Działalność gospodarcza

Diagram Ishikawy, czyli jak przedsiębiorstwa wychwytują swoje błędy

14 września 2022

5 z 5

Ocena: 5 z 5 | 17 głosów

17 głosów

5 komentarzy
Diagram Ishikawy, czyli jak przedsiębiorstwa wychwytują swoje błędy
Kaoru Ishikawa – profesor, który w XX wieku wykładał na Uniwersytecie Tokijskim, zasłynął z opracowania wykresu, który wykorzystuje się w zarządzaniu jakością firmy. Dzięki niemu można rozpoznać przyczyny niepowodzenia danego przedsięwzięcia, i to nie tylko tego, który już zakończył się fiaskiem, ale i tego, który jeszcze nie został wcielony w życie. Wykres ten wraz z jego założeniami został opublikowany w roku 1962 i do dziś nazywany jest diagramem Ishikawy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wygląda diagram Ishikawy;
  • jak utworzyć taki diagram;
  • w przypadku jakich przedsiębiorstw tworzenie diagramu Ishikawy ma sens;
  • jakie wady i zalety ma diagram Ishikawy.

Zapoznaj się również z artykułem: Kryzys w firmie? Są sposoby, by złagodzić jego skutki.

Czym jest diagram Ishikawy? Jak jest inaczej nazywany?

Diagram Ishikawy nazwę zawdzięcza swojemu pomysłodawcy – profesorowi Ishikawie, który był wybitnym znawcą teorii zarządzania wykładającym na najbardziej prestiżowym uniwersytecie w Japonii, czyli Uniwersytecie Tokijskim. Z uwagi na charakterystyczny kształt diagramu, często nazywa się go diagramem rybiej ości lub diagramem ryby. Jego celem jest odkrycie przyczyny niepowodzenia danego przedsięwzięcia, poprzez wyjście od zbadania skutków. Tworzony i analizowany jest więc ciąg przyczynowo-skutkowy (dlatego często mówi się, że jest to diagram przyczynowo-skutkowy Ishikawy). Analizowanie możliwych przyczyn – szczególnie w dużym zespole – nie jest łatwe, jednak ustalenie ich daje możliwość wdrożenia lepszych rozwiązań przy następnym podejściu. Najczęściej tworzeniem takiego diagramu na potrzeby danego problemu w przedsiębiorstwie nie zajmuje się jedna osoba. Ewentualne przyczyny najlepiej ustalić za pomocą burzy mózgów, podczas której mają okazję wypowiedzieć się osoby z różnych działów, które dobrze znają realia panujące wewnątrz każdego z nich.

Video

Szukasz pracy?
Dodana

Główna Księgowa / Główny Księgowy

Agencja Zatrudnienia HR SIGMA

  • Zator
Dodana
Dodana
Dodana
Dodana

Jakie zastosowanie ma diagram Ishikawy?

Jeśli chodzi o zastosowanie diagramu Ishikawy, ma ono miejsce podczas analizy różnego rodzaju działań biznesowych. Jest to między innymi:

  • projektowanie produktów;
  • kontrola jakości;
  • zarządzanie większymi projektami;
  • kontrola jakości.

Jak już wspomniano, diagram Ishikawy sprawdza się nie tylko w przypadku zakończenia przedsięwzięcia w sposób niekorzystny lub niewystarczająco korzystny dla firmy, ale i w trakcie jego trwania. Jego wyjątkową zaletą jest fakt, że pozwala on na odkrycie nie tylko tego jednego składnika, która przyczynia się do błędów lub niepowodzeń, ale i innych, które mogą pociągnąć projekt na dno w przyszłości. Dzięki opracowaniu takiego diagramu firma ma szansę na wdrożenie odpowiednich zmian, co zapewni projektowi większą szansę powodzenia. Być może problem lezy w produkcie, a może po stronie pracowników, którym nie zostały zapewnione odpowiednie instruktaże i szkolenia.

Specjaliści od zarządzania radzą, by podczas analizowania przyczyn i doszukiwania się problemów, dodatkowo wspierać się innymi przydatnymi narzędziami np. diagramem Pareta lub też diagramem 5 Why.

