Zawód promotora
Promotor to osoba zajmująca się reklamą bezpośrednią lub sprzedażą towarów, lub usług. Zadaniem promotorów jest promowanie wzrostu rozpoznawalności produktu lub usługi, co doprowadzi do wzrostu zysków firmy. Zawód jest odpowiedni dla osób, które lubią sprzedaż i komunikację z ludźmi. Promotorzy działają na ludziach, komunikują się z przechodniami lub odwiedzają ich w domach, próbując zainteresować potencjalnych konsumentów towarami swojej firmy. Specjalista może zaoferować próbkę produktu, mówić o jakości, właściwościach produktu, wskazywać korzyści, a tym samym prezentować reklamowany produkt w korzystnym świetle. Do obowiązków promotorów należy kontrola zapasów promowanych produktów, wypełnianie niezbędnych dokumentów, prezentowanie i czyszczenie sprzętu reklamowego.
Jak zostać promotorem?
Prawie dwie trzecie decyzji kupujących podejmują bezpośrednio w punkcie zakupu. Bardzo często pomaga im promotor - osoba, która zwraca uwagę klienta na produkt. Ten nowy zawód pojawił się w naszym kraju wraz z przejściem do gospodarki rynkowej, z pierwszymi supermarketami. Promotor musi być w stanie szybko poruszać się w różnych sytuacjach, aby poznać właściwości konsumenta produktu, aby móc odpowiadać na jego zarzuty. Ostatnio menedżerowie sprzedaży zaczynają rozumieć, że promotor powinien przede wszystkim być dobrym komunikatorem, osobą schludną i przyjazną, a nie "modelem". Wymóg braku biżuterii przez promotora jest również dyskusyjny. Dla wielu kobiet niezwykle ważne jest noszenie kolczyków, łańcuszka lub pierścionka, w przeciwnym razie czują się nie na miejscu.
Jeśli obecność ulubionej bransoletki lub pierścionka nie jest krytyczna, lepiej pozwolić osobie pracować normalnie z taką ozdobą. Znajomość języków obcych do pracy w krajowych sieciach handlowych praktycznie nie jest wymagana. Znajomość komputera, prawo jazdy są również wymaganiami opcjonalnymi. Przygotowanie informacji / raportu na temat promocji lub dostawy / odbioru materiałów promocyjnych jest zadaniem opiekuna, a nie promotora. Wymóg posiadania przez kandydata "dużego doświadczenia" jest wyraźnie sprzeczny z nie mniej kategorycznym ograniczeniem wieku - dziwne jest to, że wielu pracodawców i rekruterów tego nie zauważa. Chociaż doświadczenie nie jest "zbyteczne", nie warto absolutyzować jego obecności.
Promotor - wymagania
Żeby zostać promotorem, nie potrzeba żadnego dodatkowego specjalnego lub wyższego wykształcenia. Głównym zadaniem promotorów jest zapewnienie potencjalnym konsumentom bezpośredniego kontaktu z produktem, a w komunikacji wiele zależy od umiejętności i cech osobowości danej osoby.
Wymagane umiejętności zawodowe i wiedza:
- znajomość cech, właściwości promowanych produktów;
- podstawowa wiedza z zakresu ekonomii;
- umiejętność analizowania;
- umiejętność przekonania rozmówcy;
- opanowanie podstaw działania.
Osobiste cechy:
- towarzyskość;
- umiejętność zachowywania się, dobre wysławianie się;
- przyjemny wygląd, urok osobisty;
- najczęściej wiek do 35 lat;
- pewność siebie;
- kreatywność;
- odporność na stres;
- wytrzymałość fizyczna;
- odpowiedzialność
Zalety zawodu:
- ruchomy harmonogram pracy, w wielu firmach organizatorzy mogą wybrać własny czas pracy (możliwość łączenia pracy z nauką);
- nabywane są umiejętności komunikacji z ludźmi, praca ta daje pewność siebie i eliminuje kompleksy komunikacyjne;
- możliwość nawiązania przydatnych kontaktów z klientami.
Minusy zawodu
- niskie pensje promotorów na początku;
- praca w różnych miejscach;
- obecność konfliktu, sytuacje stresujące.
Miejsce pracy:
- wystawy, targi;
- prezentacje;
- centra handlowe, duże sklepy;
- miejsca, gdzie jest dużo ludzi (centrum, rynek, metro);
- agencje reklamowe, firmy produkcyjne.
Firmy produkcyjne i agencje reklamowe rzadko biorą promotorów na personel. Ze względów ekonomicznych ludzie są zwykle zatrudniani na podstawie umowy tymczasowej. Najczęściej promotor współpracuje z wyspecjalizowaną agencją. Promotor freelancer może współpracować jednocześnie z kilkoma firmami lub nadzorcami.
Ile zarabia promotor?
Wysokość zarobków zależy, z jednej strony, od warunków pracy (lokalizacji i charakterystyki punktu sprzedaży, czasu pracy, złożoności promocji produktu itp.), Z drugiej strony od umiejętności i cech osobistych promotora, które pozwalają osiągnąć maksymalne wyniki. Bycie promotorem może być dobrym początkiem kariery w reklamie. Zazwyczaj promotorami są młodzi ludzie, którzy łączą studia z pracą w niepełnym wymiarze godzin. Pracują przez określoną liczbę godzin, w zależności od tego, jakie otrzymują wynagrodzenie. Wynagrodzenie promotora nie zależy od liczby bezpośrednich nabywców, których udało się przyciągnąć, ale od ustaleń związanych z prowizją od sprzedaży. Każda firma w tym zakresie realizuje jednak własną politykę. Pracodawcy także często motywują pracowników. W tym przypadku bonifikata może być związana z przyznawaniem premii świątecznych oraz bonów lub w towarze. Dość dużo pracowników zarabia w oparciu o stawki godzinowe i może pracować w kilku miejscach jednocześnie, co pozwala im znacząco wpływać na wysokość wynagrodzenia. Taka praca jest także ciekawa ze względu na doświadczenie, które może się przydać w przyszłości na innym stanowisku związanym ze sprzedażą.