Spis treści
Rozmowy rekrutacyjne rodzaje
Rozmowa kwalifikacyjna to drugi etap rekrutacji. Zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną? Wszystko wskazuje na to, że potencjalnemu pracodawcy spodobało się Twoje CV. Teraz jednak czas przygotować się do rozmowy. W sieci znajdziesz mnóstwo porad dotyczących ubrania, zrobienia dobrego pierwszego wrażenia czy formułowania odpowiedzi na pytania zadawane przez rekrutera. Poza tym powinieneś poznać rodzaje rozmów kwalifikacyjnych, być przygotowanym na różne sytuacje. Jakie rodzaje rozmów o pracę wyróżniają specjaliści? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć.
Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon
Gdy osób ubiegających się o pracę jest wiele, a pracodawca ma ograniczony czas i nie może spotkać się z wszystkimi wybranymi kandydatami, często stosowanym rozwiązaniem jest rozmowa telefoniczna w sprawie pracy. Czego możesz się spodziewać, gdy któregoś dnia odbierzesz połączenie od potencjalnego pracodawcy?
W takiej rozmowie padają głównie podstawowe pytania: o obecne zatrudnienie, powód (chęci) zmiany pracodawcy, wykształcenie i doświadczenie. Starasz się o pracę, podczas wykonywania której będziesz musiał wykazać się znajomością języków obcych? W takim razie możesz spodziewać się, że przez telefon zostanie zweryfikowana Twoja znajomość np. angielskiego. Możesz również zostać poproszony o podanie numerów telefonu do osób, które byłyby w stanie powiedzieć, jakim jesteś pracownikiem (nie zawsze chodzi o byłych pracodawców, ale np. współpracowników) i wystawić Ci rekomendacje.
kwalifikacyjnej">Standardowy scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej
Spośród różnych rodzajów rozmów kwalifikacyjnych, wybór konkretnego sposobu przeprowadzenia takiej rozmowy uzależniony jest od różnych czynników, np. rodzaju posady czy kwalifikacji kandydata. W przypadku, gdy w danej firmie nie istnieje określony z góry scenariusz rozmowy o pracę, warto skorzystać z gotowych szablonów.
Najprostszy schemat zakłada rozpoczęcie rozmowy od pytań do kandydata. Dzięki temu rekruter może poznać jego doświadczenie, a także zebrać informacje o niezbędnych kompetencjach. Oznacza to, że pytania kompetencyjne zadawane są na początku rozmowy, a dopiero później w krótki sposób przedstawiana jest firma. Na końcu zwykle przychodzi czas na pytania kandydata na rozmowie o pracę.
Ponadto rekruter może w trakcie opowiadania o firmie odnieść się do otrzymanych od kandydata informacji, nawiązując do jego zainteresowań czy doświadczeń – daje to szansę na sprofilowanie oferty oraz opisu przedsiębiorstwa. Taki rodzaj rozmowy sprawdza się najlepiej w rekrutowaniu osób, które mają niewielkie doświadczenie, np. praktykantów czy absolwentów studiów.
Klasyczny wywiad kompetencyjny można też rozpocząć od opowieści o ofercie firmy oraz danym stanowisku. Wówczas rekruter najpierw opowiada o tym, jak się w danej firmie pracuje i jacy pracownicy są poszukiwani. Dopiero później zadaje pytania kandydatowi i ocenia jego kompetencje. W tym przypadku czas na pytania kandydata także jest dopiero na końcu rozmowy.
Zaletą takiego rozwiązania jest to, że kandydat lepiej rozumie sens zadawanych pytań i ich związek ze swoim stanowiskiem. Może więc odnieść się do oczekiwań oraz wymagań i szczerze powiedzieć, jeśli czegoś nie potrafi. Wadą takiego trybu prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej jest utrata szansy na poznanie wiedzy kandydata na temat danej branży. Poza tym rekruterowi trudniej będzie dowiedzieć się, jakie jest wyobrażenie rozmówcy o stanowisku. Nie ma też wówczas pewności czy kandydat nie „odpowiada pod klucz”. Ten schemat rozmowy sprawdza się wyłącznie w przypadku doświadczonych kandydatów, którzy będą mogli odnieść ofertę i oczekiwania firmy do swoich planów zawodowych i kompetencji.
Rozmowa behawioralna – czy przechodzą ją tylko absolwenci szkół wyższych?
Dziś studenci doskonale wiedzą, że wykształcenie to nie wszystko, dlatego też starają się – jeszcze w trakcie studiów – zdobyć doświadczenie. Co jednak, gdy absolwent takiego nie ma, a poszukuje pracy? Korporacje często przeprowadzają tzw. rozmowy behawioralne. Dlaczego i na czym one polegają?
Z punktu widzenia osób, które nie mają doświadczenia, behawioralna rozmowa kwalifikacyjna jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Bo wówczas rekruter sprawdza, czy kandydat posiada odpowiednie predyspozycje do pracy na danym stanowisku. Podczas takich rozmów często pojawiają się np. testy psychometryczne, nie brakuje również zadań, dzięki którym specjaliści mogą określić, czy kandydat jest np. kreatywny lub lojalny.
A może rozmowa techniczna?
Pracodawcy, którym zależy na zatrudnieniu pracownika potrafiącego wykonać konkretną pracę, często decydują się przeprowadzić rozmowę techniczną. W trakcie takiej kandydat musi wykonać konkretne zadanie, np. przygotować prezentację, zreperować konkretną część pojazdu czy dokonać obliczeń.
Charakterystycznym elementem rozmowy technicznej o pracę jest to, że wszyscy zaproszeni kandydaci wykonują to samo zadanie. Dodatkowo pracodawca nie wykorzystuje pracy wykonanej przez zaproszonych – ta ma służyć jedynie ocenie umiejętności i umożliwić wybór najlepszego kandydata na utworzone stanowisko.
Rozmowa kompetencyjna
To najpopularniejszy rodzaj rozmów kwalifikacyjnych, z którym z pewnością się spotkałeś. Podczas takiej rozmowy specjalista zadaje pytania dotyczące m.in. umiejętności i doświadczenia poszczególnych kandydatów. Bardzo często pytania kompetencyjne nawiązują do informacji przedstawionych w CV i mają dać rekruterowi obraz tego, jakim pracownikiem jest siedząca przed nim osoba.
Zdarza się, że rozmowa kompetencyjna jest łączona z innymi rodzajami rozmów. Świetnym przykładem jest przeprowadzenie z kandydatem najpierw rozmowy telefonicznej, a następnie zaproszenie go na rozmowę kompetencyjną. Czasem rozmowa kompetencyjna składa się z dwóch etapów, z czego drugi to rozmowa techniczna, podczas której kandydat musi wykonać konkretne zadanie.
To może Cię również zainteresować