Spis treści
Zobacz także artykuł: Zakładasz działalność gospodarczą? Spodziewaj się kontroli z urzędu skarbowego
Jaka jest definicja siedziby firmy?
Obowiązujące przepisy polskiego i europejskiego prawa jasno wskazują, że wszystkie osoby prawne muszą posiadać w naszym kraju swoją siedzibę. Warto wiedzieć, że niektórzy przedsiębiorcy w mylny sposób utożsamiają siedzibę z pełnym adresem, w którym prowadzona jest działalność. Okazuje się, że regulacje prawne wcale nie zobowiązują przedsiębiorców do podawania aż tak dokładnych informacji na ten temat.
Podstawowym aktem prawnym w Polsce, który definiuje, czym jest siedziba firmy, jest Kodeks cywilny. Artykuł 41 przywołanego dokumentu mówi, że "Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowi inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający." Oznacza to, że siedzibą osób prawnych (w tym spółek prawa handlowego) jest konkretna miejscowość. Zgodnie z tymi regulacjami, przedsiębiorcy prowadzący działalność w naszym kraju nie mają obowiązku podawania dokładnego adresu, pod którym jest ona realizowana. Jednocześnie mogą obowiązywać inne przepisy, które będą nakazywały przedsiębiorcy podanie dokładnych danych, takich jak ulica, numer lokalu oraz kod pocztowy.
Zobacz też: Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej
W 2018 roku została uchwalona w Polsce tzw. Konstytucja Biznesu. Zawarto tam wytyczne dotyczące procedury zakładania działalności gospodarczej. W myśl tej ustawy, początkujący przedsiębiorcy muszą podać adres zamieszkania a także adres służący do odbioru korespondencji. Warto dodać, że żaden formularz dla przyszłych przedsiębiorców nie zakłada wypełniania przez nich rubryki o nazwie "siedziba firmy".
Czy wybór siedziby firmy jest aż tak istotny?
Niektórym początkującym przedsiębiorcom może wydawać się, że wybór siedziby firmy to mało ważna decyzja. Okazuje się, że jest wręcz przeciwnie. Nie jest to niepotrzebny, biurokratyczny wymysł urzędników, tylko kwestia, która niesie za sobą szereg określonych konsekwencji.
Zobacz też: Jak przechowywać dokumenty związane z prowadzeniem firmy?
Oczywiście, wielu przedsiębiorców może pracować w sposób zdalny z dowolnego miejsca na Ziemi. Dotyczy to m.in. dziennikarzy internetowych, grafików, sprzedawców ubezpieczeń, właścicieli sklepów internetowych, informatyków itd. Mimo tego, decyzja o siedzibie firmy jest ważna, ponieważ od tej decyzji zależy, z którym urzędem skarbowym będziemy się rozliczali ze swoich dochodów.
Siedziba firmy a miejsce prowadzenia działalności
Zgodnie z przepisami europejskimi, siedzibą firmy jest miejsce, w którym przebywa zarząd danego przedsiębiorstwa. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że to właśnie w siedzibie firmy obsługiwani są klienci. W przepisach można znaleźć również inne pojęcie, a mianowicie stałe miejsce prowadzenia działalności. Oświadczenie o miejscu prowadzenia działalności gospodarczej składa się na druku CEIDG.
Zobacz też: Prowadzisz firmę i potrzebujesz pracowników? Sprawdź, co możemy Ci zaoferować
Podawanie stałego miejsca prowadzenia działalności jest całkowicie dobrowolne. Dotyczy to firm, które mają jednocześnie biura oraz duże zakłady produkcyjne. Brak obowiązku podawania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przez polskich przedsiębiorców obowiązuje od momentu uchwalenia Konstytucji Biznesu.
Miejsce zameldowania a działalność gospodarcza
Kolejna rzecz, która nurtuje wielu przedsiębiorców, to w jaki sposób wpływa miejsce zameldowania właściciela firmy na prowadzoną przez niego działalność. Wielu przyszłych przedsiębiorców zastanawia się na przykład, czy można założyć firmę, gdy nie posiada się meldunku.
Zobacz też: Rekrutacja - czy wiesz jak możesz się wyróżnić wśród innych pracodawców z Oświęcimia?
Przepisy obowiązującego prawa mówią jasno: siedziba firmy nie ma żadnego związku z adresem zameldowania właściciela. Brak meldunku nie jest żadną przeszkodą do uruchomienia działalności gospodarczej i nie rodzi jakichkolwiek problemów czy komplikacji. W sytuacji, gdy firma nie ma siedziby, przedsiębiorca jest zobowiązany do wyboru adresu korespondencyjnego. Adresem tym nie musi być ani adres zameldowania ani adres zamieszkania.
Działalność pod wieloma adresami a siedziba firmy
Jeśli przedsiębiorca świadczy usługi pod kilkoma adresami, musi wskazać wszystkie miejsca prowadzenia działalności na odpowiednim formularzu CEIDG-MW. Jest to świetnie rozwiązanie dla tych, którzy utworzyli kilka oddziałów swojej firmy. Należy pamiętać, aby o wszystkich zmianach w tym zakresie powiadamiać stosowne instytucje w ciągu siedmiu dni od momentu ich nastąpienia. Dokonywanie zmian we wpisie do CEIDG jest całkowicie bezpłatne.
Wynajem a siedziba firmy
Jeśli właściciel firmy wynajmuje lokal i chce zgłosić go jako miejsce prowadzenia działalności, umowa najmu musi zawierać stosowne zapisy dotyczące użytkowania nieruchomości na cele biznesowe. Jeżeli umowa nie przewiduje możliwości wykorzystywania nieruchomości do celów działalności gospodarczej, urząd skarbowy może wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień na ten temat.