanych profesji.