Spis treści
Awans w pracy - jak go otrzymać?
Według specjalistów, którzy bacznie obserwują rynek pracy, na szybki awans największe szanse mają osoby, które charakteryzują się wysoką motywacją. Ambicja i konsekwencja w działaniu to cechy, które pracodawcy cenią sobie szczególnie. Nie oznacza to jednak, że inne osoby nie mają już szansy na awans. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób przygotować się do walki o lepsze stanowisko i wyższą pensję. Wbrew pozorom łatwo nie będzie – niezbędne jest wytyczenie sobie ścieżki i trzymanie się jej niezależnie od tego, co będzie działo się wokół. Zaplanowanie kariery się jednak opłaca – dzięki temu można szybko nabyć i sprawnie posługiwać się umiejętnościami, które zagwarantują sukces.
Jak planować karierę, aby otrzymać awans?
By mówić o sukcesie w przyszłości, konieczne jest dokładne zaplanowanie ścieżki kariery. Wszystko zaczyna się jeszcze przed wysłaniem CV. Kandydaci zapominają, że już pierwsze doświadczenia zawodowe ukierunkowują ich na pewne zawodowe tory. Z tego względu niezbędne jest nie tylko skrupulatne wybieranie stażu czy praktyk, lecz także dokładne wytyczenie przyszłej ścieżki zawodowej. W praktyce oznacza to, że warto odpowiednio wcześniej wyznaczyć sobie cele. Jest to o tyle istotne, że najczęściej stanowisko pracy zatrudnieni zmieniają wówczas, gdy są niezadowoleni z szefa, zakresu obowiązków czy też nie mogą porozumieć się ze współpracownikami. Tymczasem powody odejścia powinny być inne. Wśród tych najważniejszych wskazać należy na brak możliwości nauczenia się czegoś nowego.
Awans w każdej firmie wygląda inaczej
Z punktu widzenia pracowników ważne powinno być to, że awans w każej firmie może wyglądać inaczej. Warto zwrócić uwagę, że kluczowym elementem jest nie tylko ogólna tendencja na rynku, lecz także to, czy zakład pracy się rozwija. Tworzenie przez właściciela firmy np. nowego oddziału to okazja dla pracownika, by wspiąć się na wyższy szczebel.
Inaczej jest jednak w przypadku, gdy filia stworzona została stosunkowo niedawno. Wówczas mowa o czasie intensywnej pracy – w pierwszej kolejności istotne jest utrzymanie tego, co zostało już zbudowane. Dopiero później możliwe będzie dalsze rozwijanie przedsiębiorstwa, czyli otwieranie kolejnych oddziałów. W praktyce zatem pracownik powinien doskonale orientować się w planach swoich przełożonych, by wiedzieć, czy w najbliższym czasie będzie miał możliwość nauczenia się czegoś nowego lub awansować. Jeżeli nie, warto pomyśleć o nowej pracy.
Mądra strategia odchodzenia z pracy
Nie każdy pracownik zdaje sobie sprawę z tego, że rozwiązanie umowy o pracę i podjęcie zatrudnienia w nowej firmie to również możliwość dalszego rozwoju. Tymczasem nowy pracodawca może zagwarantować znacznie lepsze warunki pracy, wyższą pensję czy perspektywy dla kariery. Dotyczy to głównie doświadczonych pracowników, którzy dołączają do firmy w momencie, gdy dopiero wchodzi ona na rynek. Wówczas najłatwiej się wybić, pokazać się z dobrej strony. Taki pracownik może również liczyć na stanowisko kierownicze czy menedżerskie.
Gdy mowa o odchodzeniu z dotychczasowego miejsca pracy, warto pamiętać, że niezbędne jest zaplanowanie poszczególnych kroków. Nową pracę warto znaleźć jeszcze przed wręczeniem szefowi wypowiedzenia. Warto też opracować plan awaryjny, gdyby jednak nie doszło do podpisania nowej umowy. Przydadzą się zatem choćby oszczędności.
Chcesz zdobyć awans? Wykaż się zaangażowaniem
Poza opracowaniem strategii odejścia pracownicy powinni też pamiętać o zaangażowaniu. Dostrzeżenie osoby zatrudnionej przez przełożonych wiąże się z tym, że angażuje się ona w wykonywane czynności, chętnie podejmuje się nowych wyzwań i nie kręci nosem wówczas, gdy zostaje wyznaczona do przygotowania projektu. Jeżeli do tych cech dodać kreatywność i wychodzenie przez pracownika z inicjatywą, to śmiało można powiedzieć, że założony sukces – prędzej czy później – zostanie osiągnięty.
Jak awansować w pracy?
Chyba nie ma na świecie pracownika, który choć raz nie zadałby sobie pytania, jak awansować w pracy? Przede wszystkim trzeba mieć świadomość tego, że praca nad awansem rozpoczyna się na wiele tygodni, a nawet miesięcy przed momentem, w którym zaczyna się rozmowę z pracodawcą o zmianie swojego stanowiska na wyższe. Wyjątkowo ważne jest tutaj to, aby pracownik, który chce otrzymać awans w pracy, pracował w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć swoje szanse na osiągnięcie celu.
- Przede wszystkim pracownik powinien skupić się na wykonywaniu takich obowiązków, które przyniosą firmie jak największe zyski. W tym celu musi nauczyć się zarządzać swoim czasem pracy. Ciągłe siedzenie na nadgodzinach może nie przynieść awansu, jeśli efekty tej pracy nie będą atrakcyjne z punktu widzenia przełożonego.
- Na awans mogą także liczyć pracownicy zajmujący się trudnymi sprawami i klientami, oczywiście z powodzeniem. Dlatego zawsze dobrze jest wyjść ze swojej strefy komfortu i zająć się sprawami, których nikt inny nie chce podjąć, ze względu na obawę porażki. Dobrze jest na początek zaplanować sobie kilka możliwości rozwiązania danego problemu i przedstawić je osobie decyzyjnej. Inwencja, pomysłowość i chęć do podejmowania trudnych zadań na pewno nie zostanie niezauważona przez kierownika.
- Dobrym pomysłem jest także zaproponowanie przełożonemu przejęcie niektórych jego obowiązków, gdy zauważamy, że ma ich zbyt dużo. Taka chęć pomocy i gotowość do podjęcia nowych zadań na pewno będzie doceniona. Jeśli od razu nie otrzymamy nowych obowiązków, to zapewne w przyszłości, gdy będzie taka potrzeba, kierownik zwróci się w pierwszej kolejności do nas. A to doskonała podstawa do późniejszych negocjacji w sprawie awansu czy chociażby podniesienia pensji.
Zazwyczaj dostajesz awans nie wtedy, gdy przełożony zauważy twoje starania i możliwości oraz podejmie taką wewnętrzną decyzję, że awans Ci się należy, ale najczęściej wtedy, gdy sytuacja firmy na to zaczyna pozwalać.
To może Cię również zainteresować