Spis treści
Czym są bariery komunikacyjne?
Podstawową funkcją wszelkiej komunikacji (także komunikacji w zespołach pracowniczych) - a każda komunikacja ostatecznie jest sprowadzalna do takiego lub innego języka — jest porozumienie. Wynika to z nadrzędnej funkcji komunikacyjnej języka. Podejmujemy komunikację po to, aby coś uzgodnić, wymienić informacje, zsynchronizować plany działania - aby osiągnąć porozumienie. Porozumienie jest wzajemnym zrozumieniem się uczestników komunikacji. Zatem za bariery komunikacyjne w procesie komunikowania (np. bariery komunikacyjne w organizacji czy firmie) uznamy wszelkie czynniki, które zakłócają komunikację i nie pozwalają na osiągnięcie jej zakładanego celu, którym właśnie jest porozumienie.
O przykłady barier komunikacyjnych nie jest trudno. Każdy z nas zna sytuację, kiedy ktoś odczuwa antypatię do współpracownika - to przykład psychologicznej bariery komunikacyjnej. Inną barierą w komunikacji na poziomie organizacji firmy mogą być na przykład niejasne wytyczne dla działania - to bariera, powiedzmy, systemowa. Ktoś może napotkać barierę komunikacyjną, gdy porozumiewa się z członkami zespołu za pomocą narzędzi zdalnych i nie potrafi obsługiwać ich interfejsu, a więc w ogólne nie będzie mógł odpowiadać na komunikaty lub tylko w ograniczonym zakresie - to przykład technicznej bariery komunikacyjnej. Socjologiczna bariera komunikacyjna - podajmy przykład: ktoś po długiej nieobecności w pracy nie zna nowych planów firmy, zatem nie potrafi kompetentnie uczestniczyć w grupie dyskusyjnej na zebraniu pracowniczym. W tym ostatnim przypadku widzimy również, że brak wiedzy o sprawach organizacji może być zakłóceniem procesów dochodzenia do porozumienia.
Inne przykłady barier komunikacyjnych w organizacjach: zbyt scentralizowana (niedemokratyczna) struktura organizacji firmy; słaba znajomość kultury kraju, z jaką nasza firma właśnie zawiązuje współpracę (np. firma z Warszawy komunikuje się z firmą z Kenii, ale popełnia mnóstwo błędów w komunikacji i nieświadomie wystosowuje afront wobec zagranicznych partnerów); pomieszczenia biurowe w budynku są zlokalizowane tak, że aby współpracujące działy mogły się ze sobą osobiście komunikować, muszą udawać się na inne piętro…
Jak Państwo widzą na tych przykładach, barier komunikacyjnych może być wiele, właściwie zawsze mamy do czynienia z nimi, rzadko mamy to szczęście komunikować się w sposób niezakłócony. Jednakże dla większości barier komunikacyjnych istnieją sposoby ich pokonywania.
Jakie są rodzaje barier komunikacyjnych w firmie?
Systemowe bariery w komunikacji mogą dotyczyć np. niewłaściwego sposobu zorganizowania dostępu do informacji lub nazbyt autorytarnym charakterze zarządzania firmą. Osobowe bariery komunikacyjne wiążą się z psychologią indywidualną i społeczną - ktoś może zazdrościć koleżance awansu i od tej pory odnosić się do niej chłodno, albo nawet nie tolerować jej wegetarianizmu lub mieć zastrzeżenia do przekonań politycznych tej osoby. Techniczne bariery w komunikacji dotyczą np. urządzeń wykorzystywanych w procesach komunikowania się (proszę sobie tylko wyobrazić, że firma nagle traci dostęp do Internetu, bo nastąpiła awaria sieci wewnętrznej). Bariery kompetencyjne zachodzą wtedy, gdy omawiany jest jakiś konkretny temat, a niektórzy uczestnicy po prostu nie mają pojęcia o czym się mówi, podczas gdy inni posiedli specjalistyczną znajomość tematu. W końcu kulturowe bariery w komunikacji - niech Państwo pomyślą, że właśnie otrzymali wymarzoną pracę w Nowym Jorku. Czy każdy wiedziałby wtedy jak zachować się w biurze na Manhattanie? Raczej potrzebny byłby pewien okres zaznajamiania się ze zwyczajami multikulturowego środowiska międzynarodowej korporacji mieszczącej się na 87 piętrze przy Piątej Alei…
- systemowe i organizacyjne
- osobowe i personalne
- techniczne i infrastrukturalne
- kompetencyjne
- kulturowe
To oczywiście w żaden sposób nie wyczerpuje przykładów barier komunikacyjnych, lecz chcemy tu tylko dać ogólny zarys problemu.
