Spis treści
Zobacz także artykuł: Kredyt dla firm. Czy to dobre rozwiązanie?
Piggybacking – definicja
W dzisiejszych czasie przedsiębiorcy, którzy chcą osiągnąć sukces, mogą korzystać z wielu innowacyjnych możliwości zwiększających szanse na powodzenie realizowanego przez nich przedsięwzięcia. Franczyza czy outsourcing to pojęcia dobrze znane, jednak czym jest piggybacking?
Piggybacking to termin pochodzący z języka angielskiego. W dosłownym tłumaczeniu oznacza on "noszenie kogoś na barana". Pojęcie to określa jedną z metod eksportu towarów. Mianowicie: asortyment firmy korzystającej z piggybackingu jest oferowany z wykorzystaniem metod dystrybucji współpracującego z nią podmiotu gospodarczego (zazwyczaj jest to większy gracz, który posiada lepszą, bardziej rozbudowaną infrastrukturę i sieć kontaktów).
Piggybacking jest stosowany przez przedsiębiorców w różnych sytuacjach, np. gdy dany przedsiębiorca uruchamia swoją pierwszą firmę i potrzebuje wsparcia w zakresie dystrybucji bądź gdy właściciel poszukuje kontrahenta, który pomoże mu w ekspansji zagranicznej.
Formy piggybacking
Piggybacking może przybierać różne formy. Podstawowe cele strategiczne, które można osiągnąć za pośrednictwem piggybackingu, to:
- Pokrycie konkretnego rynku (z ang. market coverage). Piggybacking może posłużyć zarówno do pokrycia określonego rynku lokalnego jak i globalnego. Lepszą efektywność osiąga się zazwyczaj poprzez inwestycję na rynku o niewielkim obszarze. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której tragarz może pochwalić się doświadczeniem w prowadzeniu biznesów na całym świecie.
- Pokrycie produktowe (z ang. product piggybacking). Jeździec może samodzielnie zdecydować, które produkty mają być eksportowane z wykorzystaniem sieci dystrybucji należącej do tragarza. Jest to dość istotna decyzja, którą trzeba bardzo dokładnie przemyśleć uwzględniając specyfikę konkretnego rynku, potrzeby konsumentów a także narzędzia marketingowe, którymi dysponuje tragarz. Są oczywiście przypadki, w których tragarze przejmują dystrybucję 100% asortymentu jeźdźcy, jednak nie zdarzają się one zbyt często.
- Strategia wzajemnego oddziaływania (z ang. recipriocal piggybacking). Dotyczy to dużych firm mających ugruntowaną pozycję na określonych rynkach szukających podmiotów, które oferują produkty komplementarne lub ich odpowiedniki. Takie porozumienie przyczynia się do wzrostu znaczenia obu firm na rynku oraz pogłębienia ich relacji biznesowych.
Piggybacking – jakie są zalety?
Zalety piggybackingu dla tragarza | Zalety piggybackingu dla jeźdźcy |
Zwiększenie listy produktowej | Możliwość przeprowadzenia ekspansji na inne rynki w stosunkowo krótkim czasie |
Wzrost zysków | Promocja marki |
Obniżenie kosztów związanych z dystrybucją | Mniejszy koszt realizowania czynności związanych z dystrybucją |
Większa liczba klientów | |
Wyższe zyski | |
Pozyskanie wiedzy na temat specyfiki eksportu na poszczególnych rynkach |
Piggybacking – jakie są wady?
Wady piggybackingu dla tragarza | Wady piggybackingu dla jeźdźcy |
Tragarz nie ma wpływu na jakość oferowanych towarów | Ryzyko całkowitego utracenia kontroli nad systemem dystrybucji w firmie |
W przypadku złej jakości asortymentu może to odbić się na wizerunku firmy | Mniejsza niezależność firmy |
Powierzenie ważnej kompetencji zewnętrznemu podmiotowi powoduje, że w razie wystąpienia jakichkolwiek komplikacji możliwości reagowania są ograniczone | |
Korzystanie z usług tragarza wiąże się z koniecznością ponoszenia stałych kosztów |
Jak wygląda piggybacking w praktyce?
Jakie jest prawdziwe znaczenie piggybackingu? Jak pokazują statystyki, piggybacking jest stosowany na szeroką skalę przez firmy na całym świecie. Podstawowymi czynnikami, które przyczyniają się do popularności tego narzędzia, jest możliwość rozwoju oferty, ułatwiona ekspansja na nowych rynkach oraz oszczędność czasu i pieniędzy dla obu podmiotów, które są stronami umowy. Dodatkowo, jest to także szansa na wymianę cennych doświadczeń oraz wzmocnienie relacji biznesowych.
Jak wykorzystać piggybacking?
Wykorzystanie strategii piggybacking umożliwia jeźdźcy ekspansję na nowych rynkach bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów inwestycyjnych. Współpraca z tragarzem, który oferuje nowe kanały dystrybucji, wiąże się z wieloma korzyściami. Jeździec może w pełni skupić się na dostosowywaniu oferty oraz produkcji, zaś sprzedaż oparta jest na działaniach podejmowanych przez tragarza.
Przedsiębiorstwa stosujące piggybacking na zagranicznych rynkach mają do wyboru różne możliwości, m.in. bezpośrednie inwestycje zagraniczne, eksport produktów czy licencjonowanie. Decyzję odnośnie realizowanej polityki w zakresie piggybackingu należy dostosować do specyfiki konsumentów na rynku, w którym zamierzamy zainwestować a także do naszych możliwości finansowych oraz wiedzy i doświadczenia tragarza.
- Piggybacking to metoda eksportu towarów, polegająca na wykorzystaniu sieci dystrybucji współpracującego podmiotu gospodarczego.
- Najważniejszymi korzyściami piggybackingu są: zwiększenie listy produktowej, wzrost zysków, promocja marki oraz obniżenie kosztów dystrybucji.
- Największymi wadami piggybackingu są: brak kontroli nad jakością oferowanych towarów oraz mniejsza niezależność firmy.
- Wykorzystanie strategii piggybacking pozwala na osiągnięcie sukcesu w ekspansji na nowe rynki bez ponoszenia wysokich kosztów inwestycyjnych.