Spis treści
Strategia to po prostu przemyślany plan działania. Zakładają działalność gospodarczą, musiałeś opracować strategię wejścia na rynek, wypromowania swoich produktów lub usług. Jeżeli starałeś się o przyznanie dotacji, to musiałeś również sporządzić biznesplan. W innym przypadku wystarczyło, że przemyślałeś poszczególne kwestie. Budując swoją firmę, korzystałeś zatem ze strategii, choć mogłeś nie zdawać sobie z tego sprawy.
Co to jest strategia personalna?
Poza strategią marketingową czy finansową powinieneś być również świadomy istnienia strategii personalnej. Na czym ona polega? Na zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jako przedsiębiorca doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że rozwój stworzonego przez Ciebie przedsiębiorstwa jest uwarunkowany wieloma czynnikami. Możesz przeznaczać wiele środków na reklamę, możesz mieć też świetny produkt. Twoja firma nie zyska jednak uznania w branży i wśród klientów, jeżeli zatrudnione przez Ciebie osoby nie będą o nią dbać. Jest to jeden z głównych filarów emloyer brandingu, czyli działań w kierunku budowania mocnej i uznawanej marki.
Źródło: studiamba.wsb.pl
Strategia personalna pozwala osadzić stanowiska osobami, które najlepiej się na nich sprawdzą. Załóżmy, że poszukujesz nowych klientów. W zespole przyda się zatem świetny sprzedawca, osoba, która będzie umiała rozmawiać z potencjalnymi klientami. Taka musi być otwarta, wiedzieć, jak negocjować czy po prostu zagadać, aby osiągnąć cel – sprzedać. W dziale odpowiedzialnym za kompletowanie zamówień nie powinny natomiast pracować osoby przede wszystkim przebojowe, ale raczej skoncentrowane i dokładne, którym monotonność nie przeszkadza.
Kiedy zainteresować się strategią personalną?
Zasadniczo strategią personalną powinieneś zainteresować się jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej. Wówczas możesz odpowiedzieć sobie m.in. na następujące pytania:
- Kogo zatrudnić? Pracownicy o jakich umiejętnościach, cechach charakteru czy doświadczeniu będą potrzebni firmie w pierwszej kolejności?;
- Jakich umiejętności będziesz wymagał od pracowników, których zatrudnisz w ciągu kolejnych lat? Czy będziesz mógł zagwarantować zatrudnionym rozwój, a jeżeli tak, to w jakim zakresie?
Gdy zatrudnisz już pierwszych pracowników, a firma będzie się rozwijać, pojawi się nie tylko konieczność zatrudnienia kolejnych osób (więc powyższe pytania będą aktualne), lecz także dojdą kolejne zagadnienia, m.in.:
- Czy zatrudnieni dotychczas pracownicy rzetelnie wykonują swoją pracę, realizując tym samym wytyczoną przez firmę politykę, czy też może niezbędne są zmiany kadrowe?
- Czy firma jest w stanie udźwignąć ciężar dalszych szkoleń? Jeżeli tak, to które umiejętności poszczególnych pracowników rozwijać w pierwszej kolejności?
Na tym etapie nie obejdzie się bez rozmów z zatrudnionymi i weryfikacji ich efektów. W tym celu przydatne są narzędzia strategii personalnej, jak np. ocena okresowa pracownika. Może się okazać, że osoby, które zostały zatrudnione na danym stanowisku, zupełnie się na nim nie sprawdzają, nie spełniają. Zamiast jednak od razu po stwierdzeniu tego faktu decydować się wypowiedzenie umowy o pracę, konieczne jest zastanowienie się, czy pracownik ten, z uwagi na swoje umiejętności mógłby realizować się na innym stanowisku.
Kiedy konieczne będzie zastosowanie strategii personalnej?
Jako właściciel firmy musisz nieustannie trzymać rękę na pulsie. Borykasz się z dużą rotacją pracowników? Zatrudnieni nie są zmotywowani do pracy? Docierają do Ciebie informacje, że pracy jest za dużo, a atmosfera w pracy kiepska? Jeżeli nie chcesz stracić firmy, czas zacząć działać, wdrażając opracowaną strategię personalną.
Aby taka okazała się skuteczna, powinieneś skontrolować warunki pracy w Twojej firmie. Może się okazać, że pracownicy mają rację, a dotychczasowy brak polityki kadrowej sprawił, że poszczególne osoby nie znają swoich obowiązków, nie mają motywacji do pracy lub po prostu nie mogą się ze sobą dogadać.
To może Cię również zainteresować
Formy prowadzenia działalności gospodarczej – wybierz odpowiednią dla siebie