Zawód specjalisty ds. marketingu
Pierwsze próby wykorzystania zasad marketingu pojawiły się w starożytności, kiedy zaczął się handel. Na tle rosnącej liczby ofert sprzedający musieli zbadać rynek i potrzeby ludzi, aby skutecznie rozwijać swoją działalność. Oficjalnie jednak kierunek pojawił się dopiero w latach 80-tych XX wieku. Zawód marketingu zaczął mieć znaczenie, gdy przepełnienie rynku różnymi rodzajami towarów doprowadziło do spadku dobrobytu producentów. Handlowanie produktywne było niemożliwe bez uniwersalnego podejścia i kompetentnych specjalistów. Marketing jako odrębny rodzaj specjalizacji pojawił się stosunkowo niedawno, ale rozwija się dynamicznie.
Specjalista ds. marketingu jest specjalistą w badaniu gustów konsumenckich i promocji produktów. Sprawdza, które produkty będą duże zapotrzebowanie i dlaczego, ocenia rynek dla konkretnych towarów i usług. Prowadzi dokładny monitoring branży, organizuje pracę ankieterów, którzy dowiadują się o preferencjach klientów. Przetwarza informacje za pomocą specjalnych programów komputerowych. Tworzy szczegółowy raport z liczbami, wykresami, charakterystyką porównawczą. Tworzy prognozę i opracowuje rekomendacje. Specjaliści ds. marketingu są dziś potrzebni każdej firmie zainteresowanej promowaniem i marketingiem swoich produktów. Działy marketingu znajdują się w bankach, gospodarstwach przemysłowych, firmach handlowych. Marketerzy są również poszukiwani w wyspecjalizowanych firmach konsultingowych świadczących usługi badań marketingowych.
Jak zostać specjalistą ds. marketingu?
Zawód ma na celu zaspokojenie potrzeb i wymagań danej organizacji. Głównym zadaniem specjalisty jest badanie struktury popytu na poszczególne produkty rynku konsumenckiego. Specjalista ds. marketingu opracowuje również strategię PR dla przyciągnięcia stałych klientów. W zależności od wykonanych zadań istnieją dwie kategorie specjalistów: analitycy i twórcy. Pierwsza grupa zajmuje się pierwotnym przetwarzaniem informacji, dynamiką sprzedaży i konkurentami. Drugi działa z narzędziami promującymi markę. Marketing wymaga umiejętności dokładnej nauki i analitycznego umysłu. Analiza danych jakościowych jest niemożliwa bez tych komponentów. Również w części obliczeniowej jest uważność. Twórcze myślenie pomoże uczynić reklamę bardziej kreatywną. Można połączyć to w jedno zdanie: odporność na stres pozwoli zaoszczędzić na niepotrzebnych zakłóceniach w procesie pracy z pracownikami analizowanych punktów sprzedaży.
Czasami ludzie zaczynają angażować się w marketing, który nie rozumie specyfiki tego obszaru. Rzadko się im to udaje, ponieważ brakuje im niezbędnych cech, nawet z dobrym zapleczem teoretycznym. Mówiąc o marketerach, jako wysokiej klasy specjalistach, ważne jest, aby zrozumieć, że musi on mieć wiele obowiązkowych cech.
Specjalista ds. marketingu - wymagania
Żeby rozpocząć naukę jako marketingowiec, kandydat powinien zdać język polski, matematykę, nauki społeczne i / lub język obcy. Warto zauważyć, że profilu "Marketing" należy szukać na Wydziale Zarządzania lub Socjologii. Przyszły specjalista będzie wchłaniał podstawy wyższej matematyki i ekonomii. Podstawą edukacji humanistycznej będą przedmioty z psychologii i socjologii. W niektórych przypadkach kurs marketingu międzynarodowego jest nauczany w ramach procesu edukacyjnego. Absolwent bez doświadczenia zawodowego jest odpowiedni na stanowisko stażysty w dziale marketingu. Następnym krokiem będzie standardowe stanowisko w dziale marketingu, a następnie - kierownik wyspecjalizowanej jednostki - specjalista ds. marketingu.
Praca w zawodzie zapewnia aktywną pracę nawet przed momentem sprzedaży produktów. Przed uruchomieniem procesu produkcyjnego marketer określa kategorię potencjalnych nabywców, pojemność rynku, analizuje pracę konkurencyjnych organizacji itp. W dużych firmach o podobnej liczbie prac jeden specjalista nie może sobie poradzić, dlatego obowiązki są rozdzielane na cały dział marketingu, który składa się wyłącznie z wykwalifikowanych pracowników.
- Marketer-ekonomista jest odpowiedzialny za ustalanie cen, biorąc pod uwagę wskaźniki kosztów i popytu, cechy pracy konkurencyjnych organizacji i tak dalej.
- Menedżer produktu bada rynek, odpowiada za promocje mające na celu reklamę produktu firmy, w której działa, analizuje produkty sprzedawane przez inne organizacje.
- Menedżer marki zarządza działem marketingu, planuje kampanie reklamowe, szczegółowo analizuje charakterystykę gospodarki rynkowej i konkurencyjne środowisko, określa plany sprzedaży i monitoruje ich wdrażanie, opracowuje strategie mające na celu uzyskanie dobrych dochodów i dalsze poszerzanie grona odbiorców.
W zawodzie specjalisty ds. marketingu jest ważna znajomość języka angielskiego, ponieważ większość literatury specjalistycznej publikuje nowe teksty wyłącznie na jego temat.
Specjalista ds. marketingu zarobki
Raport dotyczący wynagrodzeń na stanowiskach pracy: specjalisty ds. marketingu, marketing specialist, specjalisty ds. marketingu handlowego, specjalisty do spraw marketingu, specjalisty do spraw marketingu handlowego, na próbie około 2800 pracowników wskazuje, że w Polsce wynagrodzenie kształtuje się na poziomie 4236 złotych brutto miesięcznie. Tylko 25% pracowników zarabia powyżej 5605 złotych, a połowa pracowników zarabia między 3297 a 5605 złotych. Na tym stanowisku na 3 osoby 2 są kobietami.