Czy diagram Ishikawy sprawdzi się dla każdego przedsiębiorstwa?

W jakich przedsiębiorstwach najczęściej podejmuje się decyzję o stworzeniu takiego diagramu? Świetnie się on sprawdzi w niemal każdej firmie, która sprzedaje swój produkt lub świadczy jakąś usługę. Często wykorzystuje się go również w medycynie oraz pielęgniarstwie. Czy sprawdzi się w przypadku każdego problemu? Niestety nie. W niektórych przypadkach może być trudno dopasować dane przyczyny do wyróżnionych kategorii. Co więcej, bardzo złożone problemy mogą również, po rozrysowaniu w formie diagramu Ishikawy, stracić swoją przejrzystość, co mija się z głównym celem twórcy.

Tworzenie wykresu przyczynowo-skutkowego krok po kroku

Jak wygląda tworzenie diagramu Ishikawy? Aby zacząć pracę nad diagramem, trzeba wiedzieć, gdzie umieścić poszczególne dane. Jak już wspomniano, wykres przypomina rybę. To porównanie pomoże nam zorientować się mniej więcej w tym, od czego zacząć pracę i gdzie umieścić poszczególne elementy. Zaczynamy od głowy naszej ryby i to właśnie w tym miejscu umieszczamy problem – coś, co poszło źle lub idzie źle. Ości ryby to kategorie wspomnianych już przyczyn. Najmniejsze ości, które odchodzą od większych, to już poszczególne, możliwe przyczyny. Jak widać, to całkiem prosty schemat. Oczywiście warto pamiętać, że każda firma jest inna, więc może zdarzyć się, że nie wszystkie kategorie zostaną wykorzystane, a może trzeba będzie stworzyć dodatkowe.

Aby stworzyć dobrej jakości diagram Ishikawy, dobrze jest najpierw zerknąć na jakiś przykład. Gotowe diagramy wraz ze wskazówkami znaleźć można w Internecie lub w książkach na temat zarządzania. Przy tworzeniu wysokiej jakości diagramu Ishikawy, który okaże się pomocny, trzeba nie tylko postępować według wskazówek specjalistów, ale i pamiętać o tym, że należy dostosować diagram do specyfiki własnej firmy. Być może przydatne okaże się znalezienie opracowanego już diagramu, który został stworzony przez firmę podobną do naszej lub zmagającej się z podobnym problemem. Jeśli chcemy stworzyć dobry diagram Ishikawy, ponieważ problemem wydaje się być produkcja, to warto rozejrzeć się wśród gotowych wykresów, które zwracają uwagę właśnie na ten aspekt.

Zalety i wady diagramu Ishikawy

Analiza przyczyn nawet prostego problemu w głowie może być trudna. W takich sytuacjach bardzo pomocne okazać się może rozrysowanie problemu w sposób jak najbardziej przejrzysty. W taki sposób działa właśnie diagram Ishikawy, który pozwala ująć wszelkie możliwe przyczyny, usystematyzować je i dzięki temu odkryć tą, która miała największy wpływ na niepowodzenie danego przedsięwzięcia. To główna zaleta tego rozwiązania. Czy ma ono jakieś wady? Przyczyny na diagramie dopasowujemy do poszczególnych kategorii, takich jak: człowiek (czyli pracownicy), użyty materiał, maszyna, zastosowana metoda, zarządzanie czy warunki środowiskowe. Niestety, nie każde przedsiębiorstwo działa w podobny sposób, dlatego niekiedy dopasowanie danej przyczyny do kategorii może być trudne albo nawet niemożliwe.

Co więcej, głównym założeniem diagramu Ishikawy miała być przejrzystość, która ułatwiłaby zrozumienie i dojrzenie głównej przyczyny odpowiedzialnej za niepowodzenie. Niestety, przy nieco bardziej skomplikowanych strukturach i problemach, tworzenie i czytanie takiego diagramu może sprawiać niemałe trudności.

