Spis treści
Maszynista – zakres obowiązków
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że maszynista nie pracuje tylko i wyłącznie w kabinie sterowniczej. Rzeczywiście, zdecydowana większość maszynistów zajmuje się wyłącznie kierowaniem lokomotywy, ale teoretycznie są oni również przeszkoleni w zakresie łączenia i rozłączania wagonów, mają również niezbędną wiedzę, by usuwać wszelkie stwierdzone usterki. W zasadzie zatem zakres obowiązków maszynistów jest bardzo szeroki.
Kurs maszynisty i wymagane wykształcenie, czyli jak zostać maszynistą?
Maszynista jest odpowiedzialny nie tylko za kierowanie lokomotywami, lecz także usuwanie usterek. Dobrze więc, aby każdy przyszły maszynista mógł pochwalić się wykształceniem technicznym, co niewątpliwie może mu pomóc w zrozumieniu zagadnień typowo technicznych. Jednak na ten moment, aby móc ubiegać się o stanowisko maszynisty wystarcza ukończenie szkoły zawodowej. Absolwenci liceów ogólnokształcących również mogą starać się o pracę na kolei w charakterze maszynisty. To jednak dopiero początek przygody. Niezbędne jest ukończenie 2-letniego kursu na maszynistę. Szkolenie składa się z zajęć teoretycznych, egzaminów, które należy zdać w terminie, oraz z zajęć praktycznych. Przyszły maszynista dokładnie poznaje obowiązujące przepisy, ale również zagadnienia związane z sygnalizacją, budową lokomotywy i techniką jazdy zarówno na elektrowozach, jak i spalinowozach.
Mapa przedstawia listę szkół, w których można zdobyć wykształcenie związane z kolejnictwem. Kierunki są bardzo zróżnicowane, najpopularniejsze z nich to: Technik Transportu Kolejowego, Technik Elektroenergetyk Transportu Szynowego czy Technik Automatyk Sterowania Ruchem Kolejowym. Warto więc zainteresować się zakresem obowiązków na różnych stanowiskach na kolei i wybrać odpowiedni kierunek kształcenia, tak aby późniejsza praca sprawiała nam radość i satysfakcję.
Predyspozycje – kto nadaje się na maszynistę?
Nie każda osoba marząca o tym, by zostać maszynistą, ma faktycznie taką możliwość. Ten zawód jest bardzo wymagający. Przede wszystkim ważne są predyspozycje fizyczne – przyszły maszynista musi wykazać się doskonałym wzrokiem i słuchem. Wykluczone są również problemy z sercem oraz cukrzyca, nawet w łagodnym stadium. Wymogi zdrowotne są dużo bardziej zaostrzone niż dla lotników. Znaczenie ma również naturalna odporność na zmęczenie – w Polsce większość maszynistów pracuje po 12 godzin dziennie. W zależności od konkretnej trasy, długości przejazdu czy prędkości, z jaką będą pokonywać konkretny odcinek, zdarza się, że maszyniści podróżują we dwójkę. Najczęściej jednak maszynista przebywa w kabinie sam, dlatego istotne jest również radzenie sobie z monotonią i zachowanie skupienia.
Maszynista musi być odpowiedzialny, skrupulatny i opanowany. Od tego, jak zachowa się na trasie, zależy bezpieczeństwo nie tylko wszystkich podróżujących pociągiem pasażerów, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Z tego względu musi on nie tylko przestrzegać przepisów, lecz także pozostawać w stałym kontakcie z pozostałymi pracownikami, którzy odpowiedzialni są za organizowanie przejazdu poszczególnych pociągów.
Ile zarabia maszynista pociągu?
Zarobki maszynistów są bardzo zróżnicowane. Jest to spowodowane przede wszystkim dużą ilością firm działających na rynku polskim, które zatrudniają takich specjalistów, ale również trybem pracy. Maszyniści pracujący blisko miejsca zamieszkania, prowadzący składy na krótkich odcinkach będą zarabiać znacząco mniej od tych, którzy wyjeżdżają w długie trasy i nie wracają do domu czasem nawet przez 2 tygodnie. Uśredniając, można powiedzieć, że wynagrodzenie, na które może liczyć maszynista wynosi od ok. 3 500 zł do nawet 12 000 zł.
Znalezienie pracy nie powinno stanowić większego problemu dla tych, którzy ukończą jedną ze szkół współpracujących z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Ogłoszeń o pracę zainteresowani powinni szukać zarówno na portalach ogłoszeniowych, jak i na stronach internetowych firm wchodzących w skład Polskich Kolei Państwowych.
Jak wygląda praca maszynisty?
Praca maszynisty to trudne i bardzo wymagające zajęcie. Niezbędne jest dobre zdrowie i pełne skupienie, ponieważ podczas prowadzenia składu mogą się zdarzyć różne sytuacji, na które trzeba szybko zareagować. Maszynista PKP zwykle pod koniec miesiąca dostaje grafik na miesiąc kolejny. Zawarte są w nim zarówno numery służb, jak i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia pracy. Do grafiku może być dodany również dodatkowy dokument nazywany opisem zmian roboczych, który zawiera dokładną rozpiskę wszystkich służb.
Do pracy maszynista musi zawsze przyjść odpowiednio wcześniej, a następnie iść do dyspozytora, u którego zgłasza się gotowość do pracy. To także czas na zapoznanie się ze zmianami w wykazie ostrzeżeń stałych oraz rozporządzeniami i wykonaniem prac papierkowych. Następnie dyspozytor wydaje kartę pracy i informacje o rozkładzie jazdy oraz lokomotywie, którą będzie prowadził maszynista.
Czas pracy maszynisty jest zróżnicowany w zależności od trasy oraz różnych okoliczności, które mogą przytrafić się w ciągu dnia pracy. Służba nie może pod żadnym względem przekroczyć 12 godzin. W tym czasie maszynista musi powrócić do stacji macierzystej. Postępowanie przy rozpoczynaniu dnia pracy zależy od tego, czy pociąg rozpoczyna bieg w danej stacji, czy może przyjmowany będzie „z biegu” - oznacza to, że rozpoczął bieg w innym miejscu. Przy przejmowaniu pociągu dochodzi do zmiany maszynisty oraz do szybkiej kontroli pojazdu, po czym maszynista rusza w dalszą drogę.
W przypadku, gdy pociąg dopiero rozpoczyna bieg, maszynista najpierw musi udać się po lokomotywę i dokonać dokładnych oględzin pojazdu, a także sprawdzić, czy nie został przekroczony czas pracy. Przed rozpoczęciem biegu maszynista musi przetestować sygnały dźwiękowe, radio i światła oraz zgłosić gotowość do manewrów. Następnie wykonuje się najazd, łączenie oraz próbę hamulca. Po przyjeździe do stacji docelowej maszynista ma przerwę trwającą zwykłe od 15 minut do nawet 4 godzin – po tym czasie udaje się w podróż powrotną.
To może Cię również zainteresować