Zawód sternika
Zawód sternika pojawił się w flocie od samego początku jej powstania, ponieważ każdy statek musi być kontrolowany. Sternik na statku to specjalista łączący funkcje marynarza i technika. Jako marynarz dyżurny kontroluje kurs statku, a jako technik zapewnia obsługę silnika statku i urządzeń pomocniczych, a także ich konserwację. Motorniczy-sternik uruchamia i zatrzymuje silnik oraz zmienia jego tryby obciążenia. Podąża za kursem, dostosowując go, jeśli to konieczne. W tym celu należy wziąć pod uwagę sygnały na innych jednostkach pływających, instrukcje urządzeń nawigacyjnych - znaki przybrzeżne, latarnie morskie, wskaźniki głębokości itp. Ponadto sternik powinien być dobrze obeznany jednakowo z ogólnymi przepisami dotyczącymi ruchu statków, wyjaśniających warunki nawigacji w danym obszarze. Sternik kieruje się w swojej pracy zasadami działania głównych silników i mechanizmów pomocniczych, urządzeniami automatyki do zarządzania maszynownią i systemami zdalnego sterowania. Powinien wiedzieć, jak układa się silnik i jaka jest manewrowość statku; jak działają mechanizmy kotwiczne i urządzenia; dlaczego mogą wystąpić usterki w działaniu dowolnego z systemów okrętowych z silników głównych na dodatkowe mechanizmy.
Zadaniem sternika jest monitorowanie stanu silnika i urządzeń statku oraz utrzymywanie ich stanu roboczego, a także kontrolowanie biegów statku. Oprócz podstawowych obowiązków sternik musi przestrzegać przepisów bezpieczeństwa na statku, być w stanie uruchomić łódź w wodzie i obsługiwać ją w różnych warunkach pogodowych, a także zastosować w praktyce techniki ratowania tonącego. Podczas przygotowywania statku do nawigacji mechanik układu kierowniczego realizuje jego naprawy i uzupełnia wyposażenie. Sternik jest podporządkowany bosmanowi i pierwszemu nawigatorowi, a na straży wykonuje rozkazy oficera wachtowego. Czas trwania wacht, w zależności od rodzaju i przeznaczenia statku, wynosi od ośmiu do dwunastu godzin.
Jak zostać sternikiem?
Zawód sternika pojawił się w marynarce wojennej z pojawieniem się pierwszego statku, ponieważ każdy statek musiał być zarządzany przez kogoś. Po wynalezieniu silnika o spalaniu wewnętrznym i wprowadzeniu go do żeglugi sternik zaczął także wykonywać obowiązki motorniczego. Motorniczy-sternicy pracują na statkach rzecznych i morskich. Przede wszystkim sternik musi być w stanie sterować statkiem w różnych warunkach pogodowych, szybko i dokładnie zgodnie z dekretami oficera wachtowego. To on przygotowuje, uruchamia i zatrzymuje silniki i mechanizmy pomocnicze, dostosowując w razie potrzeby tryby pracy. Sternik musi znać strukturę wszystkich silników i mechanizmów morskich, a także zasady ich eksploatacji i konserwacji.
Bierze udział w naprawie sprzętu pokładowego i monitoruje jego funkcjonalność. Musi również znać położenie rurociągów na statku, cel wszystkich zaworów i zaworów, działanie mechanizmów kotwiczących i sposoby cumowania statku. Ponadto powinien być w stanie zrobić wszystko tak samo, jak zwykły marynarz. Sternik może być zaangażowany, na polecenie mechanika, w prace na statkach, które nie są częścią jego regularnych obowiązków, po otrzymaniu instrukcji dotyczących zasad bezpieczeństwa w miejscu pracy. Szczegółowe obowiązki są zawsze regulowane wcześniej na piśmie w specjalnych regulaminach oraz opisie stanowiska. Zawód jest bardzo prestiżowy i jest na niego zapotrzebowanie.
Sternik - wymagania
Odpowiedzialność zawodowa jest jedną z głównych cech pracownika, pozwalającą zapobiegać występowaniu sytuacji ekstremalnych. Jednak nieprzewidziane wydarzenia mogą się zdarzyć na morzu i na rzece. W tym przypadku sternik musi wykazać odporność na stres i opanowanie. Potrzeba kontrolowania kilku obiektów jednocześnie kontrolując własną jednostkę wymaga natychmiastowej reakcji i doskonałej koordynacji ruchów. Ponadto sternik musi mieć ostry wzrok, dobry słuch, dokładne oko i rozwiniętą pamięć wzrokową. Równie ważna jest równowaga, wytrzymałość i siła fizyczna. Długi pobyt z wieloma osobami w zamkniętej przestrzeni musi wpływać na zdolność marynarza do znalezienia wspólnego języka z załogą, aby pokazać pozytywne nastawienie do kolegów podczas całej podróży. Zawód sternika nie stracił na znaczeniu w rozwoju mechanizmów nawigacyjnych i wprowadzeniu nowoczesnych systemów sterowania flotą.
Ile zarabia sternik?
Sternik może liczyć na wynagrodzenie uzależnione od obowiązków i typu obsługiwanej jednostki morskiej. Zwykle, oprócz wynagrodzeń pracodawca prawie zawsze oferuje pełny pakiet socjalny i często płaci za transport do miejsca pracy na koszt firmy, finansuje dofinansowanie wczasów, dodatkowe ubezpieczenie medyczne, częściową spłatę kosztów leczenia sanatoryjnego, premie itp. Sternicy są poszukiwani na wszystkich rodzajach statków rzecznych i morskich każdej floty. Mając zgromadzone doświadczenie, pracownik może przejść przeszkolenie w sąsiednich morskich specjalnościach. Późniejsza edukacja zawodowa otworzy perspektywę dowodzenia stanowiskami na statkach dowolnego typu. Znacząco zwiększy się także wynagrodzenie. Trzeba także zauważyć, że praca na morzu wiąże się z ciągłymi wyjazdami. W ten sposób wynagrodzenie trzeba uśrednić przez dwanaście miesięcy.