Najczęściej występujące bariery komunikacyjne w firmach
Najczęstsze przypadki zna chyba każdy, bowiem w standardowej pracy biura (każdego innego zakładu pracy) na co dzień zdarza się, że pracownik czuje się niezrozumiany przez przełożonego, że struktura funkcjonowania firmy nie pozwala na zabieranie głosu w sprawach bezpośrednio dotyczących danej osoby. Dalej: szef może nie znać się tak dobrze jak podległy mu specjalista na danej dziedzinie, ale jeśli szef nie chce wiedzieć nic więcej o zadaniach, które powierzył specjaliście…? Oczywiście działanie tego mechanizmu zachodzi również w drugą stronę. Tak, mamy na myśli bariery komunikacyjne z rodzaju personalnych i psychologicznych. Te występują chyba najczęściej. Dlatego również pewna zgodność charakterów, a przynajmniej świadomość dążenia do wspólnego celu, charakteryzuje zespoły komunikujące się dobrze.
Jak zlikwidować bariery komunikacyjne w przedsiębiorstwie?
Posłużmy się na koniec dziełem jednego z największych filozofów współczesnych, Jürgena Habermasa, który w udanej komunikacji widział lek na “całe zło świata”, gruntownie zbadał warunki pomyślnej komunikacji, a od którego garściami czerpią dziś także racjonalizatorzy i organizatorzy pracy.
Dla komunikacji mającej na celu porozumienie Habermas (w dużym streszczeniu) zaproponował cztery kluczowe warunki. Otóż komunikacja powinna być inkluzywna, a więc każdy, kto ma coś kompetentnego do powiedzenia w danej sprawie, powinien móc o tym powiedzieć. Bariery komunikacyjne upadają także wtedy, gdy występuje równouprawnienie (demokratyczność) w organizacji. Powinny zostać także zniesione wszelkie restrykcje, które uniemożliwiają dojście do głosu najlepszym argumentom. Ponadto uczestnicy komunikacji powinni być szczerzy, czyli mówić to, co naprawdę myślą.
W takich warunkach większość barier komunikacyjnych w organizacji znika. Na ich miejscu pojawia się wzajemny szacunek i zaufanie, czyli najlepsze warunki do działalności biznesowej. Pamiętajmy: zawsze warto rozmawiać, nigdy nie warto palić za sobą mostów. Tak naprawdę - w pracy czy poza nią - wszyscy jesteśmy “skazani na komunikację”, ponieważ nikt nie jest jedynym człowiekiem na Ziemi. Koniecznie zatem musimy dbać o jakość tej komunikacji - dla dobra naszego, naszych partnerów, oraz dla dobra naszej firmy.
- Bariery komunikacyjne w firmie dotyczą różnych sfer, takich jak psychologia indywidualna, organizacja firmy czy technika komunikacji.
- Najczęściej występujące bariery to osobiste bariery komunikacyjne, które wynikają z różnic w charakterze i wartościach, oraz psychologiczne bariery komunikacyjne, takie jak antypatia lub zazdrość.
- Aby pokonać bariery komunikacyjne, ważne jest, aby komunikacja była inkluzywna, zrozumiała, rzetelna i autentyczna.
- Wielu filozofów, takich jak Jürgen Habermas, twierdzi, że udana komunikacja jest kluczem do pomyślnej współpracy w firmie.