Podsumowanie:
  • Diagram Ishikawy to narzędzie umożliwiające analizę przyczyn niepowodzeń oraz szukanie najlepszych rozwiązań przy następnym podejściu
  • Jest to szczególnie przydatne narzędzie dla firm i organizacji, które sprzedają swoje produkty lub świadczą usługi, ale także dla medycyny czy pielęgniarstwa
  • Tworzenie diagramu Ishikawy nie zawsze sprawdzi się w przypadku skomplikowanych problemów oraz w przedsiębiorstwach, gdzie trudno dopasować dane przyczyny do wyróżnionych kategorii
  • Analiza przyczyn przy pomocy diagramu Ishikawy ma na celu odkrycie przyczyn niepowodzeń poprzez wyjście od badań skutków, co pozwala na wdrożenie odpowiednich zmian i zwiększenie szans powodzenia projektu

Najczęściej zadawane pytania

Diagram Ishikawy – skąd się wzięła nazwa?

Diagram Ishikawy wziął swoją nazwę od nazwiska twórcy – profesora zarządzania oraz chemika, Kaoru Ishikawy. Wykres nazywany jest również diagramem rybiej ości.

Do czego służy diagram Ishikawy?

Diagram Ishikawy pozwala rozpoznać przyczyny niepowodzenia danego przedsięwzięcia w firmie. Twórca diagramu powinien wziąć pod uwagę kategorie ewentualnych przyczyn, takie jak: człowiek, metoda, zarządzanie, czy warunki środowiskowe.

Jakie przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z diagramu Ishikawy?

Diagram może zostać wykorzystany praktycznie w każdej firmie, która zajmuje się sprzedażą produktów lub usług, marketingiem, czy medycyną.

Autor

Artykuł został opracowany i zmodyfikowany przez kilku autorów. Poniżej podajemy dane redaktora lub autora, który dokonał ostatniej modyfikacji.

Ewa Sztuczka-Mazur

Social Media Manager

Social Media Manager w branży HR, autorka tekstów, copywriterka, specjalistka Facebook ADS, wokalistka i pszczelarka.
Obecnie w Aplikuj.pl odpowiedzialna głównie za treści z obszaru miękkiego HR oraz prawa pracy.

5 komentarzy

Wadas

Wadas

Mam nadzieję, że znając diagram Ishikawy i umiejętności jego wykorzystania, będę w stanie znaleźć pracę w renomowanej firmie. W dzisiejszych czasach praktyczna wiedza i umiejętności są bardzo cenione, a diagram Ishikawy to jedno z narzędzi, które warto umieć wykorzystać w praktyce.
Krzysztof

Krzysztof

Jako pracodawca uważam, że diagram Ishikawy to bardzo skuteczne narzędzie przy wprowadzaniu zmian w firmie. Pozwala on na precyzyjne określenie przyczyn problemów oraz na zaproponowanie adekwatnych rozwiązań, co przekłada się na poprawę efektywności działań firmy.
lONAA34

lONAA34

Chociaż nie mam aktualnie pracy, to uważam, że diagram Ishikawy może być również bardzo przydatny w życiu codziennym. Dzięki niemu można lepiej zrozumieć przyczyny problemów i skuteczniej je rozwiązywać, co przekłada się na poprawę jakości życia.
Kamila

Kamila

Jako osoba poszukująca pracy uważam, że znajomość diagramu Ishikawy może być bardzo przydatna podczas rozmów rekrutacyjnych. Pracodawcy doceniają osoby, które posiadają praktyczną wiedzę oraz umiejętności, które mogą przyczynić się do poprawy wydajności firmy.
Uliana

Uliana

Jako pracownik firmy z wieloletnim doświadczeniem uważam, że diagram Ishikawy to niezwykle przydatne narzędzie dla każdej firmy, która chce poprawić swoją wydajność. Dzięki niemu można skutecznie określić przyczyny problemów, co pozwala na szybkie wprowadzenie niezbędnych zmian.

Dodaj komentarz

Wszystkie pola muszą być prawidłowo wypełnione

Komentarz został dodany

Redakcja Aplikuj.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających wulgarne słowa, adresy www oraz adesy e-mail i numery telefonów.