Spis treści
Zobacz także artykuł: Przedstawiciel handlowy - zarobki
Co to jest merchandising?
Firmy na całym świecie od lat stosują różnorodne techniki, które mają na celu zachęcenie klientów do sfinalizowania transakcji. Obecnie coraz większą popularnością wśród handlowców cieszy się merchandising.
Czym jest merchandising? Jest to określenie dla kategorii działań marketingowych, które mają na celu wzrost sprzedaży. Działania w zakresie merchandisingu podejmują zarówno dostawcy jak i detaliści. W przypadku, gdy polityka dostawców i podmiotów sprzedających towary jest skoordynowana, wówczas osiągnięcie zamierzonych wyników sprzedażowych jest znacznie prostsze.
Czym zajmuje się zatem merchandiser? Jest to osoba, która projektuje i wdraża projekty sklepu zgodnie z określonymi wytycznymi. Warto wiedzieć o tym, że sposób prezentowania określonych produktów czy usług ma ogromne znaczenie dla prawdopodobieństwa podjęcia przez klienta decyzji zakupowej. Merchandiser musi tak zaplanować prezentację poszczególnych ekspozycji, aby skutkowało to wzrostami sprzedaży.
Dlaczego firmy stosują merchandising?
Jakie jest główny powód stosowania merchandisingu przez firmy? Podstawowym powodem, który wymieniliśmy już wcześniej, jest zwiększenie sprzedaży. Każda działalność gospodarcza jest nastawiona przede wszystkim na osiąganie określonych zysków. Im są one wyższe, tym lepiej.
Oczywiście, można wymienić także inne powody związane ze wdrożeniem procesów merchandisingowych. Mianowicie: poprawa wizerunku firmy w oczach klientów czy szybka sprzedaż zalegającego towaru, któremu kończy się termin przydatności.
Jakie są podstawowe zasady merchandisingu?
W jaki sposób rodzaj eksponowania towarów może wpływać na decyzje zakupowe klientów? Specjaliści od merchandisingu podkreślają, że jest to jeden z podstawowych czynników w tym względzie. Oto najważniejsze zasady stosowania merchandisingu w praktyce:
- Zasada lewego oka. Produkty premium są zlokalizowane po lewej stronie półki, zaś te gorszej jakości po prawej.
- Zasada prawej ręki. Klient, który wchodzi do sklepu, w pierwszej kolejności ogląda towar znajdujący się po prawej stronie. Najlepszym miejscem na sprzedaż jest środek alejki. Te towary, które umieszcza się na początku, zazwyczaj nie wywołują odpowiednio dużej uwagi.
- Zasada bumerangu. Alejki w sklepie nie mogą być zbyt długie, gdyż wtedy klienci nie oglądają wszystkich towarów w sposób wystarczająco dokładny.
- Towary o niewielkich rozmiarach umieszcza się przy kasie. Mowa tu o papierosach, zapalniczkach, batonach, gumach do żucia, artykułach higienicznych itd.
- Na półkach musi znajdować się jak najwięcej towarów, ponieważ działa to na wyobraźnię konsumentów.
- Zasada cross merchandisingu, czyli produkty należące do tej samej kategorii powinny być umieszczane w miarę możliwości obok siebie.
- Angażowanie wszystkich zmysłów klienta. Ważny jest nie tylko sposób rozmieszczenia towarów w sklepie, ale także kwestie takie jak muzyka czy unoszący się zapach.
- Ceny na półkach powinny być zawsze aktualne.
- Odpowiednie oświetlenie.
Błędy w merchandisingu
Każdemu mogą zdarzyć się wpadki. Nie inaczej jest w przypadku osób wykonujących zawód merchandisera. Najpopularniejsze błędy w merchandisingu to:
- chaos na alejkach sklepowych - stojące palety z nierozpakowanym towarem, nieposprzątane śmieci itd.,
- brak pogrupowania produktów w kategorie tematyczne,
- puste półki,
- nieaktualne ceny,
- zbyt częste przenoszenie miejsc ekspozycji określonych produktów,
- nieodpowiednie oświetlenie,
- nieprawidłowe ustawienie regałów utrudniające sprawne poruszanie się po sklepie.
Jak zostać merchandiserem?
Podstawowym wymogiem wobec osób chcących rozpocząć pracę w charakterze merchandisera jest posiadanie wykształcenia średniego. Najważniejsze jest to, aby kandydat posiadał określone umiejętności, np. wyobraźnię przestrzenną oraz wiedzę na temat metod oddziaływania na konsumentów.
Oczywiście, znacznie większe szanse na uzyskanie pracy w tym zawodzie mają osoby, które posiadają stosowne dyplomy i certyfikaty potwierdzające ich kompetencje do wykonywania tej profesji. Wiedzę w zakresie merchandisingu można pozyskać poprzez uczestnictwo w kursach zawodowych. Wielu pracodawców często zatrudnia także absolwentów studiów wyższych, którzy ukończyli kierunki związane z marketingiem lub zarządzaniem.
Merchandising a Visual merchandising
Obecnie bardzo duże znaczenie pełni visual merchandising. Jest to odmiana merchandisingu, która kładzie nacisk na wszystkie elementy związane ze sklepem, z którymi ma kontakt dany konsument.
Chodzi tu nie tylko o produkty, ale również o identyfikację wizualną przedsiębiorstwa (logotyp, witryna sklepowa), doznania zapachowe czy dźwiękowe. Praca visual merchandisera skupia się zatem nie tylko na sposobie prezentacji towarów czy wyglądzie alejek sklepowych, ale także na innych, zróżnicowanych elementach, które przesądzają, w jaki sposób będzie on postrzegał daną markę.
- Merchandising to kategoria działań marketingowych, które zmierzają do zwiększenia sprzedaży i są stosowane zarówno przez dostawców, jak i detaliści.
- Merchandiser odpowiada za projektowanie i wdrażanie projektów sklepu, aby sposób prezentowania produktów skutkował wzrostem sprzedaży.
- Celem merchandisingu jest nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale także poprawa wizerunku firmy i szybka sprzedaż towaru z terminem przydatności kończącym się wkrótce.
- Zasady merchandisingu, takie jak zasada lewego oka, prawej ręki czy cross merchandisingu, mają na celu wpłynięcie na decyzje zakupowe klientów poprzez eksponowanie produktów w odpowiedni sposób.